Gå til innhold

ADHD- Bipolar- depresjon

Anbefalte innlegg

ethodeforan
Skrevet

Hei.

Jeg snakket med tanten min her om dagen. Hennes psykiater mente at det kunne være slik at man "startet" med en ADHD- "diagnose", men som ubehandlet kunne dette resultere i depresjon (noe som jeg tenker er forståelig). Han nevnte også at bipolar kunne "oppstå" -uten en behandlet ADHD diagnose.

Stemmer dette ? Mulig jeg ordlegger meg kronglete, eller så kanskje har misforstått. Men DPS har også mistenkt bp2 hos meg, kan det ha seg sånn at jeg har adhd med depresjon ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Liinda
Skrevet

Jeg fikk ADHDdiagnose i voksen alder. Jeg har alltid hatt depresjon som hoveddiagnose. Så det går an. Var Bipolar i 5 år, og fikk medisiner for det. Uten at det hjalp. Nå bruker jeg Ritalin med god effekt.

ethodeforan
Skrevet

Jeg fikk ADHDdiagnose i voksen alder. Jeg har alltid hatt depresjon som hoveddiagnose. Så det går an. Var Bipolar i 5 år, og fikk medisiner for det. Uten at det hjalp. Nå bruker jeg Ritalin med god effekt.

Det er dette jeg lurer på skjønner du. Takk for et godt svar.

"Leter" fortsatt etter svar på min egen atferd.. Har aldri slått meg at det kan være adhd. Ettersom jeg ikke er hyperaktiv,men hodet raser avgårde og jeg er ofte veldig rastløs. og jeg kjenner jeg blir deprimert av at det ikke skjer noe når jeg er rastløs. Når jeg får være i aktivitet så letter dette- "føler meg på toppen". Og har tolket dette i retningen bp2- "hypomane" episoder.

Gjest Liinda
Skrevet

Det er dette jeg lurer på skjønner du. Takk for et godt svar.

"Leter" fortsatt etter svar på min egen atferd.. Har aldri slått meg at det kan være adhd. Ettersom jeg ikke er hyperaktiv,men hodet raser avgårde og jeg er ofte veldig rastløs. og jeg kjenner jeg blir deprimert av at det ikke skjer noe når jeg er rastløs. Når jeg får være i aktivitet så letter dette- "føler meg på toppen". Og har tolket dette i retningen bp2- "hypomane" episoder.

Jeg skjønner hvordan du har det. Fikk diagnosen angst fordi jeg ikke greide sitte i ro. Ble rastløs og greide ikke konsentrere meg. Å sitte i et møte var helt forferdelig. Ble sendt til psykolog som knapt lot meg snakke ferdig før han sa, dette er helt klart angst. Men jeg kjente meg ikke igjen i det, og jeg ble frustrert og deprimert fordi ingen forsto. Jeg er ikke typisk hyperaktiv, snarere tvert imot. Men en indre uro har jeg, å jeg har alltid brukt mye energi å krefter på å ta meg sammen og skjule dette.

ethodeforan
Skrevet

Jeg skjønner hvordan du har det. Fikk diagnosen angst fordi jeg ikke greide sitte i ro. Ble rastløs og greide ikke konsentrere meg. Å sitte i et møte var helt forferdelig. Ble sendt til psykolog som knapt lot meg snakke ferdig før han sa, dette er helt klart angst. Men jeg kjente meg ikke igjen i det, og jeg ble frustrert og deprimert fordi ingen forsto. Jeg er ikke typisk hyperaktiv, snarere tvert imot. Men en indre uro har jeg, å jeg har alltid brukt mye energi å krefter på å ta meg sammen og skjule dette.

Lurer på om denne rastløsheten (adhd)- kan føre til angst ?

At man er redd fordi man blir oppfattet som usammenhengende,snakker mer enn den man snakker med og oppfattet som blid og hyggelig. Og når man f.eks har fått svar på et spørsmål så blir man fornøyd og raser videre. Er alltid et hakk foran hvis jeg f.eks trenger svar på en praktisk ting som NAV- regler osv.

Eller om dette er sosial angst- nervøs og snakker derfor fortere og usammenhengende.

I tilegg så har jeg sett på Borderline og bipolar.. Ettersom jeg føler at ikke bare ADHD- forklarer enn del andre ting av atferden min. Men hvem vet det går vel an å ha flere diagnoser...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...