Gå til innhold

grunn til å grue seg siden jeg brøt regelen igår

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Spørsmålet mitt er vel mer det om hun har rett til å kreve at vi melder om fravær på telefon og ikke sms...

?

''Spørsmålet mitt er vel mer det om hun har rett til å kreve at vi melder om fravær på telefon og ikke sms...

?''

Det er helt vanlig å kreve at man ringer og forteller om sykdomsfravær, og arberidsgiverorganisasjoner anbefaler også at man krever dette. Arbeidsgiver står dessuten fritt i å bestemme reglene i bedriften rundt dette.

En annen ting er at du kan be om et unntak fra regelen. Om du klarer å formidle hvordan du har det når du er syk til arbeidsgiver, antar jeg de kan og vil gjøre et unntak for deg.

Videoannonse
Annonse
Gjest germinate
Skrevet

''Jeg var så ferdig rent psykisk i går, at det var derfor jeg ikke ringte - jeg hadde ikke klart å snakke uansett, men jeg har jo ikke noe lyst til å fortelle henne det...

''

Det er tull å tillate seg å ikke følge opp de retningslinjene som er gitt på denne måten. Du var neppe klin psykotisk, og i såfall var du nok også i stand til å ta en telefon. Det er vel derfor du har dårlig samvittighet i dag.

Legg dette bak deg, si du ikke klarte å få ringt dersom det blir påpekt. Slett ikke sikkert at noen kommenterer på det overhodet.

Lykke til :-)

Jeg er så langt nede nå at jeg ikke makter å dra på jobb i dag heller :-( Jeg makter ikke å bli møtt med en evt konfrontasjon idag. Jeg er så langt nede fra før at jeg ikke kommer til å greie å holde tårene tilbake :-(

Skrevet

Jeg er så langt nede nå at jeg ikke makter å dra på jobb i dag heller :-( Jeg makter ikke å bli møtt med en evt konfrontasjon idag. Jeg er så langt nede fra før at jeg ikke kommer til å greie å holde tårene tilbake :-(

Men hva vinner du på å unnvike? Det er jo foreløpig bare i din fantasi at det vil komme en konfrontasjon. Du har før sagt at du får det bedre av å jobbe.

Gjest germinate
Skrevet

Men hva vinner du på å unnvike? Det er jo foreløpig bare i din fantasi at det vil komme en konfrontasjon. Du har før sagt at du får det bedre av å jobbe.

Jeg er rett og slett ikke sterk nok til det. Derfor.

Skrevet

Jeg er rett og slett ikke sterk nok til det. Derfor.

''Jeg er rett og slett ikke sterk nok til det. Derfor.

''

Det tror jeg ikke stemmer. Derimot tror jeg at din selvforståelse er slik.

Skrevet

Jeg har gjort det samme en gang. Jeg har ikke psykiske problemer eller kronisk sykdom. Jeg var syk og hadde ikke det minste lyst til å forklare dette for noen andre. Jeg følte meg likevel ille for å ikke har ringt, men det ble heldigvis ikke kommentert.

Grunnen til at de vil du skal ringe, er fordi de da mener at bøygen for å lyve på seg sykdom er større om du må snakke med sjefen.

Hvis din nærmeste sjef er grei, bør du forklare situasjonen her. Det er bare å si at "av og til er jeg så dårlig at jeg ikke orker å ringe, er det greit om jeg sender sms da?". Du bør også avklare dette med hvordan du skriver opp sykedagene dine. Arbeidsmiljøloven regulerer dette, og jeg synes ikke at du uten videre skal være snill mot arbeidsgiveren i slike tilfeller. Det er en vanskelig samtale å ta, men det er helt nødvendig for fremtiden din i dette firmaet. Ta samtalen med den greie sjefen, så kan denne heller krangle med de andre.

Lykke til på jobb i morgen :o)

Gjest germinate
Skrevet

Jeg har gjort det samme en gang. Jeg har ikke psykiske problemer eller kronisk sykdom. Jeg var syk og hadde ikke det minste lyst til å forklare dette for noen andre. Jeg følte meg likevel ille for å ikke har ringt, men det ble heldigvis ikke kommentert.

Grunnen til at de vil du skal ringe, er fordi de da mener at bøygen for å lyve på seg sykdom er større om du må snakke med sjefen.

Hvis din nærmeste sjef er grei, bør du forklare situasjonen her. Det er bare å si at "av og til er jeg så dårlig at jeg ikke orker å ringe, er det greit om jeg sender sms da?". Du bør også avklare dette med hvordan du skriver opp sykedagene dine. Arbeidsmiljøloven regulerer dette, og jeg synes ikke at du uten videre skal være snill mot arbeidsgiveren i slike tilfeller. Det er en vanskelig samtale å ta, men det er helt nødvendig for fremtiden din i dette firmaet. Ta samtalen med den greie sjefen, så kan denne heller krangle med de andre.

Lykke til på jobb i morgen :o)

Jeg skal snakke med sjefen ved nærmeste andledning. Jeg vet at hun kommer til å forstå, og at hun tror meg også.

Skrevet

Hva er det du vil høre, egentlig? Stakkars, stakkars deg. Du klarer ingenting?

Ta ansvar for deg selv, menneske.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Ser jo at du sliter. Håper du klarer det på et vis, du kan si du har migrene. Mange som sliter med det, jeg og. Det er et lite Helvete når en får anfall.

Bella Dotte
Skrevet

Vil bare si at jeg føler med deg. Jeg har hatt (noe som kjentes ut som) sterk angst mens jeg var på "arbeidstrening" i en praksisplass. Etterhvert som jeg merket (eller burde ha merket) at dette ikke var rette plassen for meg, knøt det seg så fryktelig at jeg kviet meg for å dra, og jeg fikk ikke sagt ordentlig ifra om at dette var feil for meg. Å melde fra om at jeg var syk var vanskelig. Jeg var redd hver gang jeg kom tilbake. Det var litt lettere med en tekstmeliding, men aldeles ikke enkelt. Jeg hadde ekstremt dårlig samvittighet for at jeg ikke strakk til, og for at jeg sviktet de andre.

Gjest germinate
Skrevet

Vil bare si at jeg føler med deg. Jeg har hatt (noe som kjentes ut som) sterk angst mens jeg var på "arbeidstrening" i en praksisplass. Etterhvert som jeg merket (eller burde ha merket) at dette ikke var rette plassen for meg, knøt det seg så fryktelig at jeg kviet meg for å dra, og jeg fikk ikke sagt ordentlig ifra om at dette var feil for meg. Å melde fra om at jeg var syk var vanskelig. Jeg var redd hver gang jeg kom tilbake. Det var litt lettere med en tekstmeliding, men aldeles ikke enkelt. Jeg hadde ekstremt dårlig samvittighet for at jeg ikke strakk til, og for at jeg sviktet de andre.

Kjenner meg igjen.

Gjest germinate
Skrevet

Hva er det du vil høre, egentlig? Stakkars, stakkars deg. Du klarer ingenting?

Ta ansvar for deg selv, menneske.

Du tar fullstendig feil.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg vil bare si til deg at du er den eneste her inne som forsto hva jeg forsøkte å formidle. Og det endte med at jeg var hjemme.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg vil bare si til deg at du er den eneste her inne som forsto hva jeg forsøkte å formidle. Og det endte med at jeg var hjemme.

Det var ikke bidraget ditt (eller noen andres) som endte med at jeg var hjemme (ser nå at jeg ordla meg klønete og at det kan feiltolkes).

Bella Dotte
Skrevet

''det endte med at jeg var hjemme''

Og det er jo både bra og ille... Prøv om du skal se på om dette er jobben for deg, kanskje du burde drive med noe helt annet i stedet?

Gjest germinate
Skrevet

''det endte med at jeg var hjemme''

Og det er jo både bra og ille... Prøv om du skal se på om dette er jobben for deg, kanskje du burde drive med noe helt annet i stedet?

Nei, jeg kommer ikke til å bytte jobb med det første. Skal først ta opp dette med NK og sms når anledningen byr seg.

Skal nå til legen, jeg har nok fått en kraftig halsbetennelse.Så jeg bør iallefall bli trodd på nå - at jeg virkelig var borte med god grunn. Men jeg skal på jobb idag da, for idag er hun ikke der :-)

Skrevet

Nei, jeg kommer ikke til å bytte jobb med det første. Skal først ta opp dette med NK og sms når anledningen byr seg.

Skal nå til legen, jeg har nok fått en kraftig halsbetennelse.Så jeg bør iallefall bli trodd på nå - at jeg virkelig var borte med god grunn. Men jeg skal på jobb idag da, for idag er hun ikke der :-)

''Men jeg skal på jobb idag da, for idag er hun ikke der :-)

''

Du kan umulig mene det er greit å være så unnvikende at du ikke går på jobb hvis NK er der? I mine øyne er du da farlig nær regelrett skulk.

Gjest germinate
Skrevet

''Men jeg skal på jobb idag da, for idag er hun ikke der :-)

''

Du kan umulig mene det er greit å være så unnvikende at du ikke går på jobb hvis NK er der? I mine øyne er du da farlig nær regelrett skulk.

OG i stedet for FOR passer best i denne setningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...