Gå til innhold

Hvem er "de psykisk syke"?

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Vel ja...

For det første finner du jo rusmisbruk som diagnose under F i ICD-10, dermed er det en psykisk lidelse i seg selv.

For det andre er det allerede mange av disse som er under behandling i psykiatrien, for underliggende ting ja.

Men mange har ikke noe med psykiatrien å gjøre, og tenker ikke selv at de har noen diagnose.

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men mange har ikke noe med psykiatrien å gjøre, og tenker ikke selv at de har noen diagnose.

Ja. Heldigvis kan de mest syke bli tvangsbehandlet.

(Nå skal jeg være litt forsiktig her, det er selvsagt ikke bare bra med tvangsbehandling, og det er mange skjebner der, men jeg mener det totalt sett er et gode.)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Ja. Heldigvis kan de mest syke bli tvangsbehandlet.

(Nå skal jeg være litt forsiktig her, det er selvsagt ikke bare bra med tvangsbehandling, og det er mange skjebner der, men jeg mener det totalt sett er et gode.)

Ok, tror ikke det fører mye godt med seg i de flleste tilfeller, men i noen ja.

Nøtteskall
Skrevet

Er vel bedre å ha det kjedelig enn å være syk?

om det er bedre å ha det kjedelig enn å være syk?

Det er det jeg ikke greier å bli enig med meg selv om.

Det å kjede seg kan faktisk være godt, men i mindre mengder. Når det har oversteget en grense av kjedsomhet så blir jeg destruktiv. (vil ikke si på hvilken måte her). Og det er ikke bra.

Da er det nesten som jeg ønsker meg tilbake til psykoseverdenen. Da kan jeg le og gråte, føle ekstase og alt mulig. Og i tillegg - den psykiske lidelsen blir en identitet som må bekreftes. Forstå det den som kan....

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det å kjede seg kan faktisk være godt, men i mindre mengder. Når det har oversteget en grense av kjedsomhet så blir jeg destruktiv. (vil ikke si på hvilken måte her). Og det er ikke bra.

Da er det nesten som jeg ønsker meg tilbake til psykoseverdenen. Da kan jeg le og gråte, føle ekstase og alt mulig. Og i tillegg - den psykiske lidelsen blir en identitet som må bekreftes. Forstå det den som kan....

Kan det du kaller "kjedsomhet" være noe annet? Depresjon? Det er jo mangt hva folk kaller depresjonene sine, om de ikke har god sykdomsinnsikt...

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Alle Verdener er vel ille uansett hvordan man vrir og vender på det, noe må man forholde seg til uansett. Noe ille, slik er det bare. Velge mellom pest eller kolera. For et valg!

Nøtteskall
Skrevet

Kan det du kaller "kjedsomhet" være noe annet? Depresjon? Det er jo mangt hva folk kaller depresjonene sine, om de ikke har god sykdomsinnsikt...

Har man en depresjon så kommer å alle pillene trillende.....og det liker jeg ikke.

Skrevet

Det er visst meg de snakker om også. Føler forsåvidt det er helt riktig all den tid jeg har vært syk i 30 forbaskede år uten medisiner. Ikke morsomt. Blir litt provosert av: det er ikke hvordan du har det, det er hvordan du tar det, smil så smiler verden igjen til deg osv. For svarte svingende! Så enkelt er det ikke.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er visst meg de snakker om også. Føler forsåvidt det er helt riktig all den tid jeg har vært syk i 30 forbaskede år uten medisiner. Ikke morsomt. Blir litt provosert av: det er ikke hvordan du har det, det er hvordan du tar det, smil så smiler verden igjen til deg osv. For svarte svingende! Så enkelt er det ikke.

30 år ja... fæle greier... :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...