Gå til innhold

Intelligens og "rase"

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg så et program om en jødisk gren i USA der de hadde målt en mye høyere IQ enn gjennomsnittet, jeg husker ikke hva denne grenen het. Men som ikke ukjent er jødene topper alle lister over priser enten det er innen fysikk, matematikk eller kjemi :)

Men jeg vet at askanasejødene som Einstein og Freud tilhørte også er kjent for en høy IQ, men også flere arvelige recessive sykdommer som ikke er bra.

Jeg leste i aftenposten forleden om folkevandringer, det var et fint kart der som forklarte veldig oversiktlig det hele. Da homo sapiens utvandret i puljer til Europa og Asia, parret de seg med de neandertalerne som allerede var i Europa, det er påvist neandertalergener i et menneske fra Kina, et fra Frankrike og et fra Papa ny Guinea, fra det fjerde menneske fra Afrika ble det ikke funnet neandertalergener. Dvs 1-2 % av genomet kan man kalle neandertalergenom. Parringen må altså ha skjedd før homosapiens vandret østover og er interessant.

Nendertalerne var høyt utviklede, de hadde barneoppdragelse, lekte med sine barn, var kunstneriske, hadde gravsermonier, lagde leker til barna, var kortvokste og sterke mennesker som var ganske fredelige, sammenlignet med homo sapiens.

Jeg tenker derfor det kan ha vært noen fredelige og gode gener de ga oss, i vertfall spennende å være litt neandertaler :)

Det var en studie i 2010 som avdekket dette neandertalergenomet i 3 av 4 raser.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• Persille1365381127

5

• Mrs. Wallace

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ellers begeistrer det meg å være 96-98 % av arvestoffet vårt har vi felles med sjimpansene. Ikke rart dyrehagene har et strev med å finne sikre innhegninger, de er ganske så lure.

Madelenemie
Skrevet

Igrunn trodde jeg alle folkegrupper til syvende og sist kom fra Afrika...

Hei!

Ja det gjør vi.

Fra utvandringer fra 150 000 år siden i området rundt Etiopia.

Madelenemie
Skrevet

''Et annet spørsmål er hva en skal/kan bruke en slik kunnskap til.''

Hvis det er slik at mangelfull ernæring har noe å si, kan en jo bruke denne kunnskapen til å fordele ressursene bedre...

Hei!

Ja gjennom mange rotteeksperimenter har man god dokumentasjon for hva ernæring, men også kjærlighet har å si for hjernenes utvikling.

Likevel brukes denne kunnskapen i liten grad til å sikre barn gode oppvekstvilkår, man lapper på skader som oppstår, og man gir nødhjelp når de er sultne.

Men mye kunne vært gjort med dagens kunnskap om hvor stor skade barns hjerner tar av stress, dårlig kosthold, og mangel på omsorg og kjærlighet.

Hos barnehagebarn er det nå målt så høye verdier av stresshormonet cortisol, på høyde med det veteransoldater fra Vietnam hadde, dette skader hjernen, likevel gjør vi som samfunn lite med denne kunnskapen. Kanskje er det på tide å verdsette foreldre som velger å være hjemme de første leveårene til barna og prioriterer barn når man først velger å få barn.

Madelenemie
Skrevet

Det er nok dessverre langt fram. Jfr. årets lønnsoppgjør.

Hei!

Det er langt frem, men av og til glimter en enhjørning til.

Ordføreren i Snilledal stod frem på nyhetene og sa han ville nekte lønnstilegg, han hadde det bra og han ville være et eksempel.

Det ble han i vertfall for meg :) I tillegg å være ordfører i Snilledal :)

Madelenemie
Skrevet

Hva hjelper det med bedre fordeling av pengene om det ikke er nok mat? Vi blir stadig flere mennesker på kloden, og stadig blir det mer og mer populært å spise denne såkalte "lavkarbodietten".

Det med lavkarbo er selvsagt bare et eksempel. Men det er ikke riktig at vi o de vestlige land skal fråtse i proteiner på denne måten.

Hei!

Det har jeg selv tenkt også.

Det er forbausende mange mennesker som lever på økologisk mat som spiser denne steinalderdietten, nesten bare kjøtt og da tenker jeg inni meg at det strider litt med økologiske prinsipper for da får man et fordelingsproblem.

Jeg lider selv i følge nhd av sykdommen vegetarianisme, men ikke like hardt som før, spiser fisk :) dessuten spiser jeg alger og det kan jeg anbefale.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Det har jeg selv tenkt også.

Det er forbausende mange mennesker som lever på økologisk mat som spiser denne steinalderdietten, nesten bare kjøtt og da tenker jeg inni meg at det strider litt med økologiske prinsipper for da får man et fordelingsproblem.

Jeg lider selv i følge nhd av sykdommen vegetarianisme, men ikke like hardt som før, spiser fisk :) dessuten spiser jeg alger og det kan jeg anbefale.

:-)

Det er bra med viltkjøtt / villfisk mener jeg da. Det er jo kjøtt som uansett er der, uten at en må dyrke fôr...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

lavkarbo er ikke det samme som fråtsing i proteiner. Det er ikke anbefalt å spise mer proteiner på lavkarbo enn hva som er anbefalt i vanlig norsk kosthold. Ikke mer kjøtt heller.

Ok, det visste jeg ikke, men uansett dette med å velge det reneste kjøttet på dyret... ikke spise hele dyret... det er ikke riktig. :-)

Madelenemie
Skrevet

:-)

Det er bra med viltkjøtt / villfisk mener jeg da. Det er jo kjøtt som uansett er der, uten at en må dyrke fôr...

Hei!

Men det er ikke nok til alle :)

Det er det derimot om man er litt mer vegetarianer :)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Jeg så et program om en jødisk gren i USA der de hadde målt en mye høyere IQ enn gjennomsnittet, jeg husker ikke hva denne grenen het. Men som ikke ukjent er jødene topper alle lister over priser enten det er innen fysikk, matematikk eller kjemi :)

Men jeg vet at askanasejødene som Einstein og Freud tilhørte også er kjent for en høy IQ, men også flere arvelige recessive sykdommer som ikke er bra.

Jeg leste i aftenposten forleden om folkevandringer, det var et fint kart der som forklarte veldig oversiktlig det hele. Da homo sapiens utvandret i puljer til Europa og Asia, parret de seg med de neandertalerne som allerede var i Europa, det er påvist neandertalergener i et menneske fra Kina, et fra Frankrike og et fra Papa ny Guinea, fra det fjerde menneske fra Afrika ble det ikke funnet neandertalergener. Dvs 1-2 % av genomet kan man kalle neandertalergenom. Parringen må altså ha skjedd før homosapiens vandret østover og er interessant.

Nendertalerne var høyt utviklede, de hadde barneoppdragelse, lekte med sine barn, var kunstneriske, hadde gravsermonier, lagde leker til barna, var kortvokste og sterke mennesker som var ganske fredelige, sammenlignet med homo sapiens.

Jeg tenker derfor det kan ha vært noen fredelige og gode gener de ga oss, i vertfall spennende å være litt neandertaler :)

Det var en studie i 2010 som avdekket dette neandertalergenomet i 3 av 4 raser.

Hm, det visste jeg ikke om homo sapiens neanderthalensis... :-)

Bare visste at de faktisk hadde større hjernevolum enn homo sapiens sapiens. :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Men det er ikke nok til alle :)

Det er det derimot om man er litt mer vegetarianer :)

Mhm, jeg syns viltkjøttet skulle gått til de aller yngste, spedbarn og slikt.

Resten burde spise bønner.

Madelenemie
Skrevet

Hm, det visste jeg ikke om homo sapiens neanderthalensis... :-)

Bare visste at de faktisk hadde større hjernevolum enn homo sapiens sapiens. :-)

Hei!

jeg viste selv egentlig bare det du skrev om hjernevolum, men min sønn formidlet en dokumentar han hadde sett forrige uke da han var syk. Den gikk på discovery, så jeg skal prøve å søke den opp, vil gjerne se den selv. :)

Madelenemie
Skrevet

Mhm, jeg syns viltkjøttet skulle gått til de aller yngste, spedbarn og slikt.

Resten burde spise bønner.

Hei!

:)

Sånn er ikke familiemiddager :)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

jeg viste selv egentlig bare det du skrev om hjernevolum, men min sønn formidlet en dokumentar han hadde sett forrige uke da han var syk. Den gikk på discovery, så jeg skal prøve å søke den opp, vil gjerne se den selv. :)

Men blir det ikke litt usikkert hvordan neanderthalerne var, da?

Kjenner jeg kommer i kontakt med "kritieren" i meg når du sier alt det der om hvordan de var. De som mener det har sikkert peiling, men de kan jo ta feil og.

Gjest nopenpe
Skrevet

Ok, det visste jeg ikke, men uansett dette med å velge det reneste kjøttet på dyret... ikke spise hele dyret... det er ikke riktig. :-)

På lavkarbo kan du godt spise hele dyret. :-)

Gjest togli
Skrevet

Det er rimelig enighet om at genene står for ca 70-80% av intelligensen.

Ok - greit å vite :)

Madelenemie
Skrevet

Men blir det ikke litt usikkert hvordan neanderthalerne var, da?

Kjenner jeg kommer i kontakt med "kritieren" i meg når du sier alt det der om hvordan de var. De som mener det har sikkert peiling, men de kan jo ta feil og.

Hei!

Ja selvfølgelig, hele historien er i stor grad bygd på god fantasi :)

Men her er det snakk om utgravninger, funn godt ispedd vår fantasi :)

Jeg er en kritiker selv, men en del funn er rett ut sagt fantastiske, leker i så mye større grad enn tidligere dokumentert hos homo sapiens tyder på stor grad av yngelpleie :)

Persille1365381127
Skrevet

Det er rimelig enighet om at genene står for ca 70-80% av intelligensen.

Det virker logisk. Men gener påvirkes jo også av miljø. Så etter 1.000 år, så vil genene være endret basert på miljøet de har oppholdt seg i. Eller?

F.eks skrev du at dårlig ernæring gjør noe med fosterets intelligens. Så når det gjentar seg gjennom fire generasjoner, så vil intelligensen sakte men sikkert synke - og dermed vil genene være påvirket.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det virker logisk. Men gener påvirkes jo også av miljø. Så etter 1.000 år, så vil genene være endret basert på miljøet de har oppholdt seg i. Eller?

F.eks skrev du at dårlig ernæring gjør noe med fosterets intelligens. Så når det gjentar seg gjennom fire generasjoner, så vil intelligensen sakte men sikkert synke - og dermed vil genene være påvirket.

Jeg var upresis. I det innlegget du nevner mente jeg fra en generasjon til neste.

Det som dessverre nesten alltid er tilfelle, er at den genetiske arven og den "sosiale arven" virker i samme retning/forsterker hverandre. Dette gjelder ikke bare intelligens, men på mange andre områder også.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg var upresis. I det innlegget du nevner mente jeg fra en generasjon til neste.

Det som dessverre nesten alltid er tilfelle, er at den genetiske arven og den "sosiale arven" virker i samme retning/forsterker hverandre. Dette gjelder ikke bare intelligens, men på mange andre områder også.

Ja, det virker jo logisk...

Men da vil det altså være genetiske forskjeller også mellom raser, selv om dette ikke er ensbetydende med at en rase er bedre eller dårligere enn en annen - ettersom dennes utvikling til dels avhenger av den sosiale arven i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...