Gå til innhold

Krenkende og uriktige opplysninger i epikrise

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Vet at dette er slik. men det er utrolig vanskelig har jeg inntrykk av.''

Jeg kjenner til et konkret tilfelle hvor en hel sykehusjournal har blitt plombert (dvs. sykehusets leger skal ikke ha tilgang til den) som følge av mange feil og nedsettende omtale av pasienten. Pasientombudet hjalp pasienten med å fremme saken, og sykehusets ledelse ga pasienten medhold i ønsket om plombering.

Det er jo større overgrep mot pasienter. Det kan vel denne saken også være, for hva jeg vet, jeg kjenner ikke til mer enn det som er skrevet direkte i denne trådne nå...

Men NHD mener det tilhører sjeldenhetene da. Mulig han ikke syns så mye om denne praksisen, han er vel snart pensjonist. Tenk så fint det blir på DOL da, da, for da kan han jo skrive _enda_ mer helt gratis :)

LOL, da kommer jeg til å ta av, da...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

24

• Apeldoorn

20

• frosken

19

• Bella Dotte

16

Skrevet

Ikke for og kuppe tråden...Men hva med feil i tannlegejournal? Jeg bytter tannlege, og fikk i den forbindelse tilsendt min journal. Den er full av feil/unøyaktigheter av typen: " Blitt informert om forskjellige behandlingsmetoder - men_jeg _ ønsket" - noe som ikke er tilfelle. Jeg fikk kun ett behandlingsalternativ - som_måtte_utføres, til en vanvittig høy pris. Og i journalen er "må" erstattet med "bør". Og videre at diverse arbeider er utført, som ikke er utført. Jeg skal også ha mottatt informasjon som jeg aldri har hørt noe om, og div. bivirkninger om behandlinger som er helt ukjent for meg.

I tillegg skriver han at jeg har mottatt prisoverslag som ikke er mottatt, annet enn muntlig i form av ca.priser gjennom "mumling i skjegget"....

Tannleger er definert som helsepersonell og faller således inn under reglene i helsepersonelloven vedr. journalføring mm. Du kan samme "klagemetoder som for leger".

Skrevet

Ikke for og kuppe tråden...Men hva med feil i tannlegejournal? Jeg bytter tannlege, og fikk i den forbindelse tilsendt min journal. Den er full av feil/unøyaktigheter av typen: " Blitt informert om forskjellige behandlingsmetoder - men_jeg _ ønsket" - noe som ikke er tilfelle. Jeg fikk kun ett behandlingsalternativ - som_måtte_utføres, til en vanvittig høy pris. Og i journalen er "må" erstattet med "bør". Og videre at diverse arbeider er utført, som ikke er utført. Jeg skal også ha mottatt informasjon som jeg aldri har hørt noe om, og div. bivirkninger om behandlinger som er helt ukjent for meg.

I tillegg skriver han at jeg har mottatt prisoverslag som ikke er mottatt, annet enn muntlig i form av ca.priser gjennom "mumling i skjegget"....

Trykket på send litt for tidlig; det skulle ha stått:

Tannleger er definert som helsepersonell og faller således inn under reglene i helsepersonelloven vedr. journalføring mm. Du kan benytte samme "klagemetoder" som gjelder i forhold til leger.

Skrevet

Det er jo større overgrep mot pasienter. Det kan vel denne saken også være, for hva jeg vet, jeg kjenner ikke til mer enn det som er skrevet direkte i denne trådne nå...

Men NHD mener det tilhører sjeldenhetene da. Mulig han ikke syns så mye om denne praksisen, han er vel snart pensjonist. Tenk så fint det blir på DOL da, da, for da kan han jo skrive _enda_ mer helt gratis :)

Overgrepet i mitt tilfelle besto i at han ville utsette meg for operasjoner som ville medføre en betydelig utgift og betydelig smerte. Han skulle ha 8- 10 000 pr. kjeve....uten at jeg fikk støtte. Jeg sjekket tannleger med priser på nettet, og de skal ha ca. 2000 for samme inngrep. Og det var da jeg satte ned foten - for godt.

Ryktet sier at han utfører disse operasjonene på alle sine pasienter. For og tjene penger? Sannsynligvis.

Skrevet

Trykket på send litt for tidlig; det skulle ha stått:

Tannleger er definert som helsepersonell og faller således inn under reglene i helsepersonelloven vedr. journalføring mm. Du kan benytte samme "klagemetoder" som gjelder i forhold til leger.

Jeg vet jo egentlig det. Men nytter det og klage? Jeg kommer uansett til og informere min nye tannlege om disse feilopplysingene.

Skrevet

''Men NHD mener det tilhører sjeldenhetene da.''

Plombering av en journal, høres nok så avgjort til sjeldenhetene. Retting av direkte feil og tilføyelser som korrigerer tidligere journalnotater, er relativt vanlig.

Skrevet

Ofte vil folk kunne få bistand fra helse- og sosialombudettil å fremme sitt syn i slike situasjoner.

Det er forøvrig fritt valg av hvilket helse- og sosialombud man ønsker å benytte, man trenger ikke bruke det som er lokalisert i eget fylke.

Godt innspill! Jeg veit det, og 'bruker' veit det som oftest, men 'bruker' orker ofte ikke. Da spiller jeg ballen over til første- eller annenlinjetjeneste om disse er på banen..

Er det snakk om sterk dysleksi, eller med manglende norskkunnskaper (med mindre jeg behersker ett av 'brukeres' språk sånn noenlunde, ellers bruker jeg tolketjeneste når det er økonomisk mulig) e.l. skriver jeg "på diktat", eller veileder kun i skjemaet som 'bruker' i hovedsak fyller ut sjøl..

PS: For ikke å snakke om budsjett til døvetolk! Jadda, teksttelefon, selvbetjeningsløsninger og evt andre tjenester er sikkert i boks, men en aldri så liten døvetolk ifb med NAVs elementære tjenester bør være en rimelig forespørsel?!

Hjertesukk og usaklig hilsen fra

Skrevet

Jeg vet jo egentlig det. Men nytter det og klage? Jeg kommer uansett til og informere min nye tannlege om disse feilopplysingene.

''Men nytter det og klage? Jeg kommer uansett til og informere min nye tannlege om disse feilopplysingene.

''

Det kan nok nytte, men er det verd bryderiet? I det øyeblikket du har skiftet tannlege, så har vel den gamle tannlegejournalen ingen betydning. Det er litt annerledes med legejournaler - særlig sykehusjournaler - da de ofte vil følge deg i årevis.

Skrevet

Godt innspill! Jeg veit det, og 'bruker' veit det som oftest, men 'bruker' orker ofte ikke. Da spiller jeg ballen over til første- eller annenlinjetjeneste om disse er på banen..

Er det snakk om sterk dysleksi, eller med manglende norskkunnskaper (med mindre jeg behersker ett av 'brukeres' språk sånn noenlunde, ellers bruker jeg tolketjeneste når det er økonomisk mulig) e.l. skriver jeg "på diktat", eller veileder kun i skjemaet som 'bruker' i hovedsak fyller ut sjøl..

PS: For ikke å snakke om budsjett til døvetolk! Jadda, teksttelefon, selvbetjeningsløsninger og evt andre tjenester er sikkert i boks, men en aldri så liten døvetolk ifb med NAVs elementære tjenester bør være en rimelig forespørsel?!

Hjertesukk og usaklig hilsen fra

;-)

Jeg synes særlig det kan være viktig å vite at man har fritt valg mht bruk av ombudskontor, da det er forskjell på ressurstilgangen rundt om i landet.

Skrevet

Overgrepet i mitt tilfelle besto i at han ville utsette meg for operasjoner som ville medføre en betydelig utgift og betydelig smerte. Han skulle ha 8- 10 000 pr. kjeve....uten at jeg fikk støtte. Jeg sjekket tannleger med priser på nettet, og de skal ha ca. 2000 for samme inngrep. Og det var da jeg satte ned foten - for godt.

Ryktet sier at han utfører disse operasjonene på alle sine pasienter. For og tjene penger? Sannsynligvis.

Vel, de har jo ikke exphil...

Skrevet

''Men NHD mener det tilhører sjeldenhetene da.''

Plombering av en journal, høres nok så avgjort til sjeldenhetene. Retting av direkte feil og tilføyelser som korrigerer tidligere journalnotater, er relativt vanlig.

Ja ok. :)

Skrevet

''Men nytter det og klage? Jeg kommer uansett til og informere min nye tannlege om disse feilopplysingene.

''

Det kan nok nytte, men er det verd bryderiet? I det øyeblikket du har skiftet tannlege, så har vel den gamle tannlegejournalen ingen betydning. Det er litt annerledes med legejournaler - særlig sykehusjournaler - da de ofte vil følge deg i årevis.

OK:-) Jeg blir bare så forbannet over frekkheten, som kommer på toppen av all den andre frekkheten. Div. tannpleiere, ansatt hos samme tannlege, som har renset tennene mine, har gitt meg helt andre opplysninger om min tannhelse enn "TANNLEGEN" (som de kalte han) har gjort. Han lurer og svindler - tydeligvis - sine pasienter, og jeg får lyst til og sette han til veggs. Jeg snakket med/luftet tanker med en annen pasient på venterommet ved og komme med en "ut-i-lufta-betraktning", som "denne tannlegen er grei og flink han?" Svaret jeg fikk var: "Nja.....han er jo den eneste vi har.." Jeg merket også en dårlig stemning mellom tannpleierene og tannlegen da jeg var der. Tannpleierene var tydelig irriterte etter at timen var over.

Skrevet

Du har rett i dette etter hva jeg husker, men jeg mener det ikke er så enkelt i praksis. uten å ha noen erfaring med det selv. Jeg har bare lest om det.

Det er sjelden noe slettes, kun i helt spesielle tilfeller, så vidt meg bekjent men jeg er som sagt ikke helt oppdatert på 2012. Men det hender ikke sjelden at der det er uenighet om opplysningene legges pasientenes egne uttalelser sammen med journalnotatet.

Skrevet

Vel, de har jo ikke exphil...

Nei, og det betyr jo alt:-) Mange tannleger er grådige og ser tydeligvis ikke på seg selv som en del av det naturlige bidraget til helse. Det seneste eksempelet jeg hørte om var en venninne av datteren min. Hun hadde tannverk, og har dårlig råd. Han fortalte henne at han enten måtte trekke tanna, eller rotfylle den - til kr. 10 000. Jenta har ikke råd til rotfylling, og sa at hun vil trekke tanna. Men det nekter han. Og hun går stadig rundt med tannverk.

Skrevet

''

For henne har det nok ingen nytte men for de som kommer etter kan det ha stor betydning.

Skrevet

Nei, og det betyr jo alt:-) Mange tannleger er grådige og ser tydeligvis ikke på seg selv som en del av det naturlige bidraget til helse. Det seneste eksempelet jeg hørte om var en venninne av datteren min. Hun hadde tannverk, og har dårlig råd. Han fortalte henne at han enten måtte trekke tanna, eller rotfylle den - til kr. 10 000. Jenta har ikke råd til rotfylling, og sa at hun vil trekke tanna. Men det nekter han. Og hun går stadig rundt med tannverk.

Også har du de tannlegene som ikke tar seg -spesielt- godt betalt, men bruker like mye mindre på utstyr som de andre tjener mer.

Skrevet

Også har du de tannlegene som ikke tar seg -spesielt- godt betalt, men bruker like mye mindre på utstyr som de andre tjener mer.

Idealister finnes i alle yrkesgrupper - heldigvis:-)

Skrevet

Det er sjelden noe slettes, kun i helt spesielle tilfeller, så vidt meg bekjent men jeg er som sagt ikke helt oppdatert på 2012. Men det hender ikke sjelden at der det er uenighet om opplysningene legges pasientenes egne uttalelser sammen med journalnotatet.

Det er noe spesielt med psykiatri, i forhold til somatikk også tannhelsa...

Psykiatri: pasienter kan meget enkelt bli sett på som manipulerende og kranglete

Somatikk: funker vel ofte greit?

Tannhelse: mye svindel

Skrevet

Idealister finnes i alle yrkesgrupper - heldigvis:-)

Men da må de lese om idealistene først, på exphilen! :-P

Skrevet

Men da må de lese om idealistene først, på exphilen! :-P

Ok:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...