Gå til innhold

Narsisisstisk personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest Emmi Chistine
Skrevet

Sitter og følger med på Breivik-saken nå, og kjenner at den berører meg på en del andre måter i tillegg til traumet vi alle på en eller annen måte opplevde 22. juli. Jeg kjenner en person som stemmer overens med 9 av 9 på "scoren" over overt narsissistisk personlighetsforstyrrelse, og jeg lurer sånn på; hvorfor er ikke denne personlighetsforstyrrelsen i det europesike diagnosesystemet?? Selv om personen jeg kjenner ikke er morder, så stemmer nesten alt overens med gangen i Breivik sin utvikling; Hun får ikke respons på at hun er den "store" personen hun er, hun går inn i depresjon, hun starter et nytt prosjekt som skal gjenopprette hennes ære, ser ikke til høyre eller venstre, bryr seg overhodet ikke om hvordan andre har det i hennes nærhet, og skjer der en konflikt, eller hun ikke lykkes, er det alle andre sin feil. Hun kan sågar begynne å gråte over at andre får henne til å oppføre seg forferdelig! Hun vil alltid legitimere hvorfor hun har rett til å opptre overfor andre slik som det passer henne, og hvorfor ingen har rett til å gi henne svar på tiltale. Hun vil alltid, i konfliktsituasjoner, fordreie virkeligheten, noenganger trill rundt, og har en egen evne til å overbevise andre om det. Det hender jeg lurer på om alle stryker henne med hårene fordi de ikke tør annet, for det er til tider ingen logikk i det hun sier. En gang var hun så langt nede over manglende respons på sine store idéer om seg selv, at hun til sist gikk til psykolog. Her satt hun og fortalte psykologen om alle sine store bragder, og psykologen lot seg imponere, hver gang hun var der. Til sist tenkte hun: "Jeg kommer ingen vei med dette", og fortalte ham så det stikk motsatte, om hvor forferdelig hun hadde det, selvmordstanker, etc. Det endte med at psykologen gav henne antidepressiva... I mellomtiden må vi som kjenner henne gå på en meget tynn line mellom å forsøke å bevare vettet når vi hører på henne, prøve å snike inn en og annen korrigering, og generelt gå i frykt for hennes forferdelige raserianfall hvis ikke alle er enige med henne i alt, og støtter henne i alt. (Hun vil også, hvis hun har vært med deg over tid, forvente at du stiller opp for henne hele tiden, på hennes gjøremål og planer). Hvorfor får vi ikke mer hjelp ifra psykiatrien? Ang. rettssaken; ut fra mine erfaringer, ser jeg på det som bortimot opplagt at ABB har latent narsisisstik personlighetsforstyrrelse, og har planlagt disse grufulle drapene rett og slett pga. manglende selvbekreftelse. Hvis det er ihvertfall noe rett, vil jo det i tilfellet si at der er meget store ulike grader av denne forstyrrelsen. Det jeg også har lurt på, er om det er kurerbart. Personen jeg kjenner viser tegn til selvinnsikt etter svært lang tid, og forandrer seg noe etter hun har vært i ulike miljøer, og egoet hennes har blitt utfordret. Men hun klarer også å manipulere sjefer til å gi henne toppscore på alt i arbeidssammenhenger, noe jeg aldri ville gjort hvis jeg var hennes sjef. (Hun kan være forferdelig å samarbeide med, spesiselt for de som er i posisjon over henne, og som er "autoritet"). Etterlyser mer debatt om denne personlighetsforstyrrelsen, og en mer selvfølgelighet rundt dette temaet hos norske psykologer og psykiatere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir for mye sammenhengende tekst. Fint om du strukturerer litt bedre så folk greier å henge med og dermed gi deg konstruktive svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De jeg kjenner, bruker fortsatt diagnosen (med ICD-10). Koden blir da F60.8.

Det er to (mer eller mindre seriøse) forklaringer på hvorfor denne diagnosen ikke finnes spesifikt i ICD-10.

a) FXX.8 er reservert for "andre spesifikke" og FXX.9 er reservert for "uspesifisert". Dermed er det kun plass til 8 spesifikke pf (.0-.7) Dermed måtte noen pf "ut".

og

B) var det tilfeldig at dette ble narsissistisk, eller hadde det noe med sammensetningen av kommisjonen/"juryen" å gjøre? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...