Gå til innhold

Det Kringlen glemte

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kringlen vitnet i dag, og snakket om Holocaust. Han sa at ikke alle som deltok i masseutryddelsene var psykiatrisk syke.

Men vrangforestillinger må jo på et visst nivå være løsrevet fra den kulturelle konteksten.

Derfor gir det vel fint lite mening å snakke om vrangforestillinger blant deltagerene i Holocaust? For hvis en person blant deltagerne hadde (psykotiske) vrangforestillinger, så ville vel de kunne være identiske med hva "alle" tenkte.

Syns det var et ganske dårlig eksempel også, fordi her har vi en mann som i alle fall tilsynelatende opererer alene (selv om mange av disse ekstreme meningene har mange tilhengere).

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har et poeng :-)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det er en god del likheter mellom Hitler og Breivik.

Hitler skrev til og med et manifest, gikk i fengsel som Breivik og fikk under denne tiden stadig flere tilhengere.

Jeg mener Hitler hadde en vrangforestilling, og at han kanskje ut i fra tiden han levde i, fikk tilhengere til sitt jødehat. På den måten led en god del mennesker av vrangforestillinger i denne tiden, det mener jeg selv om det er mange.

Det er da en vrangforestilling å tro at andre menneskeraser er mindreverdig, det fins jo ingen fornuft i dette, og det blir ikke mer fornuftig selv om mange tror det og på den måten muliggjør folkemord.

Hitler var forøvrig svært syk, han var i tillegg vegetarianer som meg :) Og sadistene han omgikk med var vel ikke friskere, kanskje må konklusjonen bli at mennesker, veldig mange i vertfall i sine uselvstendige tankesett og feighet enten er onde eller med anlegg for vrangforestillinger/sykdom bare de blir utsatt for nok påvirkning.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Det er en god del likheter mellom Hitler og Breivik.

Hitler skrev til og med et manifest, gikk i fengsel som Breivik og fikk under denne tiden stadig flere tilhengere.

Jeg mener Hitler hadde en vrangforestilling, og at han kanskje ut i fra tiden han levde i, fikk tilhengere til sitt jødehat. På den måten led en god del mennesker av vrangforestillinger i denne tiden, det mener jeg selv om det er mange.

Det er da en vrangforestilling å tro at andre menneskeraser er mindreverdig, det fins jo ingen fornuft i dette, og det blir ikke mer fornuftig selv om mange tror det og på den måten muliggjør folkemord.

Hitler var forøvrig svært syk, han var i tillegg vegetarianer som meg :) Og sadistene han omgikk med var vel ikke friskere, kanskje må konklusjonen bli at mennesker, veldig mange i vertfall i sine uselvstendige tankesett og feighet enten er onde eller med anlegg for vrangforestillinger/sykdom bare de blir utsatt for nok påvirkning.

''Det er da en vrangforestilling å tro at andre menneskeraser er mindreverdig, det fins jo ingen fornuft i dette''

Sant nok, men det er ingen bisarr, psykotisk vrangforestilling, som trengs for at Brevik (og for så vidt Hitler) skal være utilregnelig...

Madelenemie
Skrevet

''Det er da en vrangforestilling å tro at andre menneskeraser er mindreverdig, det fins jo ingen fornuft i dette''

Sant nok, men det er ingen bisarr, psykotisk vrangforestilling, som trengs for at Brevik (og for så vidt Hitler) skal være utilregnelig...

Hei!

Hm det får jeg tenke på, dette vet du nok langt mer om enn meg, men jeg har mine egne enkle tanker om saken, det har jeg, men de passer ikke inn i psykiatrien jeg skjønner jo det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...