Gå til innhold

Frisk av psykose uten piller?

Gjest Helene Harefrøken gal og lett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var visst småpsykotisk fra 15. mai og to-tre uker. Fungerte greit med mat, søvn og slikt, men trodde jeg var "Jesus" i moderne utgave som skulle skrive en ny bibel og åpenbaring. Grunnen var at det skjedde utrolig mye snåle ting og drama.... Er fortsatt ikke sikker på om jeg var psykotisk, men helsefolkene jeg kjenner mente det og jeg sa mye rart som jeg synes er dødspinlig nå. Fikk mange telefoner og styr om at jeg måtte ta serequel, men jeg lo og sa jeg ikke var psykotisk. Har ikke hatt noen hallusinasjoner, men delt ut 50.000 kroner til flere folk.... (Ops :-/)

Fastlegen min ble sendt hjem til meg, men da han var her var ikke jeg hjemme. Jeg sa også opp atferdsbehandlings-opplegget fordi jeg sa jeg hadde det bedre enn noen gang. Ergo, jeg ble ikke innlagt og har heller ikke tatt noen medisiner. Føler jeg har landet nå og har mer kontroll over hva jeg sender ut av sms, mailer og kjeften...

Så, da er spørsmålet mitt. Er det mulig å bli frisk igjen uten medisiner? Eller bør jeg be om resept på ny kur med serequel?

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kan bli frisk, men siden det gikk så fort er det kanskje mer snakk om manisk psykose enn schizofren... uansett, lykke til og god bedring. :-)

Skrevet

Jeg tror at man kan gå inn og ut av psykoser, altså at de i beste fall kan gå over av seg selv.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

jeg har en nabo jeg er redd som stadig finner på nye ting, men er rik og dyktig på mye, flinkere enn meg for er jo i jobb og tjener masse.

Men tror på så mye rart, ser tegn på himmelen og bruker essenser rundt seg og går stadig med rare klær, da mener jeg slike som vekker oppsikt, Min mann sier hun er splitter pine gal, men er jo så flink, kjører fin bil og klarer seg helt selv og er en flink og energisk mor, men kanskje er psykotisk inni mellom uten å vite det selv?

Det skal jeg tenke på, kan jo hinte om det, for jeg er invitert og er urolig for vet ikke hva jeg skal skrive når jeg ikke har lyst for orker ikke høre om så mye rart. Stadig noe nytt. Min mann ler av sånt, men jeg tar henne bokstavelig og jeg får tanker av sånt.

Skrevet

Kan bli frisk, men siden det gikk så fort er det kanskje mer snakk om manisk psykose enn schizofren... uansett, lykke til og god bedring. :-)

schizofren.... He he. Nei, da hadde jeg oppdaget det før. Jeg har vært i full jobb hele veien....

Gjest SMIRnøff
Skrevet

schizofren.... He he. Nei, da hadde jeg oppdaget det før. Jeg har vært i full jobb hele veien....

Det er faktisk mange myter forbundet med schizofreni da, det er faktisk mange schizofrene som ikke engang har vært innlagt noen gang... :-) Men du har sikkert rett...

Skrevet

Jeg tror jeg har vært schizofren i mye av oppveksten. Når jeg ser tilbake med den kunnskapen jeg nå har om den lidelsen er jeg ganske sikker på det. Det er imidlertid først nå jeg er blitt utredet og diagnostisert.

Det går også an å være i jobb med den diagnosen. Man er ikke helt på bærtur bare fordi man er schizofren...

Skrevet

Jeg tror jeg har vært schizofren i mye av oppveksten. Når jeg ser tilbake med den kunnskapen jeg nå har om den lidelsen er jeg ganske sikker på det. Det er imidlertid først nå jeg er blitt utredet og diagnostisert.

Det går også an å være i jobb med den diagnosen. Man er ikke helt på bærtur bare fordi man er schizofren...

Nei.... Kjenner flere med den diagnosen både oppegående og mindre oppegående, og det har faktisk vært mye omdiskutert i dag med vår stygge galning Brevik. Men jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde greid å tatt høgskoleutdannelse og fungert i krevendes jobber over tid om jeg hadde denne diagnosen.

Skrevet

Nei.... Kjenner flere med den diagnosen både oppegående og mindre oppegående, og det har faktisk vært mye omdiskutert i dag med vår stygge galning Brevik. Men jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde greid å tatt høgskoleutdannelse og fungert i krevendes jobber over tid om jeg hadde denne diagnosen.

Jeg forstår deg dit hen at du ikke har diagnosen, men at du tenker at du ikke hadde klart en krevende jobb.

Det gjelder nok for mange.

Mye kan sikkert avhjelpes med riktige medisiner og tilrettelegging.

Når det gjelder det å tre inn i arbeidslivet så finnes de ett par nyttige tiltak/"programmer" som særlig hjelper folk med psykiske lidelser å komme ut i jobb.

Det ene er Vilje Viser Vei, som hjelper personer med ulike psykiatriske diagnoser og problemer. Det andre er Jobbmestrende Oppfølging. Sistnevnte er spesielt rettet mot psykoseproblematikk.

Begge tiltak får man tilgang til via Nav.

For min egen del tenker jeg at jeg ikke hadde klart en veldig krevende jobb slik situasjonen er nå. Jeg trenger oversiktlige arbeidsoppgaver uten dead-lines og stress. Jeg er imidlertid i jobb (deltid) nå, og det fungerer stort sett greit.

Det var bare det.

Ha en fin lørdag :o)

Nøtteskall
Skrevet

Jeg har hatt flere psykoser men med lenge mellom hver. Du kan bli frisk uten piller men du kan også bli syk igjen. Men det viktigste er vel at du har sykdomsinnsikt slik at du kan oppsøke hjelpa når du vet du begynner å bikke over på den gale siden.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Du kan være psykotisk noen uker å så bli frisk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...