Gå til innhold

Krenkende og uriktige opplysninger i epikrise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker om det har forandret seg de senere år men da får noen korrigere meg i såfall. Du kan ikke få slettet hele epikrisen men de tingene som er feil og som det er enighet om er feil, merk deg ordet "enighet". Dersom behandleren er uenig med deg slettes ingenting men ditt syn skal komme frem ved at ditt begrunnede krav om sletting legges sammen med epikrisen og psykiaterens begrunnelse for å avslå slettingen.

Ved avslag om sletting kan du klage dette inn for fylkeslegen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

24

• Apeldoorn

20

• frosken

19

• Bella Dotte

16

Skrevet

Usikker om det har forandret seg de senere år men da får noen korrigere meg i såfall. Du kan ikke få slettet hele epikrisen men de tingene som er feil og som det er enighet om er feil, merk deg ordet "enighet". Dersom behandleren er uenig med deg slettes ingenting men ditt syn skal komme frem ved at ditt begrunnede krav om sletting legges sammen med epikrisen og psykiaterens begrunnelse for å avslå slettingen.

Du har rett i dette etter hva jeg husker, men jeg mener det ikke er så enkelt i praksis. uten å ha noen erfaring med det selv. Jeg har bare lest om det.

Skrevet

Skrevet

Ja, er ikke "tjenstevei:" Fastlege - spesialist - fylkeslege?

Jeg har en håndfull brukere som klager på diagnosesetting (fordi om NAV ikke har noe med det å gjøre, heldigvis) og krever diagnosene fjerna fra legeerklæringer og epikriser.

De ber NAV om hjelp, men saksbehandlere i NAV er sjelden fagpersoner ift helse. NAV har samarbeid med fylkeslege / fylkesmann, men brukerne føler sjelden at dette er adekvat oppfølging, ofte fordi alle saksbehandlere er inhabile.

Har du noen stalltips?

Skrevet

Jeg har en håndfull brukere som klager på diagnosesetting (fordi om NAV ikke har noe med det å gjøre, heldigvis) og krever diagnosene fjerna fra legeerklæringer og epikriser.

De ber NAV om hjelp, men saksbehandlere i NAV er sjelden fagpersoner ift helse. NAV har samarbeid med fylkeslege / fylkesmann, men brukerne føler sjelden at dette er adekvat oppfølging, ofte fordi alle saksbehandlere er inhabile.

Har du noen stalltips?

En mulig løsning kan være en second opinion av annen psykiater som ikke har vært innblandet tidligere.

Dersom denne behandleren er enig med klienten kan klienten be om å få korrigert journalen. Ved avslag bør man gå veien om fylkeslegen.

Skrevet

En mulig løsning kan være en second opinion av annen psykiater som ikke har vært innblandet tidligere.

Dersom denne behandleren er enig med klienten kan klienten be om å få korrigert journalen. Ved avslag bør man gå veien om fylkeslegen.

'''En mulig løsning kan være en second opinion av annen psykiater som ikke har vært innblandet tidligere''

Godt råd! Dette glemmer jeg ofte også fordi "bruker" orker gjerne ikke en runde til..

Takk for konstruktivt råd :-)

Skrevet

'''En mulig løsning kan være en second opinion av annen psykiater som ikke har vært innblandet tidligere''

Godt råd! Dette glemmer jeg ofte også fordi "bruker" orker gjerne ikke en runde til..

Det kan bli en omstendelig prosess så jeg forstår godt at de vegrer seg. Alt er så formidabelt mye enklere i teorien, rart med det :-)

Skrevet

Ofte vil folk kunne få bistand fra helse- og sosialombudettil å fremme sitt syn i slike situasjoner.

Det er forøvrig fritt valg av hvilket helse- og sosialombud man ønsker å benytte, man trenger ikke bruke det som er lokalisert i eget fylke.

Skrevet

Det kan bli en omstendelig prosess så jeg forstår godt at de vegrer seg. Alt er så formidabelt mye enklere i teorien, rart med det :-)

''Alt er så formidabelt mye enklere i teorien, rart med det :-)''

Nettopp *s*

Som sagt takk for gode råd, og jeg vil bare si at jeg har lært utrolig mye fra dine kloke innlegg over en relativt lang periode her på DOL.

Skrevet

''Alt er så formidabelt mye enklere i teorien, rart med det :-)''

Nettopp *s*

Som sagt takk for gode råd, og jeg vil bare si at jeg har lært utrolig mye fra dine kloke innlegg over en relativt lang periode her på DOL.

Takk Angustia, det var hyggelig sagt :-)

Skrevet

Har du noen stalltips?

''Ja, er ikke "tjenstevei:" Fastlege - spesialist - fylkeslege?''

Jeg vet ikke helt hva du mener med "tjenestevei" i denne sammenhengen?

Man kan ikke klage til fylkeslegen fordi man er uenig i en diagnose, legen må ha gjort noe klanderverdig. Du kan se hva man kan klage til fylkeslegen på her: http://www.helsetilsynet.no/no/Rettigheter-klagemuligheter/Helse-og-omsorgstjenester-og-helsepersonell/

Det er heller ikke slik at fastlegen er nødt til å underordne seg en spesialists vurdering hvis han mener spesialisten tar feil. Men som regel vil en fastlege forholde seg til en spesialists vurdering siden spesialisten i utgangspunktet forventes å ha høyere kompetanse enn fastlegen. Spesialisten kan imidlertid ikke instruere (diktere) fastlegen mht hva han skal gjøre.

Skrevet

Dette håper jeg du får svar på. Jeg har en graverende ting selv jeg gjerne skulle ta å fått forandret. Jeg hadde tvangstanker om att jeg var pedofil, og når jeg leste min journal stod det har tanker om han er pedofil. Vesensforskjell og ha tanker og å ha tvangstanker. Tvangstanker er jo om ting som er helt jegfremmed, mens tanker det er noe annet.

Du kan starte med å skrive et brev dit journalen er skrevet og be om endring i journalen. Dersom du ikke får gehør for ditt ønske, så kan du be pasientombudet om hjelp til å fremme din sak.

Skrevet

Hei!

Hva mener du med en psykotisk loglady? Hva er det?

Var det han jeg ga blomst til fordi jeg liker han?

Du kan ikke endre journalnotat.

En mann på et barne og ungdomshjem hvor lederen på avdelingen flere ganget prøvde beføle meg, skrev løgn om meg, for å få kastet meg ut, det klarte han, men ingen av hans krenkende løgneriske ord kan bli strøket, det kan kun legges ved et vedlegg. Jeg har vurdert å oppsøke han personlig, samt ved motstand mot å tilstå løgn, true han med pistol, det er min rett, men jeg tenker på barna og prøver å tenke mer konstruktivt, imidlertid jobber dette uhyret fortsatt i Østfold med unge jenter!!

Og det plager meg når jeg kommer på det.

''Du kan ikke endre journalnotat.''

Reglene på dette området er nå endret; direkte feil kan nå forandres.

Skrevet

Du får det aldri vekk, desverre.

Det du kan gjøre er å finne ny psykiater.

''Du får det aldri vekk, desverre.''

Det stemmer ikke helt. Følgende sies av helsetilsynet:

''Retting og sletting i journal

Hva har du krav på?

Du kan kreve å få rettet opplysninger i journalen. Dette kan være tilfelle der du mener at journalen inneholder feilaktige eller mangelfulle opplysninger. Retting skjer ved at journalen får en datert rettelse som tilføyes i journalen. Retting skjer med andre ord ikke ved at opplysninger slettes.

I noen særlige tilfelle kan opplysninger i journalen også slettes.

Klage?

Du kan klage dersom du ikke får medhold i ditt ønske om retting eller sletting i journal.

Informasjon om hvordan du klager finner du i menyene Klage og klagebehandling og Klage på Helsetjenester og helsepersonell.

''

http://www.helsetilsynet.no/no/Rettigheter-klagemuligheter/Helse-og-omsorgstjenester-og-helsepersonell/#slettingjournal

Skrevet

''Du får det aldri vekk, desverre.''

Det stemmer ikke helt. Følgende sies av helsetilsynet:

''Retting og sletting i journal

Hva har du krav på?

Du kan kreve å få rettet opplysninger i journalen. Dette kan være tilfelle der du mener at journalen inneholder feilaktige eller mangelfulle opplysninger. Retting skjer ved at journalen får en datert rettelse som tilføyes i journalen. Retting skjer med andre ord ikke ved at opplysninger slettes.

I noen særlige tilfelle kan opplysninger i journalen også slettes.

Klage?

Du kan klage dersom du ikke får medhold i ditt ønske om retting eller sletting i journal.

Informasjon om hvordan du klager finner du i menyene Klage og klagebehandling og Klage på Helsetjenester og helsepersonell.

''

http://www.helsetilsynet.no/no/Rettigheter-klagemuligheter/Helse-og-omsorgstjenester-og-helsepersonell/#slettingjournal

:)

Vet at dette er slik. men det er utrolig vanskelig har jeg inntrykk av.

Skrevet

Du kan starte med å skrive et brev dit journalen er skrevet og be om endring i journalen. Dersom du ikke får gehør for ditt ønske, så kan du be pasientombudet om hjelp til å fremme din sak.

Ikke for og kuppe tråden...Men hva med feil i tannlegejournal? Jeg bytter tannlege, og fikk i den forbindelse tilsendt min journal. Den er full av feil/unøyaktigheter av typen: " Blitt informert om forskjellige behandlingsmetoder - men_jeg _ ønsket" - noe som ikke er tilfelle. Jeg fikk kun ett behandlingsalternativ - som_måtte_utføres, til en vanvittig høy pris. Og i journalen er "må" erstattet med "bør". Og videre at diverse arbeider er utført, som ikke er utført. Jeg skal også ha mottatt informasjon som jeg aldri har hørt noe om, og div. bivirkninger om behandlinger som er helt ukjent for meg.

I tillegg skriver han at jeg har mottatt prisoverslag som ikke er mottatt, annet enn muntlig i form av ca.priser gjennom "mumling i skjegget"....

Skrevet

Ikke for og kuppe tråden...Men hva med feil i tannlegejournal? Jeg bytter tannlege, og fikk i den forbindelse tilsendt min journal. Den er full av feil/unøyaktigheter av typen: " Blitt informert om forskjellige behandlingsmetoder - men_jeg _ ønsket" - noe som ikke er tilfelle. Jeg fikk kun ett behandlingsalternativ - som_måtte_utføres, til en vanvittig høy pris. Og i journalen er "må" erstattet med "bør". Og videre at diverse arbeider er utført, som ikke er utført. Jeg skal også ha mottatt informasjon som jeg aldri har hørt noe om, og div. bivirkninger om behandlinger som er helt ukjent for meg.

I tillegg skriver han at jeg har mottatt prisoverslag som ikke er mottatt, annet enn muntlig i form av ca.priser gjennom "mumling i skjegget"....

Haha, tannleger altså... ligner ikke grisen hvor utspekulerte de kan være :)

Husk at de sannsynligvis ikke har exphil.

Skrevet

Haha, tannleger altså... ligner ikke grisen hvor utspekulerte de kan være :)

Husk at de sannsynligvis ikke har exphil.

Akkurat det har jeg skjønt:-) Makan....til svindlere. Denne tannlegen (spesialist) er enerådene og Konge i vår by, så han gjør stort sett som han vil. Og tar den betalingen han vil:-(

Journalen inneholder vel mer opplysninger om hvordan det skulle ha vært - etter boka - enn hvordan det var.

Skrevet

:)

Vet at dette er slik. men det er utrolig vanskelig har jeg inntrykk av.

''Vet at dette er slik. men det er utrolig vanskelig har jeg inntrykk av.''

Jeg kjenner til et konkret tilfelle hvor en hel sykehusjournal har blitt plombert (dvs. sykehusets leger skal ikke ha tilgang til den) som følge av mange feil og nedsettende omtale av pasienten. Pasientombudet hjalp pasienten med å fremme saken, og sykehusets ledelse ga pasienten medhold i ønsket om plombering.

Skrevet

Akkurat det har jeg skjønt:-) Makan....til svindlere. Denne tannlegen (spesialist) er enerådene og Konge i vår by, så han gjør stort sett som han vil. Og tar den betalingen han vil:-(

Journalen inneholder vel mer opplysninger om hvordan det skulle ha vært - etter boka - enn hvordan det var.

Tannlegebehandling på frikortet har nok flere gode aspekt ved seg enn det sosiale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...