Gå til innhold

Merkelig nhd og andre.

Anbefalte innlegg

Nøtteskall
Skrevet

Første gang jeg ble innlagt med psykose var jeg egentlig bare veldig veldig redd. Redd for å bli voldtatt, redd for krig, redd for at medisinene var farlige osv osv. Men jeg høre ingen stemmer. Så begynte jeg på psykosemedisin som jeg gikk på i over i et år, og ble behandlet. jeg måtte slutte med disse medisinene pga en alvorlig bivirkning. Medisinen ble ikke trappet ned, men jeg måtte slutte på dagen.

Men så skjedde dette: jeg begynte for første gang i mitt liv å høre stemmer etter jeg sluttet å ta de. Jeg snakket ikke med noen om dette siden det ikke var så ille på det tidspunktet.

Kan nedtrapping av psykosemedisin gjøre noe med hjernen slik at man får symptomer man aldri i sitt liv har hatt før?

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg vet ikke, men det er vel flere mulige forklaringer på dette.

1) Medisinen har beskyttet deg mens psykosen i "bunnen" har blitt verre

2) Du kan kanskje huske feil

Ikke vet jeg. Trur ikke medisinen har gjort deg stemmehørende i alle fall.

:-)

Nøtteskall
Skrevet

Jeg vet ikke, men det er vel flere mulige forklaringer på dette.

1) Medisinen har beskyttet deg mens psykosen i "bunnen" har blitt verre

2) Du kan kanskje huske feil

Ikke vet jeg. Trur ikke medisinen har gjort deg stemmehørende i alle fall.

Jeg husker ikke feil, for det husker jeg ;).

Grunnen til at jeg husker dette veldig godt var at jeg var innlagt sammen med ei jente som jeg ble ganske godt kjent med som fortalte at hun hørte stemmer. Hun fortalte at hun var schizofren. Jeg trodde at folk som hørte stemmer var "spennagærn" og ble litt overrasket. Jeg spurte henne om hvordan det var å høre stemmer og begynte nesten å tro at hun løy til meg. For jeg kunne ikke forestille meg hvordan det var mulig å høre stemmer.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg husker ikke feil, for det husker jeg ;).

Grunnen til at jeg husker dette veldig godt var at jeg var innlagt sammen med ei jente som jeg ble ganske godt kjent med som fortalte at hun hørte stemmer. Hun fortalte at hun var schizofren. Jeg trodde at folk som hørte stemmer var "spennagærn" og ble litt overrasket. Jeg spurte henne om hvordan det var å høre stemmer og begynte nesten å tro at hun løy til meg. For jeg kunne ikke forestille meg hvordan det var mulig å høre stemmer.

Hm. :-)

Da heller jeg mest mot 1) da, men men :-)

Uansett er det ikke spesielt "schizofrent" å høre stemmer da, men det tror visst alle...

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Skummelt :(

Har alltid tenkt man kan bli psykotisk av psykosemedisin. Stemmer jo og da.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Stemmer det?

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Stemmer det?

Virker som nøtteskall ble verre iallefall, det føler jeg og. Blir verre for hver gang jeg slutter med medisiner, da må det være noe skummelt med de medisinene :(

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Virker som nøtteskall ble verre iallefall, det føler jeg og. Blir verre for hver gang jeg slutter med medisiner, da må det være noe skummelt med de medisinene :(

Du kan vel ikke mene at man ut i fra erfaringene til en enkeltstående pasienter kan slutte at man blir verre av de...

Nøtteskall
Skrevet

Hm. :-)

Da heller jeg mest mot 1) da, men men :-)

Uansett er det ikke spesielt "schizofrent" å høre stemmer da, men det tror visst alle...

Det verste er vel at jeg hadde enormt med fordommer mot "stemmehørere" og Schizofrene. Så på de som gale og muligens farlige mennesker.

Og nå sitter jeg her da med samme skjebne som jenta jeg traff.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Du kan vel ikke mene at man ut i fra erfaringene til en enkeltstående pasienter kan slutte at man blir verre av de...

Phu. Tenker på meg og mine erfaringer, medisin er ikke bra for meg. Men tar det nå fordet i frykt for å bli dårligere...

Nøtteskall
Skrevet

ja det er skummelt. Jeg klamrer meg til håpet som jeg fikk etter jeg leste Arnhild Lauvengs bok (i morgen var jeg alltid en løve). Hun har gått på bøtter av medisiner og vært veldig syk. Men har klart å bli frisk og medisinfri i dag. Så hun er håpet mitt.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

ja det er skummelt. Jeg klamrer meg til håpet som jeg fikk etter jeg leste Arnhild Lauvengs bok (i morgen var jeg alltid en løve). Hun har gått på bøtter av medisiner og vært veldig syk. Men har klart å bli frisk og medisinfri i dag. Så hun er håpet mitt.

Det er sant :-)

Vi kan og bli friske og klare oss uten medisiner.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Husk bare på følgende:

1) Arnhild gikk på bare 1. gen nevroleptika

2) Hun fikk store doser

3) Ikke alle er like heldige

Nøtteskall
Skrevet

Husk bare på følgende:

2) Hun fikk store doser

Men jeg SKAL bli frisk!! jeg nekter dette her. Jeg hater denne situasjonen. Neste gang (hvis jeg er heldig da) skal jeg trappe ned med hver enkelt lille korn i den tabletten og bli medisinfri innen to år.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Husk bare på følgende:

2) Hun fikk store doser

Eller altså, hun var jo ikke heldig "totalt sett" da, som fikk alle de årene kastet vekk.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men jeg SKAL bli frisk!! jeg nekter dette her. Jeg hater denne situasjonen. Neste gang (hvis jeg er heldig da) skal jeg trappe ned med hver enkelt lille korn i den tabletten og bli medisinfri innen to år.

Lykke til.

Jeg selv har valgt å "stole" på medisiner... føler det er absolutt det jeg trenger.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Lykke til.

Jeg selv har valgt å "stole" på medisiner... føler det er absolutt det jeg trenger.

Men ikke alle trenger det, sikkert, kanskje det ikke funker eller det gjør en verre. For enkeltinvider.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Eller altså, hun var jo ikke heldig "totalt sett" da, som fikk alle de årene kastet vekk.

Folk får flere år kastet bort enn det, hun er heldig nå....

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Folk får flere år kastet bort enn det, hun er heldig nå....

Har du lest boka?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...