Gå til innhold

escitalopram

Anbefalte innlegg

Gjest levrone5555
Skrevet

Heisann jeg har tatt cipralex før,gikk på det 1 år.Sluttet for ca 2 mnd siden,men merker jeg ikke har det bra igjen.Det jeg lurer på når jeg skaal begynne på dette igjen tar det like lang tid før det begynner å virke som første gang jeg prøvde det når jeg har gått på det 1 år,men har hatt pause 2 mnd? dosen jeg brukte var 30-40 mg,er dette høy dose på ocd? legen sier jo bare 20 mg,men ved ocd må man jo ha høyere doser.Jeg fikk bare utbytte av 30-40 mg. Nå når jeg har startet igjen må jeg begynne med 10 mg om dagen de første ukene ,eller kan jeg begynne med 20-30 mg siden eg har gått på det for 2 mnd siden? mvh

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Du kan øke til 20 mg i dag og til 30 mg på lørdag og til 40 mg på tirsdag. Jeg anbefaler at du heller går til 40 mg og prøver en reduksjon til 30 et par måneder etter at du har fått god effekt.

2. Fra du er på 40 mg tar det nok like lang tid som det tok sist (fra du var på 30-40 mg).

3. Jeg ser på OCD som en kronisk disposisjon som krever sannenhengende og livslang behandling på samme måte som ved bipolar lidelse. En kan etter et par år prøve forsiktige dosereduksjoner hvert halvår. Når en får tilbakefall, går en opp igjen til den laveste dosen som holdt en symptomfri.

Gjest fruitcake
Skrevet

1. Du kan øke til 20 mg i dag og til 30 mg på lørdag og til 40 mg på tirsdag. Jeg anbefaler at du heller går til 40 mg og prøver en reduksjon til 30 et par måneder etter at du har fått god effekt.

2. Fra du er på 40 mg tar det nok like lang tid som det tok sist (fra du var på 30-40 mg).

3. Jeg ser på OCD som en kronisk disposisjon som krever sannenhengende og livslang behandling på samme måte som ved bipolar lidelse. En kan etter et par år prøve forsiktige dosereduksjoner hvert halvår. Når en får tilbakefall, går en opp igjen til den laveste dosen som holdt en symptomfri.

Dette slo meg: Hvor realistisk er det egentlig å bli symptomfri fra OCD ved hjelp av SSRI, eksempelvis escitalopram?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...