Gå til innhold

Hvordan en vet om man har det greit nok

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvordan vet man om man har det greit nok eller ikke?

Jeg tror kanskje jeg har det greit nok jeg, jeg bare stiller litt for store krav til livet...

Men det _vet_ jeg jo strengt tatt ikke. Kanskje kan jeg få det _langt_ bedre? Eller kanskje hadde jeg fått det bedre hadde jeg bare senket kravene?

Hehe, ser nå at uansett de to, så vil jeg få det bedre! :-P Men da blir spørsmålet, om jeg skal fortsette å være misforsnøyd slik at jeg kanskje kan få det mye bedre, eller om jeg skal stoppe å være misfornøyd og få det litt bedre. Hm!

Men er dette egentlig noe jeg kan gjøre noe direkte med, da? Kan jeg bestemme meg for å bli mer eller mindre fornøyd med livet mitt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Men det _vet_ jeg jo strengt tatt ikke. Kanskje kan jeg få det _langt_ bedre? Eller kanskje hadde jeg fått det bedre hadde jeg bare senket kravene?''

Eller kanskje du vil få det bedre hvis du slutter å kjenne så godt etter?

De fleste har så mange forpliktelser i livene sine at de ikke har tid til å kjenne så godt etter. Jeg tror du har for god tid.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Men det _vet_ jeg jo strengt tatt ikke. Kanskje kan jeg få det _langt_ bedre? Eller kanskje hadde jeg fått det bedre hadde jeg bare senket kravene?''

Eller kanskje du vil få det bedre hvis du slutter å kjenne så godt etter?

De fleste har så mange forpliktelser i livene sine at de ikke har tid til å kjenne så godt etter. Jeg tror du har for god tid.

Selvsagt har jeg for god tid, men er det ikke sånn det er å være syk da?

Selvsagt skulle jeg hatt _litt_ flere krav, men det er vanskelig å finne riktige type og mengde.

Gjest truserøsk
Skrevet

''Men da blir spørsmålet, om jeg skal fortsette å være misforsnøyd slik at jeg kanskje kan få det mye bedre, eller om jeg skal stoppe å være misfornøyd og få det litt bedre. ''

Du har vel allerede forsøkt det første, så kanskje du skulle prøve det andre?

Gjest germinate
Skrevet

''Men da blir spørsmålet, om jeg skal fortsette å være misforsnøyd slik at jeg kanskje kan få det mye bedre, eller om jeg skal stoppe å være misfornøyd og få det litt bedre. ''

Jeg tenkte på det samme, men jeg turte ikke å si det..

Nøtteskall
Skrevet

Selvsagt har jeg for god tid, men er det ikke sånn det er å være syk da?

Selvsagt skulle jeg hatt _litt_ flere krav, men det er vanskelig å finne riktige type og mengde.

Det er derfor man har VG og Dagbladet. Der står det somregel om du har det greit nok eller ikke.

Bella Dotte
Skrevet

Anbefaler deg å lese Storeulvsyndromet: jakten på lykken i overflodssamfunnet, av Thomas Hylland Eriksen. Veldig interessant i denne sammenhengen du tar opp. Du kan gjerne lese Søppel av samme forfatter også. De kan bestilles på biblioteket.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hva om jeg går glipp av å bli bedre?

Skrevet

Har du tak over hodet og kan spise deg mett hver dag?

Det er og har vært kriteriet for mange om de har det greit nok.

Jeg tror at for å få det bedre må man være takknemlig for det som er bra, og det som ikke er så bra får man akseptere, for så å se på mulighetene for å gjøre det bedre.

Hvis jeg er i en situasjon jeg ikke vil være i, så hjelper det å tenke at jeg selv har valgt å havne i denne situasjonen(selv om jeg ikke har det) og så tenker jeg over hvordan jeg på best mulig måte kan håndtere denne situasjonen til det beste for alle. Og så gjør jeg så godt jeg kan :)

Hvis du ikke gjør det allerede synes jeg du skal skrive en takknemlighetsdagbok. Du noterer ned alt du er takknemlig for, og så starter du dagen med å lese denne boken. Du får en bedre start på dagen om du fokuserer på det positive istedet for det negative :-) Og hver gang du kommer på noe nytt du er takknemlig for, så noterer du det ned.

klem fra

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Har du tak over hodet og kan spise deg mett hver dag?

Det er og har vært kriteriet for mange om de har det greit nok.

Jeg tror at for å få det bedre må man være takknemlig for det som er bra, og det som ikke er så bra får man akseptere, for så å se på mulighetene for å gjøre det bedre.

Hvis jeg er i en situasjon jeg ikke vil være i, så hjelper det å tenke at jeg selv har valgt å havne i denne situasjonen(selv om jeg ikke har det) og så tenker jeg over hvordan jeg på best mulig måte kan håndtere denne situasjonen til det beste for alle. Og så gjør jeg så godt jeg kan :)

Hvis du ikke gjør det allerede synes jeg du skal skrive en takknemlighetsdagbok. Du noterer ned alt du er takknemlig for, og så starter du dagen med å lese denne boken. Du får en bedre start på dagen om du fokuserer på det positive istedet for det negative :-) Og hver gang du kommer på noe nytt du er takknemlig for, så noterer du det ned.

klem fra

:-) Vel jeg vet ikke om jeg trenger det. Føler meg ganske heldig, faktisk. Tro det eller ei...

Skrevet

:-) Vel jeg vet ikke om jeg trenger det. Føler meg ganske heldig, faktisk. Tro det eller ei...

Så flott da!

Da har du selv svart på spørsmålet du stilte :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...