Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å fortelle om min erfaring, til oppmuntring for andre som vil slutte.

Jeg har brukt 7,5mg Imovane i mange år. Det har jeg vært nødt til. Men jeg har gått med en dårlig følelse; tenk om jeg ikke klarer å slutte med dem.

Heldigvis har jeg en fastlege, som har roet meg ned på dette: 'Den dagen du skal slutte, tar vi tak i det. Nå må du ha denne hjelpen for å kunne sove.'

Det siste halvåret har jeg fått det betraktelig bedre. For rundt tre uker siden fikk jeg lyst til å prøve å trappe ned og slutte.

Kuttet ned til halv dose først. Det ble noen urolige og angstfylte netter. En kombinasjon av mindre medisiner + helt sikkert en uro pga at jeg var veldig oppmerksom på at jeg ikke hadde tatt min vanlige dose. I noen netter var det så ille, at jeg tenkte på å gi opp hele prosjektet, men samtidig hadde jeg jo ikke lyst til det..

Etter vel en uke, sov jeg så pass bra, at jeg kuttet tabl. ut helt. Det ble en ny runde med angst, uro, mareritt. Men nå hadde jeg kommet så langt i prosessen, at jeg virkelig ikke ville gi opp.

Pratet med legen min, som syntes jeg hadde gjort nedtrappingen litt for fort. Men gjort var gjort... Jeg var kjempesliten pga for lite og for dårlig søvn, og fikk resept på melatonin. Første natten tok jeg igjen all søvnmangelen, og følte meg uthvilt for første gang på lenge. Andre natten sov jeg på halv tablett. Og siden da, har jeg sovnet og sovet uten problemer og uten medisiner. Dette har vart nå i over en uke, så jeg betrakter meg selv som sovemedisinfri.

Ville bare fortelle dette til andre som kanskje bekymrer seg for avsluttingen. Det kan være veldig vanskelig for mange, og det var jo ikke helt lett for meg heller. Men det er mulig, og nå i etterkant vet jeg at det var verdt ubehaget :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er bra at slike erfaringer formidles her inne - og at du har grunn til å være fornøyd med deg selv :-)

Skrevet

Jeg synes det er bra at slike erfaringer formidles her inne - og at du har grunn til å være fornøyd med deg selv :-)

:) Takk!

Ja, jeg synes at det er viktig med positive meldinger her. Mye blir jo - naturlig nok - ganske så problemorientert....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...