Gå til innhold

Kjernen i unnvikende personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest germinate
Skrevet

Forenklet sagt: Er det selve kjernen for en unnvikende personlighetsforstyrrelse at en prøver å unngå alt som skaper angst/ubehag - og prøver å beskytte/forsikre seg mot alt som skaper angst/ubehag?

Videoannonse
Annonse
Bella Dotte
Skrevet

Tror det ja.

Men da lurer jeg på hvorfor det oppfattes som sykt å prøve å unngå alt som skaper angst/ubehag - og prøve å beskytte/forsikre seg mot alt som skaper angst/ubehag, og om alle som gjør dette automatisk får eller burde fått denne diagnosen.

Skrevet

Men da lurer jeg på hvorfor det oppfattes som sykt å prøve å unngå alt som skaper angst/ubehag - og prøve å beskytte/forsikre seg mot alt som skaper angst/ubehag, og om alle som gjør dette automatisk får eller burde fått denne diagnosen.

''Men da lurer jeg på hvorfor det oppfattes som sykt å prøve å unngå alt som skaper angst/ubehag - og prøve å beskytte/forsikre seg mot alt som skaper angst/ubehag,''

Oppfatter du dette som "frisk" atferd?

Bella Dotte
Skrevet

''Men da lurer jeg på hvorfor det oppfattes som sykt å prøve å unngå alt som skaper angst/ubehag - og prøve å beskytte/forsikre seg mot alt som skaper angst/ubehag,''

Oppfatter du dette som "frisk" atferd?

Det høres ihvertfall naturlig og fornuftig ut.

Skrevet

Det høres ihvertfall naturlig og fornuftig ut.

Hvordan tenker du i såfall at menneskeheten skal kunne føres videre?

Graviditet og fødsel innebærer ubehag og smerte. Å være småbarnsforeldre kan være både slitsomt og angstvekkende, og det å gjennomgå tiden som tenåringsforeldre er jo omtrent egnet til å ta liv av folk.

Mye læring vil avhenge av en viss villighet til å utsette seg selv for ubehag, tenke bare på idrettsutøvere. Tilsvarende gjelder for de som trenger rehabilitering, osv. osv.

Gjest germinate
Skrevet

Graviditet og fødsel innebærer ubehag og smerte. Å være småbarnsforeldre kan være både slitsomt og angstvekkende, og det å gjennomgå tiden som tenåringsforeldre er jo omtrent egnet til å ta liv av folk.

Mye læring vil avhenge av en viss villighet til å utsette seg selv for ubehag, tenke bare på idrettsutøvere. Tilsvarende gjelder for de som trenger rehabilitering, osv. osv.

Takk til deg og nhd for svarene ang å unnvike og forsikre seg mot ubehag. Jeg lærte noe jeg ikke har tenkt på før, med det.

Bella Dotte
Skrevet

Jeg skjønner. Men noe må man jo gjennom om man vil eller ei, feks føde hvis man er høygravid? Jeg trodde det gjaldt om man unngikk ting man kunne velge å gjøre eller unngå.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg skjønner. Men noe må man jo gjennom om man vil eller ei, feks føde hvis man er høygravid? Jeg trodde det gjaldt om man unngikk ting man kunne velge å gjøre eller unngå.

Noen velger jo keisersnitt for å unngå ubehaget.

Bella Dotte
Skrevet

Noen velger jo keisersnitt for å unngå ubehaget.

Men er det sykt? Hva om man er redd, og det vil være mer traumatisk enn nødvendig å føde naturlig?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men er det sykt? Hva om man er redd, og det vil være mer traumatisk enn nødvendig å føde naturlig?

Sykt og sykt.

Kjernen i det å være forelder er å kunne sette egne behov til side der det er viktig for barnet.

Å velge keisersnitt for å unnvike eget ubehag er ikke å sette barnets behov i sentrum.

Men vi er dessverre så velfødde at snart tror store deler av befolkningen at vi kan forvente et liv stort sett uten ubehag.

Noen ganger kan det gi perspektiv å tenke 3-4 generasjoner tilbake i Norge eller å se litt sørover. I disse dager trenger en ikke gå lenger enn til Hellas.

Skrevet

'' Jeg trodde det gjaldt om man unngikk ting man kunne velge å gjøre eller unngå.

''

Men mange av våre valg vil jo kunnne ha negative konsekvenser. Om man unngår å øve på ting man er dårlig i, så blir man jo aldri bedre. Om man som foreldre unngår sosial kontakt fordi man har angst, så vil det gå ut over barnets utvikling. Om man unngår å ha en rimelig sunn livsstil, så vil det øke sannsynligheten for sykdom. Osv.

Skrevet

Og jeg tenker at det motsatte må være å føle angst når ting går "altfor bra".. Fordi man ikke kan takle å ha det godt. Hvordan har man det godt egentlig..? Jeg er litt sånn. Jeg sliter med å ha det godt når ting er bra. Det føles ikke riktig liksom. Som om noe er feil og det er min skyld eller noe.

Huff.

Bella Dotte
Skrevet

'' Jeg trodde det gjaldt om man unngikk ting man kunne velge å gjøre eller unngå.

''

Men mange av våre valg vil jo kunnne ha negative konsekvenser. Om man unngår å øve på ting man er dårlig i, så blir man jo aldri bedre. Om man som foreldre unngår sosial kontakt fordi man har angst, så vil det gå ut over barnets utvikling. Om man unngår å ha en rimelig sunn livsstil, så vil det øke sannsynligheten for sykdom. Osv.

Jada, jeg er nok vrang her. Jeg lurer bare på om jeg like gjerne kunne fått en slik diagnose selv. Jeg turte lite pga prestasjonsangst og redsel for å bli latterliggjort og avvist. Jeg har blitt mye tøffere nå etter at jeg fikk diagnose Asperger, som jeg kjenner meg igjen i. Det hadde ingen hensikt å presse meg, jeg ble ikke noe flinkere eller tøffere av det. Bare mer redd og lei meg og maktesløs. Jeg trengte å lære samhandlingens hvordan og hvorfor, og å noen som jeg kunne betro meg til og få støtte fra. Det hjalp.

Nå er jeg nesten helt frisk. Jeg har kanskje bare Asperger.

Gjest typical
Skrevet

Hvorfor må menneskeheten på død og liv (bokstavelig talt) føres videre? Ingen livsform vi kjenner til er i stand til å planlegge og påføre sine omgivelser og seg selv (egen art) så store lidelser og så mye død, som mennesket er i stand til. Historien har vist at vi også gjør hva vi er kapable til på det området. Og på tross av at vi er utstyrt med et intellekt som overgår alle andre arters her på jorden, ser det ut til at vi har stor motivilje mot å lære av egne feil når det står i veien for eget begjær, og bare grådigheten er stor nok. (Og det er den som regel.) I tillegg er verden i ferd med å bli overbefolket, og det er vel ikke særlig sannsynlig at elendigheten vil avta om kampen om land, makt og ressurser blir enda tettere.

Skrevet

Hvorfor må menneskeheten på død og liv (bokstavelig talt) føres videre? Ingen livsform vi kjenner til er i stand til å planlegge og påføre sine omgivelser og seg selv (egen art) så store lidelser og så mye død, som mennesket er i stand til. Historien har vist at vi også gjør hva vi er kapable til på det området. Og på tross av at vi er utstyrt med et intellekt som overgår alle andre arters her på jorden, ser det ut til at vi har stor motivilje mot å lære av egne feil når det står i veien for eget begjær, og bare grådigheten er stor nok. (Og det er den som regel.) I tillegg er verden i ferd med å bli overbefolket, og det er vel ikke særlig sannsynlig at elendigheten vil avta om kampen om land, makt og ressurser blir enda tettere.

Det er uansett en fordel at folk flest er villige til å ta på seg nok ubehag til å forsørge seg selv, såfremt de har forutsetninger for det. Et liv uten ubehag er sjelden et produkt liv på noe område.

Gjest typical
Skrevet

Det er uansett en fordel at folk flest er villige til å ta på seg nok ubehag til å forsørge seg selv, såfremt de har forutsetninger for det. Et liv uten ubehag er sjelden et produkt liv på noe område.

Det er jeg helt enig med deg i selvsagt. :) Jeg bare undret meg over din påstand om behov for "å føre menneskeheten videre", og hva som skulle tilsi et slikt behov.

Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i selvsagt. :) Jeg bare undret meg over din påstand om behov for "å føre menneskeheten videre", og hva som skulle tilsi et slikt behov.

Jeg mente både i bokstavelig og overført betydning - og mener nok at begge deler er viktig.

Gjest typical
Skrevet

Jeg mente både i bokstavelig og overført betydning - og mener nok at begge deler er viktig.

Bokstavelig: Viktig for hvem? Og fordi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...