Gjest angstjenten32 Skrevet 10. juni 2012 Skrevet 10. juni 2012 Jeg har fått resept på betablokker hos legen, for å redusere angst symptomene mine. Jeg skal hente medisinen over helgen, for apoteket var tom på fredag. Har nå lest om betablokkere, vet det er medisin for hjertet, høyt blodtrykk, og migrene. Har av og til migrene og så den vil jo hjelpe der og. Men nå så begynner jeg å bekymre meg for om betablokker vil gjøre at hjertet plutselig stanser, f eks hvis eg er i aktivitet. Er det større sjangse for å få hjertestans eller andre hjerteproblemer ved denne medisinen? såvidt jeg vet så er jeg hjertefrisk. men av og til så føles det som hjertet hopper over et slag, som et strømnedslag i brystet mitt. Er alt man skal bekymre seg for og. Håper noen kan gi meg noen gode svar. og NHD. 0 Siter
Gjest fruitcake Skrevet 10. juni 2012 Skrevet 10. juni 2012 Er ingen lege, så kan bare svarer utifra egen erfaring. Brukte betablokker en lang periode for 20 år siden, opplevde også dette. Tror nok ikke dette er farlig. Etter som jeg har forstått gjør betablokkere at hjertet pumper mindre blod pr. min, og man får et lavere blodtrykk. Man får også lavere puls. Ville derfor tro det er vanlig å oppleve at hjertet hopper over et slag, kanskje spes. når virkningen av medisinen setter inn, man anstrenger seg fysisk mm. Husker forresten også at jeg kunne bli svært svimmel om jeg reiste meg brått f.eks. Om legen din ikke mente medisinen var trygg å bruke for deg, hadde du nok ikke fått den 0 Siter
Gjest fruitcake Skrevet 10. juni 2012 Skrevet 10. juni 2012 Er ingen lege, så kan bare svarer utifra egen erfaring. Brukte betablokker en lang periode for 20 år siden, opplevde også dette. Tror nok ikke dette er farlig. Etter som jeg har forstått gjør betablokkere at hjertet pumper mindre blod pr. min, og man får et lavere blodtrykk. Man får også lavere puls. Ville derfor tro det er vanlig å oppleve at hjertet hopper over et slag, kanskje spes. når virkningen av medisinen setter inn, man anstrenger seg fysisk mm. Husker forresten også at jeg kunne bli svært svimmel om jeg reiste meg brått f.eks. Om legen din ikke mente medisinen var trygg å bruke for deg, hadde du nok ikke fått den ...og ikke glem at angst gjør at man er overdrevet bekymret/redd, særlig med overtolking av som regel helt ufarlige, men ubehagelige, symptomer. Dette i seg selv kan jo bidra til økte kroppslige symptomer man tror/opplever kan være farlige. 0 Siter
Gjest angstjenten32 Skrevet 11. juni 2012 Skrevet 11. juni 2012 Er ingen lege, så kan bare svarer utifra egen erfaring. Brukte betablokker en lang periode for 20 år siden, opplevde også dette. Tror nok ikke dette er farlig. Etter som jeg har forstått gjør betablokkere at hjertet pumper mindre blod pr. min, og man får et lavere blodtrykk. Man får også lavere puls. Ville derfor tro det er vanlig å oppleve at hjertet hopper over et slag, kanskje spes. når virkningen av medisinen setter inn, man anstrenger seg fysisk mm. Husker forresten også at jeg kunne bli svært svimmel om jeg reiste meg brått f.eks. Om legen din ikke mente medisinen var trygg å bruke for deg, hadde du nok ikke fått den Hei takk for tilbakemeldingen. Nå har jeg ikke startet på medisinen, siden apoteket ikke hadde på fredag. Men satser på å starte nå snart. Ja jeg vet at når man har angst så har man lett for å tolke kroppslige sympt som farlige. Meningen er jo at betablokker skal dempe sympt med angsten, siden jeg er veldig plaget, av generell angst og panikkangst. Angsten hemmer meg så mye i livet mitt, og jeg er lei av å bruke vival. Jeg har drevet med eksponering av angsten, men sliter med det pga de sterke angst sympt. Jeg håper medisinen vil hjelpe så mye at jeg kan trene mer på å eksponering så jeg får kontroll på angsten. Jeg vet jo at angst ikke er farlig, men hjernen min sliter med å forstå det. Men nå har jeg som sagt blitt redd for at betablokker vil gjøre at hjertet pluselig vil stoppe hvis jeg er i mye aktivitet osv. Håper NHD kan hjelpe meg med dette. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. juni 2012 Skrevet 11. juni 2012 Er ingen lege, så kan bare svarer utifra egen erfaring. Brukte betablokker en lang periode for 20 år siden, opplevde også dette. Tror nok ikke dette er farlig. Etter som jeg har forstått gjør betablokkere at hjertet pumper mindre blod pr. min, og man får et lavere blodtrykk. Man får også lavere puls. Ville derfor tro det er vanlig å oppleve at hjertet hopper over et slag, kanskje spes. når virkningen av medisinen setter inn, man anstrenger seg fysisk mm. Husker forresten også at jeg kunne bli svært svimmel om jeg reiste meg brått f.eks. Om legen din ikke mente medisinen var trygg å bruke for deg, hadde du nok ikke fått den ''Etter som jeg har forstått gjør betablokkere at hjertet pumper mindre blod pr. min, og man får et lavere blodtrykk.'' Som jeg har skjønt det - vi har en gutt som antagelig begynner på betablokkere i løpet av året pga forhøyet lungetrykk - så gjør betablokkere at hjertet pumper litt saktere og på den måten rekker å ta opp _mer_ blod i hvert slag enn om det pumper raskere slik at det ikke rekker å fylle seg opp tilstrekkelig. 0 Siter
Gjest fruitcake Skrevet 11. juni 2012 Skrevet 11. juni 2012 ''Etter som jeg har forstått gjør betablokkere at hjertet pumper mindre blod pr. min, og man får et lavere blodtrykk.'' Som jeg har skjønt det - vi har en gutt som antagelig begynner på betablokkere i løpet av året pga forhøyet lungetrykk - så gjør betablokkere at hjertet pumper litt saktere og på den måten rekker å ta opp _mer_ blod i hvert slag enn om det pumper raskere slik at det ikke rekker å fylle seg opp tilstrekkelig. Hva da med dette? "Dette fører til at hjertet slår langsommere, og pumper ut mindre mengde blod per minutt, noe som fører til at det forhøyede blodtrykket synker. Reduksjonen i hjertets arbeid motvirker også forekomst av hjertekramper." http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?repid=0&PageID=66&IOID=4102&editionid=13531&texttypeid=9&languageid=0 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. juni 2012 Skrevet 11. juni 2012 Hva da med dette? "Dette fører til at hjertet slår langsommere, og pumper ut mindre mengde blod per minutt, noe som fører til at det forhøyede blodtrykket synker. Reduksjonen i hjertets arbeid motvirker også forekomst av hjertekramper." http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?repid=0&PageID=66&IOID=4102&editionid=13531&texttypeid=9&languageid=0 Hm... Slik kardiologen til poden forklarte det forsto jeg det slik at betablokkere fører til at hjertet slår saktere, men dermed også rekker å fylles mer med blod mellom hver utpumping, men fra denne lenken ser det jo ikke slik ut. Snodig. 0 Siter
Gjest angstjenten32 Skrevet 11. juni 2012 Skrevet 11. juni 2012 ...og ikke glem at angst gjør at man er overdrevet bekymret/redd, særlig med overtolking av som regel helt ufarlige, men ubehagelige, symptomer. Dette i seg selv kan jo bidra til økte kroppslige symptomer man tror/opplever kan være farlige. Legen min sier medisinen er trygg å bruke. Men det står at betablokker kan utløse/forverre hjertesvikt. Og da tenker jeg om det kan skje meg. Jeg er så vidt jeg vet ikke hjertesyk, og ingen slektninger og familie har hjerteproblemer. Er det altså trygt å begynne på den? 0 Siter
Gjest fruitcake Skrevet 12. juni 2012 Skrevet 12. juni 2012 Legen min sier medisinen er trygg å bruke. Men det står at betablokker kan utløse/forverre hjertesvikt. Og da tenker jeg om det kan skje meg. Jeg er så vidt jeg vet ikke hjertesyk, og ingen slektninger og familie har hjerteproblemer. Er det altså trygt å begynne på den? Betablokkere "Etter at flere vitenskapelige undersøkelser er gjennomført med betablokkere ved hjertesvikt vet vi at disse medikamentene bedrer symptomene, reduserer sjansen for sykehusinnlegger, forlenger livet og bedrer livskvaliteten. Det er den eneste gruppen av medikamenter som reduserer risikoen for plutselig død (på grunn av hjerterytmeforstyrrelser). " http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/Sider/hjertesviktbehandling%20med%20medisiner.aspx "Før var det oppfattet som feil å gi pasienter med hjertesvikt betablokker, mens idag inngår betablokkerne som standard behandling av hjertesvikt." https://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/betablokker-denne-hjertemedisinen-passer-ikke-alle.html "Selv om betablokkere tidligere var kontraindisert ved hjertesvikt på grunn av potensial for å forverre tilstanden, har studier sent på 1990-tallet vist positive effekter på sykelighet og dødelighet ved denne tilstanden. Bisoprolol, karvedilol og depotformulering av metoprolol er særlig anbefalt som tilleggsbehandling til ACE-hemmer og diuretikum ved hjertesvikt." http://no.wikipedia.org/wiki/Betablokker 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. juni 2012 Skrevet 12. juni 2012 Betablokkere "Etter at flere vitenskapelige undersøkelser er gjennomført med betablokkere ved hjertesvikt vet vi at disse medikamentene bedrer symptomene, reduserer sjansen for sykehusinnlegger, forlenger livet og bedrer livskvaliteten. Det er den eneste gruppen av medikamenter som reduserer risikoen for plutselig død (på grunn av hjerterytmeforstyrrelser). " http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/Sider/hjertesviktbehandling%20med%20medisiner.aspx "Før var det oppfattet som feil å gi pasienter med hjertesvikt betablokker, mens idag inngår betablokkerne som standard behandling av hjertesvikt." https://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/betablokker-denne-hjertemedisinen-passer-ikke-alle.html "Selv om betablokkere tidligere var kontraindisert ved hjertesvikt på grunn av potensial for å forverre tilstanden, har studier sent på 1990-tallet vist positive effekter på sykelighet og dødelighet ved denne tilstanden. Bisoprolol, karvedilol og depotformulering av metoprolol er særlig anbefalt som tilleggsbehandling til ACE-hemmer og diuretikum ved hjertesvikt." http://no.wikipedia.org/wiki/Betablokker Takk for at du la ut disse lenkene, begynte å bli nervøs jeg nå - poden her skal antagelig begynne på betablokkere etter sommeren nettopp med tanke på å forebygge hjertesvikt inntil han er utvokst og kan "ferdigopereres". 0 Siter
Gjest angstjente32 Skrevet 12. juni 2012 Skrevet 12. juni 2012 Betablokkere "Etter at flere vitenskapelige undersøkelser er gjennomført med betablokkere ved hjertesvikt vet vi at disse medikamentene bedrer symptomene, reduserer sjansen for sykehusinnlegger, forlenger livet og bedrer livskvaliteten. Det er den eneste gruppen av medikamenter som reduserer risikoen for plutselig død (på grunn av hjerterytmeforstyrrelser). " http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/Sider/hjertesviktbehandling%20med%20medisiner.aspx "Før var det oppfattet som feil å gi pasienter med hjertesvikt betablokker, mens idag inngår betablokkerne som standard behandling av hjertesvikt." https://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/betablokker-denne-hjertemedisinen-passer-ikke-alle.html "Selv om betablokkere tidligere var kontraindisert ved hjertesvikt på grunn av potensial for å forverre tilstanden, har studier sent på 1990-tallet vist positive effekter på sykelighet og dødelighet ved denne tilstanden. Bisoprolol, karvedilol og depotformulering av metoprolol er særlig anbefalt som tilleggsbehandling til ACE-hemmer og diuretikum ved hjertesvikt." http://no.wikipedia.org/wiki/Betablokker Tusen takk. Jeg får gi de en sjangse å se om de hjelper meg på den jævla angsten. Det betyr jo egentlig at hjertet blir bedre beskyttet av betablokkere. 0 Siter
Gjest fruitcake Skrevet 13. juni 2012 Skrevet 13. juni 2012 Tusen takk. Jeg får gi de en sjangse å se om de hjelper meg på den jævla angsten. Det betyr jo egentlig at hjertet blir bedre beskyttet av betablokkere. Daglig, sterk angst kan være slitsomt. Håper betablokkerne hjelper deg. Lykke til! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.