Gå til innhold

Sykemelding/svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid2013
Skrevet

Hei! Jeg vet ikke om det er noen mulighet til å få svar på dette hos dere, men jeg har så mange spørsmål nå og vet ikke hvor jeg skal forhøre meg om det. Jeg har vært 100% i jobb nå i 2 måneder, før dette har jeg vært sykemeldt fra og til en god stund dette grunnet en nakke og armer som ikke ville jobbe med meg, og som jeg ikke fikk bra igjen. Jeg har vært noe 100% sykemeldt noe 50% og en periode med aktiv sykemelding. Dette har utspilt seg i følgende perioder: 2012: 17/03-10/04 09/03-16/03 02/03-09/03 30/01-29/02 15/01-29/01 2011: 23/11-07/12 01/11-15/11 15/10-31/10 06/10-07/10 05/03-26/03 19/02-04/03 05/02-18/02 24/01-04/02 Det har seg slik at jeg nå har funnet ut at jeg er gravid, dette var ikke forventet. Jeg er mest sannsynlig 8 uker på vei. Så jeg er ikke langt, men langt nok til at jeg merker det veldig på kroppen at jeg er både kvalm og sliten.. og dette tar seg jo bare opp som dagene går. I januar flyttet jeg fra Oslo og tilbake til hjemtraktene mine, som ligger 1,5 timer med buss fra Oslo og jobben min. Jeg må da opp kl 0515 for å rekke jobben til kl 0800 og er hjemme igjen kl 1800. Dette bekymrer meg litt mtp graviditeten, det vil si at tiden jeg har når jeg kommer hjem er ca 3-4 timer før jeg må legge meg, og her skal alt rekkes, og også trening ettersom det er VELDIG viktig at jeg opprettholder treningen mtp plagene jeg har hatt med nakken og armene. Jeg ønsker ikke å bli dårlig igjen i graviditeten og jeg er virkelig redd for å få tilbake de smertene under en graviditet. Så her kommer vel egentlig spørsmålet mitt Jeg har forstått det slik at man ila 3 år kan ha 1 år med sykemelding, og at man må være i jobb i 6 mnd for å opparbeide seg muligheten til sykepenger igjen. Det vil jo da si at jeg uansett form må jobbe frem til oktober. Jeg har hørt om noe som heter Svangerskapspenger. Kan dette være en mulighet? Det står jo at om det ikke er sykdom, men at jobben din kan være til skade for fosteret og jobben din ikke kan legge til rette for deg så kan du få en slik stønad. Det jeg er mest bekymret for er jo at jeg må reise så mye ila en dag, som sagt er jeg oppe kl 0515 og hjemme igjen kl 1800. Og at jeg ikke får/har energi nok til å trene for å vedlikeholde kroppen så jeg ikke havner i en situasjon der jeg får tilbake de plagene. Jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut av hva jeg kan gjøre om jeg skulle havne i en situasjon der jeg ikke kan yte så mye! Håper på svar fra dere. På forhånd tusen takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...