Gå til innhold

Sterk uro kan jeg få risperdon

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Da jeg har dager med sterk uro der jeg går fra rom til rom og holder meg for ørene, hele dagen, jeg blir så sliten, så lurer jeg nå på om jeg kan be min fastlege om å få risperidon til min psykiater er tilbake. Jeg leste at det kan ha god effekt på å roe en ned. Men det er en uvanlig uro, for jeg gjør gjentagende bevegeler, holder pusten og har det bare så så dårlig, og jeg er veldig flau over det og har sagt lite eller ingenting om dette til min psykiater. (hun vet det med vuggingen, men bare at det er kontrollerbart, ikke hvor dårlig jeg har det med det) Hvis man har sett filmer med svært dårlig fungerende autister sine stereotype bevegelser så er det det samme.

Derfor er det flaut når man som meg ellers ser normal ut.

Jeg tåler lite lyd, ikke berøring på sånne dager, det er til tider vanskelig å få kontakt med meg på sånne dager, og hvis min mann holder meg fast kan jeg bli sint, da slipper han nå for tiden selv om han er sterkere. Man får lite øyekontakt også.

Jeg vet ikke antall dager det er slik, men jeg har nok noen dager pr måned der jeg vandrer rundt særlig i overgangene mellom skole og ferier, da blir jeg urolig. Jeg prøver å skjule at jeg holder meg for ørene og står med hodet inn i veggen, egentlig er jeg veldig lei meg, men klarer ikke stoppe det.

Jeg har hatt det hele livet og jeg vil ha medisinsk hjelp.

Jeg leste at små doser risperdon kunne de med autisme ha god effekt av, må man ta det hver dag, kan jeg få dette?

http://www.sandefjord.kommune.no/PageFiles/5350/Hvordan%20virker%20behandling%20med%20legemidlet%20Risperidone%20p%C3%A5%20utagerende%20atferd%20hos%20barn%20og%20ungdom%20med%20autisme%20nettversjon.pdf

(det var randomiserte studier)

Fortsetter under...

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Høres nesten psykotisk ut det der, da kan det vel hjelpe med AP.

Madelenemie
Skrevet

Høres nesten psykotisk ut det der, da kan det vel hjelpe med AP.

Hei!

Huff, er AP, Antipsykotika? Er risperidon AP?

Men jeg har hatt det hele livet, er det derfor de kanskje kalte det infantil psykose? Jeg har lurt på det at de kalte det noe med psykose, men de skrev jeg har ikke virkelighets-brist, jeg har ikke det, man kan alltid snakke fornuft med meg.

En sykepleier fortalte meg at en del asperger menn hun gikk til fikk dette, men det var for aggresjon, det har ikke jeg.

Jeg mister ikke evnen til å tenke rasjonelt, har bare mye ukontrollerbar uro og vandring. Og klarer ikke lyder og berøring.

Takk for svar.

Bella Dotte
Skrevet

Det undersøkelsen omhandler, er utfordrende atferd inkludert hyperaktivitet, aggresjon og selvskading. Det blir litt feil å sammenligne dine stereotype bevegelser og uro med dette. De symptomene som du beskriver hos deg selv er overbelastningsreaksjoner og blir bedre ved at du får en timeout. Dette skal ikke medisineres, etter min mening.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Hei!

Huff, er AP, Antipsykotika? Er risperidon AP?

Men jeg har hatt det hele livet, er det derfor de kanskje kalte det infantil psykose? Jeg har lurt på det at de kalte det noe med psykose, men de skrev jeg har ikke virkelighets-brist, jeg har ikke det, man kan alltid snakke fornuft med meg.

En sykepleier fortalte meg at en del asperger menn hun gikk til fikk dette, men det var for aggresjon, det har ikke jeg.

Jeg mister ikke evnen til å tenke rasjonelt, har bare mye ukontrollerbar uro og vandring. Og klarer ikke lyder og berøring.

Takk for svar.

''Huff, er AP, Antipsykotika? Er risperidon AP?''

AP er antipsykotika, og det er risperidon og tror jeg.

Vet ikke noe om tilstanden din jeg, bare tenkte at det minnet om psykose. All den uroen du har og, må være forferdelig det.

Håper du får hjelp for det av legen din.

Madelenemie
Skrevet

Det undersøkelsen omhandler, er utfordrende atferd inkludert hyperaktivitet, aggresjon og selvskading. Det blir litt feil å sammenligne dine stereotype bevegelser og uro med dette. De symptomene som du beskriver hos deg selv er overbelastningsreaksjoner og blir bedre ved at du får en timeout. Dette skal ikke medisineres, etter min mening.

Hei!

Ja men det går ikke over, jeg har ro, men jeg vandrer nesten bare rundt likevel.

Jeg er i prinsippet enig med deg, men jeg føler jeg ikke orker prinsipper mer, jeg vil bare ha vekk disse vandringene.

En del av problemet er kanskje at jeg skjuler det også for min mann , er på rommet mitt, går runder, men sier ikke til han at han må hjelpe meg. Men det er fordi han kan jo egentlig ikke gjøre noe.

Sånn klarer ta meg sammen, på han virker jeg bare veldig i egne tanker, jeg leser litt inni mellom, men har det ikke bra. Så kontrollerer jeg at han er på plass og alle andre ting. Men det er en flakkende uro. Like fort går jeg inn på rommet mitt.

Annonse

Madelenemie
Skrevet

''Huff, er AP, Antipsykotika? Er risperidon AP?''

AP er antipsykotika, og det er risperidon og tror jeg.

Vet ikke noe om tilstanden din jeg, bare tenkte at det minnet om psykose. All den uroen du har og, må være forferdelig det.

Håper du får hjelp for det av legen din.

Hei!

Takk.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

''Konklusjon

Risperidone har effekt på aggresjon, repetitiv atferd, stereotypier, selvskading, hyperaktivitet og

irritabilitet, men det foreligger ikke studier som undersøker langtidseffekten av preparatet verken

med tanke på langtidsvirkning eller eventuelle bivirkninger.''

Det står repetitiv atferd, og det har jeg så jeg blir utslitt.

Gjest prust
Skrevet

For en stund siden (2-3 måneder?) fortalte du om noe du kalte meltdown, som kom noen få ganger i året. Er det en slik periode du er inne igjen da?

Mener å huske at du ble anbefalt å skrive ned hva du ønsker at andre skal gjøre mot/for deg i slike perioder, siden du har problemer med å fortelle det selv.

Madelenemie
Skrevet

For en stund siden (2-3 måneder?) fortalte du om noe du kalte meltdown, som kom noen få ganger i året. Er det en slik periode du er inne igjen da?

Mener å huske at du ble anbefalt å skrive ned hva du ønsker at andre skal gjøre mot/for deg i slike perioder, siden du har problemer med å fortelle det selv.

Hei!

Ja kanskje det er noe sånt....

Jeg prøver å tenke på listene mine, og oversikten som forteller meg at jeg har mye å være glad for, og lite å være misfornøyd med.

Likevel går jeg rundt hele tiden, jeg blir så sliten av det.

I natt fikk jeg sove etter tre circadin og jeg leste en morsom bok om dyr, den heter: En ytterst interessant bok om dyrenes verden. (den anbefaler jeg deg)

Jeg klarte som vanlig stå opp og gjøre det jeg skal, men nå nå som barna er gått på skolen, begynner vandringene mine.

De er ensomme og de gjør meg redd, for jeg vil ikke være sånn.

Takk for at du minnet meg om skrivingen, jeg tror dette ikke lar seg skrive noe om, men jeg skal prøve. Jeg har en avtale jeg ikke trodde jeg skulle klare nå, men det er jo en avtale så da må jeg gå likevel.

Jeg skal fortelle damen mye av det stygge som står om meg i barnejournalen at jeg er redd for at min psykiater skal kreve å se dette/overtale meg til å levere hele "boken" om meg.

Jeg skjønner ikke at jeg var et sånt barn. Men saken er at når det står at jeg ikke tar hensyn til andre barn og mennesker rundt meg, så er mitt spørsmål, hvordan kunne jeg ta hensyn til noe jeg ikke viste hvordan ta hensyn til? Hvis jeg hentet hele påleggsfatet og spiste opp alt uten å se opp, hvordan kunne jeg vite at man ikke skal gjøre slikt, ingen hadde sagt det? Det står at det er nyttesløst å snakke til meg da de ikke når inn, at jeg virrer rundt, og den formålsløse aktiviteten har jeg fortsatt, det er den som gjør meg fortvilt nå. Nå er jeg ikke et barn som ikke vet hvordan oppføre meg, jeg er en voksen ansvarlig mor som med en gang familien forlater meg vugger, lager lyder spesielt når jeg ikke har en plan for dagen slik som skjer når feriene kommer. Lager kaos for min mann for han skjønner ikke hvorfor jeg skal henge så mye rart her og der, jeg sier jeg vil ha blinkingen i stuen og at krystallene skal henge sånn. I går kjøpe han melkefri sjokolade til meg, og la den foran meg, han vet ikke sin arme råd og ikke gjør jeg det heller. Jeg spiste ikke sjokoladen for jeg vil ikke spise mer, jeg vil bli klar i hodet eller sløvet såpass ned at de repetive mønstrene mine gir meg en pause noen dager.

Jeg sender ikke sms til min psykiater, men jeg håpet så inderlig nhd kunne svart på det med risperdalen, jeg tror ikke de vil skrive ut den medisinene på legevakten fordi tror de har regler for sånt, og min fastlege er det lang ventetid hos. Jeg vet ikke en gang om han vil skrive det ut, så jeg vurderer i min fortvilelse å bestille det fra Internet,

Men mange takk for ditt svar, jeg skal prøve å gjøre det du minnet meg om. Jeg vet Temple Grandin som har autisme driver god selvmedisinering men jeg vet ikke hva hun bruker, men uten denne skriver hun vist at hun ville ikke fungert så bra. Hun er veldig autistisk, bryr seg ikke med andre mennesker og går feks i støvler og i skittent tøy, jeg gjør ikke sånt, jeg liker ikke vekke oppsikt, bare være i fred og da bør man kle seg normalt og pent, så man ikke vekker anstøt.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg synes du skal ringe fastlegen og be om akuttime. Om risperdon vil hjelpe vet jeg ikke og hvor lang tid det evt tar før det hjelper.

Kanskje du kan få det du vil ha, kanskje noe annet som roer deg ned, truxal, vival eller liknende.

Madelenemie
Skrevet

Jeg synes du skal ringe fastlegen og be om akuttime. Om risperdon vil hjelpe vet jeg ikke og hvor lang tid det evt tar før det hjelper.

Kanskje du kan få det du vil ha, kanskje noe annet som roer deg ned, truxal, vival eller liknende.

Hei!

Jeg vil ikke ha medisiner som vival, det er et preparat man kan bli avhengig av. Jeg er redd for B preparater.

Jeg fikk Risperdal, driver og leser pakningsvedlegget, det er nokså skremmende.(men det er ikke avhengighetsdannende, ved overdose er det verste blodtrykksfall, så sånn sett ser det greit ut.

Jeg skal ta 0,5 mg og jeg håper jeg får den effekten de sa på barnehabiliteringen, i 6-8 uker tror jeg de bruker det på barn ved sterk uro og aggresjon, jeg har bare uro, formålsløs uro, bandringer, veldig slitsomt.

Min fastlege skriver ut det man ber om, han er en snill og lyttende mann.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Jeg vil ikke ha medisiner som vival, det er et preparat man kan bli avhengig av. Jeg er redd for B preparater.

Jeg fikk Risperdal, driver og leser pakningsvedlegget, det er nokså skremmende.(men det er ikke avhengighetsdannende, ved overdose er det verste blodtrykksfall, så sånn sett ser det greit ut.

Jeg skal ta 0,5 mg og jeg håper jeg får den effekten de sa på barnehabiliteringen, i 6-8 uker tror jeg de bruker det på barn ved sterk uro og aggresjon, jeg har bare uro, formålsløs uro, bandringer, veldig slitsomt.

Min fastlege skriver ut det man ber om, han er en snill og lyttende mann.

Det er bra du fikk time og hjelp :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...