Gå til innhold

Det ble ME.


jubalong70

Anbefalte innlegg

Men har du tatt en matintoleransetest? Dette er prøver som ikke fastlegen tar.

Jeg tenker - dersom du vil forsøke diett så er det litt dumt å kutte ut gluten og sukker dersom du har mest utslag på egg eller gulrøtter... feks

Uansett ønsker jeg deg lykke til! Du er "heldig" på en måte som har blitt tatt alvorlig og fått diagnosen offisielt slik at du ihvertfall kan få være sykmeldt. Da kommer du deg nok raskere enn det jeg gjorde.

Men anbefaler sterkt behandling da - selv om det er dyrt. Du trenger ikke ta alle testene - ihvertfall ikke med en gang.

Via ernæringsfysiolog har det blitt tatt flere intoleransetester. Jeg merker heller overhodet ingen symptomer i forhold til mat.

Jeg har dog stor tro på at å kutte gluten- og melkeproteiner kan være veien å gå for mange - uten utslag på tester.

Dette er noe jeg vurderer, men som sagt, jeg har liten energi til å utforske så mye. Hverdagen består stort sett i å hvile og ta meg av ungene :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    27

  • Apeldoorn

    4

  • Skyer

    2

  • AnonymBruker

    2

Gjest Me-Syk

Via ernæringsfysiolog har det blitt tatt flere intoleransetester. Jeg merker heller overhodet ingen symptomer i forhold til mat.

Jeg har dog stor tro på at å kutte gluten- og melkeproteiner kan være veien å gå for mange - uten utslag på tester.

Dette er noe jeg vurderer, men som sagt, jeg har liten energi til å utforske så mye. Hverdagen består stort sett i å hvile og ta meg av ungene :/

Ok - den testen jeg snakker om går ihvertfall på IgA og IgG antistoffer mot div forskjellige matsorter.

Alle leger/helsepersonell jeg har vært borte i blandt det offentlige avviser disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - den testen jeg snakker om går ihvertfall på IgA og IgG antistoffer mot div forskjellige matsorter.

Alle leger/helsepersonell jeg har vært borte i blandt det offentlige avviser disse.

Har vært borti det på Balderklinikken (jobbet der før).

Har faktisk vurdert time på Balder, men ingen energi så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Me-Syk

Har vært borti det på Balderklinikken (jobbet der før).

Har faktisk vurdert time på Balder, men ingen energi så langt...

Forstår det - men sikkert lurt å ta en slik test på Balder før du begynner på diett som sagt.

Jeg har også vært til naturterapeut som nevnt og tatt sånn blodanalyse. De har også tatt en del andre tester.

Uansett ønsker jeg deg riktig god bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det - men sikkert lurt å ta en slik test på Balder før du begynner på diett som sagt.

Jeg har også vært til naturterapeut som nevnt og tatt sånn blodanalyse. De har også tatt en del andre tester.

Uansett ønsker jeg deg riktig god bedring!!

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest minnah

Har vært borti det på Balderklinikken (jobbet der før).

Har faktisk vurdert time på Balder, men ingen energi så langt...

Dette er en gammel tråd, men siden du nevner Balder vil jeg anbefale Katharina Lien på 4M, ved siden av Balder.

Hvordan går det med deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Ang diett så er det nok best å ta en matintoleransetest før du begynner...

Anbefaler også Strømmen klinikken. Men det er dyrt....

Har selv ME og har vært i full jobb hele tiden. Ikke lett - men er blitt mye bedre nå. Kan tom trene litt :-D

Men har innsett at jeg nok aldri kommer tilbake på det nivået jeg var før.

I full jobb hele tiden? Et av diagnosekriteriene er jo at ens kapasitet blir mindre enn 50%. Bare lurer jeg altså, for det er ikke lett å få diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Me-Syk

I full jobb hele tiden? Et av diagnosekriteriene er jo at ens kapasitet blir mindre enn 50%. Bare lurer jeg altså, for det er ikke lett å få diagnosen.

Ja kapasiteten skal være redusert med minst 50%. Før trente jeg omtrent hver dag og var i superform.

Har en stille kontorjobb. Men litt klatt å komme seg dit. Da jeg var på det verste gjorde jeg ingenting annet enn jobb, måtte ligge etter jobb og i helgene. Ikke kjekt med barn i huset.

Jeg er ikke typen som ber om sykemelding og fastlegen trodde ikke på meg eller mente det var psykisk eller noe....

Er utredet på Lillestrøm helseklinikk og de er vel de som har mest greie på ME her i Norge.

Jeg lurte selv på om jeg hadde lett ME men de mente jeg hadde så mange av syptomene (Canada kriteriene) at det var moderat ME.

Nå er jeg heldigvis mye bedre etter å ha fått behandling der. Men jeg tror aldri jeg blir like sprek som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Me-Syk

I full jobb hele tiden? Et av diagnosekriteriene er jo at ens kapasitet blir mindre enn 50%. Bare lurer jeg altså, for det er ikke lett å få diagnosen.

Jeg har jo ikke en "offisiell" diagnose - tror jeg da. Har jo ikke vært sykmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker

Hvordan fungerer du?

Jeg sliter også med tretthet og mange har nevnt ME diagnosen for meg. Men jeg har avvist det for det eneste jeg hører om ME pasienter er at de ligger hele tiden.

Jeg går på jobb, har noen småblunder på jobb da. Greier å ta det viktigste i huset, men sliter ofte når jeg gjør det. Sover mye på dagen når jeg har anledning til det. Har jeg besøk klarer jeg meg kanskje bra en times tid for så å bli veldig trett, men jeg klarer likevel å ha besøk.

Føler meg derfor for god til å ha ME, men for trett til å være frisk.

Er derfor litt nysgjerrig på om du kan

ha ME, selv om du fungerer.

Tenker det er godt å ha fått diagnosen, men mismodig når du ikke vet hvordan fremtiden blir.

Høres veldiig ut som ME for meg. Har et par stk i bekjentskapskretsen som har det. Det er bare de færreste med ME (5-10 prosent tror jeg) som er sengeliggende hele dagen. De fleste deltar i hverdagslivet i varierende grad. Dersom du bor i en god kommune, kan du søke om BPA (brukerstyrt Personlig Assistent) noen timer i uka for å hjelpe deg med praktiske ting. En venninne av meg fikk dette, og det fungerer veldig bra. Men da må man altså ha en diagnose. For å få det, bør man sørge for å bli henvist til rett lege, for dessverre er mange leger fortsatt uvitende og fordommsfulle om denne diagnosen.

 

Det finnes nettsteder om ME (som du sikkert finner hvis du googler, jeg tror det bl.a. er ME-foreningen som har ett). Der kan du få flere råd om saksgang for diagnostisering osv.

 

Anonymous poster hash: 28fd0...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...