Gå til innhold

Intelligens og "rase"

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det sies ofte at intelligensen mellom de ulike "menneskerasene" er lik. (I alle fall når den måles med kulturuavhengige tester.)

(Jeg vet det ikke er biologisk grunnlag for å snakke om "menneskeraser", men jeg kom ikke på noe bedre ord.)

Men jeg skjønner ikke hvorfor den ikke skulle variere, når det er så mange andre genetiske tegn som varierer. Noen er mørke, noen er høye, andre korte, dette varierer selvsagt fra individ til individ og, men det er visse "rasemessige" forskjeller.

Det er tabu å snakke om dette. Det blir stemplet som rasisme å fremheve at enkelte "raser" er mer intelligente enn andre. Jeg mener ikke her å fremheve noen, men jeg bare undrer meg over at det ikke skal variere det óg.

Jeg poster dette på Psykiatri fordi jeg mener det har et visst psykologisk aspekt, i det minste psykometrisk.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Persille1365381127

5

• Mrs. Wallace

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Intelligensen varirerer jo veldig også innenfor mennesker med samme "rase", og det er vel ingen tvil om at oppvekst og bakgrunn spiller en stor rolle for utviklingen av den enkeltes intelligens (sammen med genetikk f.eks.).

Jeg er f.eks. rimelig sikker på at dagens unge er mer intelligente enn vi var på samme alder. Dette henger igjen sammen med samfunnsutviklingen, datateknologi (barn starter tidlig med data) etc.

Det viktige her er vel i hvor stor grad man får mulighet til å utvikle sitt intelligenspotensiale - hjernen er ikke "fiks ferdig" når man er født....

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Intelligensen varirerer jo veldig også innenfor mennesker med samme "rase", og det er vel ingen tvil om at oppvekst og bakgrunn spiller en stor rolle for utviklingen av den enkeltes intelligens (sammen med genetikk f.eks.).

Jeg er f.eks. rimelig sikker på at dagens unge er mer intelligente enn vi var på samme alder. Dette henger igjen sammen med samfunnsutviklingen, datateknologi (barn starter tidlig med data) etc.

Det viktige her er vel i hvor stor grad man får mulighet til å utvikle sitt intelligenspotensiale - hjernen er ikke "fiks ferdig" når man er født....

Det er jo absolutt sant, og sånn sett må det jo være intelligensmessige forskjeller.

Mange mener dog at det går av å måle dette på en kulturuavhengig måte...

Men det gjør kanskje ikke det?

Gjest togli
Skrevet

Det er jo absolutt sant, og sånn sett må det jo være intelligensmessige forskjeller.

Mange mener dog at det går av å måle dette på en kulturuavhengig måte...

Men det gjør kanskje ikke det?

Jeg tror det vil være fryktelig vanskelig å få til... da måtte man nesten ha målt mellom mennesker som har samme bakgrunn, fått samme tilgang til teknologi etc? Uten at jeg vet så mye om dette.. men det er iallefall det jeg tenker ville vært en rettferdig måte å måle det på.

På den annen side ser jeg ikke poenget med å måle intelligens og sette menneskegrupper i "bås" - og dermed lage forutinntatte meninger om dem. Det hadde f.eks. ikke vært spesielt moro å være etnisk norsk om man fant ut at russere var langt mer intelligente enn oss :P

Av nålevende mennesker er det vel to stk jeg har tenkt at må være utrolig intelligente - i kraft av måten de reflekterer på. Det er Eli Wiesel og Nelson Mandela. Begge av ulike "raser"...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg tror det vil være fryktelig vanskelig å få til... da måtte man nesten ha målt mellom mennesker som har samme bakgrunn, fått samme tilgang til teknologi etc? Uten at jeg vet så mye om dette.. men det er iallefall det jeg tenker ville vært en rettferdig måte å måle det på.

På den annen side ser jeg ikke poenget med å måle intelligens og sette menneskegrupper i "bås" - og dermed lage forutinntatte meninger om dem. Det hadde f.eks. ikke vært spesielt moro å være etnisk norsk om man fant ut at russere var langt mer intelligente enn oss :P

Av nålevende mennesker er det vel to stk jeg har tenkt at må være utrolig intelligente - i kraft av måten de reflekterer på. Det er Eli Wiesel og Nelson Mandela. Begge av ulike "raser"...

Nei, jeg mener ikke at man burde måle dette. :-)

Jeg lurer bare på om det kan eksistere slike forskjeller - kulturuavhengige sådann.

Det er jo veldig lite snakk om det, i tidligere tider var det jo på en måte helt klart at det var sånn, men så fant man ut at det var feil. :-)

Tror ikke russere er så intelligente! :-P

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er påvist noen slike forskjeller på gruppenivå. Grovt sett er det en sammenheng med hvor lenge/kort tid en mener at disse folkegruppene/ rasene har vært på jorden.

Det er vanskelig si om dette er kun genetisk eller om det har andre årsaker. Mangelfull ernæring i fosterlivet og i de første leveår vet vi er negativt for intelligensen/de kognitive funksjoner.

Et annet spørsmål er hva en skal/kan bruke en slik kunnskap til.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er påvist noen slike forskjeller på gruppenivå. Grovt sett er det en sammenheng med hvor lenge/kort tid en mener at disse folkegruppene/ rasene har vært på jorden.

Det er vanskelig si om dette er kun genetisk eller om det har andre årsaker. Mangelfull ernæring i fosterlivet og i de første leveår vet vi er negativt for intelligensen/de kognitive funksjoner.

''Et annet spørsmål er hva en skal/kan bruke en slik kunnskap til.''

Hvis det er slik at mangelfull ernæring har noe å si, kan en jo bruke denne kunnskapen til å fordele ressursene bedre...

Skrevet

''Et annet spørsmål er hva en skal/kan bruke en slik kunnskap til.''

Hvis det er slik at mangelfull ernæring har noe å si, kan en jo bruke denne kunnskapen til å fordele ressursene bedre...

Det er korrekt. Men denne tanken kunne en sikkert fått også uten gå via intelligensen.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er korrekt. Men denne tanken kunne en sikkert fått også uten gå via intelligensen.

Absolutt.

Men mange er jo opptatt av dette med "fremskritt", spesielt teknologisk. Da faller det på sin grunn å ikke sørge for at mennesket, overalt, fungerer så optimalt som mulig...

Gjest togli
Skrevet

Nei, jeg mener ikke at man burde måle dette. :-)

Jeg lurer bare på om det kan eksistere slike forskjeller - kulturuavhengige sådann.

Det er jo veldig lite snakk om det, i tidligere tider var det jo på en måte helt klart at det var sånn, men så fant man ut at det var feil. :-)

Tror ikke russere er så intelligente! :-P

''Tror ikke russere er så intelligente! :-P''

Og der kom fordommene inn :P (vi alle har fordommer, enten vil vil ha det eller ikke ;))

Hvorfor skulle ikke russere være så intelligente? Jeg har en russisk kompis som nok er en av de mest intelligente jeg kjenner... Han har hjerne som ikke ligner grisen ;) Russerne lå jo også langt foran teknologisk sett hvis man ser på atomkappløptiden osv ;)

I samme slengen kan man tenke at det er langt flere russere enn nordmenn (i prosent) som har fått god utdanning, hatt en god oppvekst etc. Dette kan da ha påvirket deres intelligensnivå?

Det virker med andre ord som det er håpløst å måle intelligens i "grupper" - den må nok måles individuelt - og er det hensiktsmessig? Sier det noe om individets hjernekapasitet i utgangspunktet eller sier det noe om individets oppvekstvilkår?

Jeg har ikke svarene, men et interessant tema å reflektere over;)

Gjest togli
Skrevet

''Det er påvist noen slike forskjeller på gruppenivå. Grovt sett er det en sammenheng med hvor lenge/kort tid en mener at disse folkegruppene/ rasene har vært på jorden.''

Det er interessant... vil det da si at man tror de folkegruppene som har vært lengst på jorden generelt sett er mer intelligente enn de som har vært her kortere tid? Vet du evt hvorfor det kan være slik?

Gjest togli
Skrevet

Absolutt.

Men mange er jo opptatt av dette med "fremskritt", spesielt teknologisk. Da faller det på sin grunn å ikke sørge for at mennesket, overalt, fungerer så optimalt som mulig...

Hadde det vært så enkelt å "sørge" for dette, så hadde det vel allerede vært gjort?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Tror ikke russere er så intelligente! :-P''

Og der kom fordommene inn :P (vi alle har fordommer, enten vil vil ha det eller ikke ;))

Hvorfor skulle ikke russere være så intelligente? Jeg har en russisk kompis som nok er en av de mest intelligente jeg kjenner... Han har hjerne som ikke ligner grisen ;) Russerne lå jo også langt foran teknologisk sett hvis man ser på atomkappløptiden osv ;)

I samme slengen kan man tenke at det er langt flere russere enn nordmenn (i prosent) som har fått god utdanning, hatt en god oppvekst etc. Dette kan da ha påvirket deres intelligensnivå?

Det virker med andre ord som det er håpløst å måle intelligens i "grupper" - den må nok måles individuelt - og er det hensiktsmessig? Sier det noe om individets hjernekapasitet i utgangspunktet eller sier det noe om individets oppvekstvilkår?

Jeg har ikke svarene, men et interessant tema å reflektere over;)

Det var en spøk det med russerne da. ;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hadde det vært så enkelt å "sørge" for dette, så hadde det vel allerede vært gjort?

Grunnen til at det ikke er enkelt er vel at ikke mange nok mener det må gjøres (er virkelig innstilt på det...).

Jeg mener det vil bli flere som mener det må gjøres, om dette med intelligens kommer inn i bildet, selv om det helt sikkert er en ganske liten faktor. Uansett skader det ikke å ha det i bakhodet, også.

Gjest togli
Skrevet

Det var en spøk det med russerne da. ;-)

Hehe, joda - men du vet - enkelte har fordommer mot russere også ;)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Det er påvist noen slike forskjeller på gruppenivå. Grovt sett er det en sammenheng med hvor lenge/kort tid en mener at disse folkegruppene/ rasene har vært på jorden.''

Det er interessant... vil det da si at man tror de folkegruppene som har vært lengst på jorden generelt sett er mer intelligente enn de som har vært her kortere tid? Vet du evt hvorfor det kan være slik?

Igrunn trodde jeg alle folkegrupper til syvende og sist kom fra Afrika...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hehe, joda - men du vet - enkelte har fordommer mot russere også ;)

Hehe. Spesielt finner.

Gjest togli
Skrevet

Grunnen til at det ikke er enkelt er vel at ikke mange nok mener det må gjøres (er virkelig innstilt på det...).

Jeg mener det vil bli flere som mener det må gjøres, om dette med intelligens kommer inn i bildet, selv om det helt sikkert er en ganske liten faktor. Uansett skader det ikke å ha det i bakhodet, også.

Sant det... og skal godene i verden fordeles rettferdig, så vil vi måtte gi avkall på mye. Er vi mange nok som vil godta dette? Altfor mange er kun opptatt av seg og sitt, og ønsker ikke å forholde seg til verden utenfor Norges grenser med mindre de skal på ferie dit:P

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Sant det... og skal godene i verden fordeles rettferdig, så vil vi måtte gi avkall på mye. Er vi mange nok som vil godta dette? Altfor mange er kun opptatt av seg og sitt, og ønsker ikke å forholde seg til verden utenfor Norges grenser med mindre de skal på ferie dit:P

Jeg er ikke så flink. Jeg burde bli vegetarianer. Om kjøtt f.eks. ble forbeholdt de yngste av oss (tenker globalt sett nå), og resten spiste vegetative ting, så ville mye vært løst...

En annen ting er at det økonomiske systemet gjør at enorme mengder mat må destrueres...

Synd, det. Det virker som det først og fremst er CO2-problematikken som står i fokus nå, men det kan faktisk gå ut over næringsgrunnlaget til mange, det. Ikke at man ikke må tenke på CO2 og, antageligvis (for det kan jo _også_ gå ut over næringsgrunnlaget til mange...), men det er viktig dette med mat altså.

Det må være forferdelig å sulte. Tenk deg desperasjonen over å ikke ha mat...

Skrevet

Nei, omvendt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...