Gå til innhold

NHD-andre.- Hva er behandlingsformen?

Anbefalte innlegg

Gjest trist datter
Skrevet

Hva er behandlingsformen for emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? Kan man bli frisk? Har ei mor med dette, men hun har aldri vært til behandling og i følge henne selv er hun den eneste friske..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samtaleterapi, l a n g v a r i g, først og fremst. Der finnes ikke god medisin direktet rettet mot EUPF men det er mulig å dempe noen av de mest plagsomme symptomene (stemningsstabiliserende, SSRI++).

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Sånn er min mor også,

Ikke bare er hun frisk, men hun er enestående, og har ingen feil.

Det hele bunner i en usikkerhet som hun takler ved å ordlegge seg på en slik hovmodig måte.

Jeg tror ikke foreldre så voksne noen gang endrer seg, men det er min mening. Man må leve med dem og sette grenser, samt si i fra!

Gjest emosjonellustabil
Skrevet

Samtaleterapi, l a n g v a r i g, først og fremst. Der finnes ikke god medisin direktet rettet mot EUPF men det er mulig å dempe noen av de mest plagsomme symptomene (stemningsstabiliserende, SSRI++).

Hei.

Jeg har emosjonell ustabil pf. er 32 år gammel, og fikk diagnosen da jeg var 21 år av psykolog.

Jeg har heldigvis veldig god selvinnsikt, jeg vet jeg er syk, sliter i tilegg med angst og depresjoner.

Hvis din mor ikke forstår hun er syk, og hun mener det er alle andre som ikke er god i hodet, vel da viser det at hun ikke forstår det selv at hun er syk.

Og da vil det ikke være lett å få hun i behandling.

Jeg har gått til psykolog i flere og, og bruker efexor og lamictal. jeg merker lamictalen virker godt, og er stemningsstabiliserene for meg.

Når man har denne lidelsen, så er personligheten skadet, og den eneste behandlingen er terapi der pasienten trener seg på å regulere følelsene sine i div situasjoner, og å forstå lidelsen sin. stemningsstabiliserene medisiner hjelper og godt.

Så en kombinasjon av de vil nok hjelpe de fleste.

Men når vedkommende ikke forstår selv at hun er syk, så vil hun nok ikke komme i behandling, før hun evt får tilleggs lidelser. som angst, depresjon el.

Håper det vil gå bra

Gjest anonym_naa
Skrevet

Hun kommer ikke til å gå i behandling så lenge hun ser på seg selv som frisk.

Min mor gjorde også alltid det, samtidig som jeg gjennomlevde et helvete med henne. Først etter at jeg ble voksen og nektet å snakke med henne på flere år, begynte hun i terapi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...