Gå til innhold

Har det noe for seg å prøve å slutte? NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på Wellbutrin og føler meg bra. Er våken, får til å konsentrere meg, og føler meg ikke så sårbar.

Er det da noen vits i å prøve å slutte etter hvert, for å se om jeg har blitt frisk og kan fungere uten medisiner? Jeg er redd for å slutte, for å få tilbakefall av oversensitivitet og hva det ikke var. Kan jeg gå på denne resten av livet uten at det skader kroppen min?

NHD du skrev noe om at kick-følelse i oppstartsfasen kunne indikere bipolar sykdom. Jeg har etter flere måneder ikke hatt humørsvingninger eller alt for mye energi, bortsett fra de første dagene med medisinen. Hvis jeg nå likevel har BP2, når er det jeg skal merke flere symptomer, og hva skal jeg se etter?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvor mange depresjoner har du hatt hittil i livet? Kan du tidsangi hver episode? Hvor gammel er du nå (sånn cirka)? Når startet medikamentell behandling av siste episode?

Skrevet

Hvor mange depresjoner har du hatt hittil i livet? Kan du tidsangi hver episode? Hvor gammel er du nå (sånn cirka)? Når startet medikamentell behandling av siste episode?

Jeg er 32 og har vært deprimert store deler av livet. Tøff oppvekst med mye sorg og ustabil mor, vanskelig å angi antall episoder og varighet, men når jeg ser tilbake er lange perioder - måneder og år - "mørke", både i tidlig barndom og sene ungdomsår. Startet med medisinering i februar. Oppfattes av omgivelsene som rolig og i balanse, på ingen måte hyper eller oppgiret. Hva tenker du om dette?

Skrevet

Jeg er 32 og har vært deprimert store deler av livet. Tøff oppvekst med mye sorg og ustabil mor, vanskelig å angi antall episoder og varighet, men når jeg ser tilbake er lange perioder - måneder og år - "mørke", både i tidlig barndom og sene ungdomsår. Startet med medisinering i februar. Oppfattes av omgivelsene som rolig og i balanse, på ingen måte hyper eller oppgiret. Hva tenker du om dette?

Bør kanskje nevne at jeg kan gire opp meg selv når jeg "må" være sprudlende og gira (Har en litt spesiell jobb som innebærer foredrag og motivering), men dette er mer en fasade og jeg tar ikke av inni meg selv. Når jeg er ferdig med foredraget er føler jeg meg helt rolig og i alminnelig humør.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bør kanskje nevne at jeg kan gire opp meg selv når jeg "må" være sprudlende og gira (Har en litt spesiell jobb som innebærer foredrag og motivering), men dette er mer en fasade og jeg tar ikke av inni meg selv. Når jeg er ferdig med foredraget er føler jeg meg helt rolig og i alminnelig humør.

Etter disse tilleggsopplysningene sier jeg tydelig:

Du bør fortsette med medisinen.

Skrevet

Etter disse tilleggsopplysningene sier jeg tydelig:

Du bør fortsette med medisinen.

Er det noen langtidsbivirkninger jeg bør se opp for? Har hørt at Wellbutrin senker aktiviteten av diverse kreft-bekjempende faktorer blant annet, og at man har sett tilfeller av en sjelden krefttype i blod eller lymfe. Bør jeg følges ekstra nøye opp med tanke på kreft? Er jeg spesielt utsatt for infeksjoner? Hva med hjertet, bør det følges opp? Det eneste somatiske sympomet jeg har er hjertebank og knipende følelse i hjerteregionen, til venstre. Ellers er alt tidligere psykosomatisk borte vekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...