Gå til innhold

Samleie etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet og frustrert
Skrevet

Jeg og samboer fikk barn for snart 4 mnd siden, og har ved noen tilfeller nå prøvd å gjennomføre samleie, helt uten hell. Det er nemlig så smertefullt at vi må gi opp før vi får startet. Det går fint å få inn en finger i skjeden, men dersom vi prøver med to blir det vondt. Om han prøver med penis, får han ikke inn hodet en gang før jeg ikke klarer mer. Etter fødselen fikk jeg to små rift i forkant, og måtte sy tre sting. Mens vi fortsatt var på sykehuset fikk jeg beskjed om at rifter i forkant var et svært lite problem, og Jordmora sa at det var unødvendig å sjekke svingene før jeg skulle hjem. På 6-ukerskontrollen til fastlege fikk jeg beskjed om at samleie kom til å være vondt, men jeg hadde ikke sett for meg at dette skulle føles vondere enn å føde, og at det ikke ville være mulig å få til. Er det noe vi kan gjøre for å få dette til å fungere? Alle tips og råd tas imot med stor takk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Samleie etter fødsel
Skrevet

Ta deg en tur til legen igjen. Jeg klarte ikke å ha samleie før det var gått ca. et halvt år etter fødsel, jeg klippet og sydde. Det var ikke noe galt, men det var trangt og sårt, jeg var redd og bandt meg.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Vet ikke hva du bør gjøre men husk hvis du skal føde igjen i tilfelle du lå på rygg slik vanlig er i vår kultur for tiden at,

''Liggende fødestillinger er ikke gunstig for barnet som skal fødes eller kvinnen som skal føde, og det gir et fiksert/lite bevegelig bekken som det er vanskeligere for barnet å passere gjennom. Dette er en stilling som KUN er gunstig for den som skal hjelpe deg i det barnet fødes, fordi det er en bedre arbeidsstilling for jordmoren/legen!''

Det øker risiko for rifter og revning. Jeg har født flere barn og ikke sydd et sting, men jeg har aldri ligget i en fødestol, de burde forbys pga av risikoen de utgjør for barn og mor, samt det økte behovet for smertestillende som det også medfører å ligge så fast i en stilling.

Håper du får hjelp med plagene, men kanskje bør du avstå fra sex i lengre tid for å la såret få tid til å leges og slik at du ikke utvikler angst og spenning ved sex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...