Gå til innhold

NHD Tretthet og BP

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Etter en del utredning for tretthet på dagtid har de ikke kommet frem til annet enn at det kan være insomni. Jeg fikk problemer med nattesøvnen når jeg begynte på wellbutrin, men slet like mye med tretthet før det, så jeg tror det har en annen grunn.

I innlegget lenger ned svarer de at det kan være pga BP. Har tenkt en del på det. Det svinger i perioder. Men jeg kan ofte være veldig trett selv om jeg ikke føler meg deprimert, men blir deprimert av å være trett. Jeg kan duppe av flere ganger om dagen på jobb når jeg har de dårlige periodene.

Hvis det er BP som er grunnen, vil jeg ikke kunne bli bedre da, eller må jeg bare godta at slik må jeg ha det? Jeg orker ikke å ha det slik på jobb lenger, og tenker på full uføretrygd. Noe jeg ikke ønsker. Hadde jeg bare kunnet få medisiner for trettheten de dagene jeg er på jobb, men det får jeg vel ikke så lenge det ikke er narkolepsi.

Er det vanlig med BP2 at du er så trett at du dupper av på jobb?

Jeg sitter på jobb mens tankene blir rotete, som om jeg går inn i drømmeland, våkner til igjen idet jeg holder på å gjøre noe feil. Når dette skjer mange ganger pr dag så sier det seg selv at det går alt for mye utover arbeidet. Sover i tillegg mye på dagtid når jeg ikke er på jobb, men det skal jeg heller klare å leve med.

Tror du at grunnen til at jeg er så trett kan skyldes BP2?

Ble nedfor når jeg forsto at de ikke hadde funnet noe annen forklaring. Hadde håpet på at de fant noe som kunne behandles.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har BP, men er ikke plaget på samme måte som du beskriver. En periode da jeg stod på Seroquel, men det retta seg da jeg gikk over til depottablettene.

Skjønner at det er lett å få krisetanker kastet over seg, men det er vel litt drastisk å tenke uføretrygd som løsningen på problemet. Jeg kjenner flere som har gått i årevis med alt for lite søvn (på det meste 14 år) på grunn av våkende/syke unger, men de sliter seg da gjennom jobben for det. Jo mer man tenker på at man er trøtt, jo trøttere blir man...

Jeg tror ikke man uten videre kan trekke BP-slutningen, men heller be om fysiologisk undersøkelse. B12? Lavt d-vit? Jeg med min BP har i hvert fall et høyt (men ikke for høyt) og godt energinivå.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg har BP, men er ikke plaget på samme måte som du beskriver. En periode da jeg stod på Seroquel, men det retta seg da jeg gikk over til depottablettene.

Skjønner at det er lett å få krisetanker kastet over seg, men det er vel litt drastisk å tenke uføretrygd som løsningen på problemet. Jeg kjenner flere som har gått i årevis med alt for lite søvn (på det meste 14 år) på grunn av våkende/syke unger, men de sliter seg da gjennom jobben for det. Jo mer man tenker på at man er trøtt, jo trøttere blir man...

Jeg tror ikke man uten videre kan trekke BP-slutningen, men heller be om fysiologisk undersøkelse. B12? Lavt d-vit? Jeg med min BP har i hvert fall et høyt (men ikke for høyt) og godt energinivå.

Det kreves at du fungerer også når du er på jobb.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Alt som dreier seg om _kan_kan svares ja på.

Skrevet

Det kreves at du fungerer også når du er på jobb.

Og nettopp derfor anbefaler jeg deg å få en skikkelig utredning i stedet for å se deg blind på BP og det evenuelt kronisk umulige.

Jeg er i jobb - har hatt samme jobben i ti år. I det jeg fikk BP-diagnosen var det som om utallige muligheter åpnet seg for meg. Jeg så det ikke selv i starten, men retrospektivt kan jeg med sikkerhet si at den konstruktive kunnskapen jeg tilegnet meg har gjort det mulig, ikke bare å holde på en jobb og møte opp der, men også å komme hjem og fremdeles fungere både som mamma og sosialt.

Jeg kunne valgt å fokusere på alt det vanskelige diagnosen kunne ført med seg, men da hadde jeg ikke vært der jeg er i dag.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Og nettopp derfor anbefaler jeg deg å få en skikkelig utredning i stedet for å se deg blind på BP og det evenuelt kronisk umulige.

Jeg er i jobb - har hatt samme jobben i ti år. I det jeg fikk BP-diagnosen var det som om utallige muligheter åpnet seg for meg. Jeg så det ikke selv i starten, men retrospektivt kan jeg med sikkerhet si at den konstruktive kunnskapen jeg tilegnet meg har gjort det mulig, ikke bare å holde på en jobb og møte opp der, men også å komme hjem og fremdeles fungere både som mamma og sosialt.

Jeg kunne valgt å fokusere på alt det vanskelige diagnosen kunne ført med seg, men da hadde jeg ikke vært der jeg er i dag.

Så heldig du er som har funnet en medisin som fungerer og kan fungere bra med BP. Nå har det seg sånn at ikke alle med BP er så heldige. Jeg er en av dem. Uansett hvilken medisin jeg prøver, når jeg kommer opp i høye nok doser til å "kurere" sykdommen så får jeg så mye bivirkninger at jeg kan ikke leve med dem. Jeg er trett og sliten i perioder og oppstemt i perioder og dette må jeg leve med. Det er slitsomt.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Hvis du er mye deprimert kan jo dette også være grunnen til trettheten? Jeg blir alltid ekstremtrett når jeg er deprimert. Bruker du noen medisiner som kan gi tretthet?

Gjest bølger
Skrevet

Hvis du er mye deprimert kan jo dette også være grunnen til trettheten? Jeg blir alltid ekstremtrett når jeg er deprimert. Bruker du noen medisiner som kan gi tretthet?

Tror ikke jeg bruker medisiner som øker trettheten. Wellbutrinen gjorde meg mye våknere, men det gikk også utover nettene. Nå har jeg perioder jeg er like mye trett på dagtid som før jeg begynte på wellbutrin.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Tror ikke jeg bruker medisiner som øker trettheten. Wellbutrinen gjorde meg mye våknere, men det gikk også utover nettene. Nå har jeg perioder jeg er like mye trett på dagtid som før jeg begynte på wellbutrin.

Tar du wellbutrin tidlig på morgenen?

Gjest bølger
Skrevet

Tar du wellbutrin tidlig på morgenen?

Ja

Gjest bjørkhild
Skrevet

Ja

Da trenger du kanskje noe å sove på slik at du ikke blir så trett på dagene?

Gjest bølger
Skrevet

Da trenger du kanskje noe å sove på slik at du ikke blir så trett på dagene?

Tidliger tok jeg sovemedisin, men var like trett på dagtid likevel. Ble så frustrert når jeg fikk svaret nå, at jeg begynte på sovemedisin igjen.

Gjest bjørkhild
Skrevet

Tidliger tok jeg sovemedisin, men var like trett på dagtid likevel. Ble så frustrert når jeg fikk svaret nå, at jeg begynte på sovemedisin igjen.

Du kan jo sikkert prøve det og se hva som skjer. Nattinatt :)

Skrevet

Så heldig du er som har funnet en medisin som fungerer og kan fungere bra med BP. Nå har det seg sånn at ikke alle med BP er så heldige. Jeg er en av dem. Uansett hvilken medisin jeg prøver, når jeg kommer opp i høye nok doser til å "kurere" sykdommen så får jeg så mye bivirkninger at jeg kan ikke leve med dem. Jeg er trett og sliten i perioder og oppstemt i perioder og dette må jeg leve med. Det er slitsomt.

Leit å høre.

Mente ikke å tråkke på noen tær - kan til tider virke "nyfrelst" på 10. året.

Det er ikke raka vägen for meg heller, men forskjellen fra før og etter riktig diagnose er helt formidabel.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg blir trist når jeg leser om hvor mye du plages med tretthet. Jeg har ikke noen svar å gi deg, men jeg håper at du kan få en skikkelig samtale med en spesialist om dette, slik at du kan få noen svar.

Alt godt til deg, fra

Gjest bølger
Skrevet

Jeg blir trist når jeg leser om hvor mye du plages med tretthet. Jeg har ikke noen svar å gi deg, men jeg håper at du kan få en skikkelig samtale med en spesialist om dette, slik at du kan få noen svar.

Alt godt til deg, fra

Jeg har kontakt med spesialist. Det er ikke alltid like lett å finne ut av. Det enkleste var hvis jeg kunne fått noe som hjalp, men så enkelt tror jeg ikke det blir. Jeg misunner de med lavt stoffskifte som bare kan ta noen tabletter så er de bra igjen.

Gjest Noremer
Skrevet

Da jeg begynte på remeron (som vel øker trettheten) så ble jeg mye mindre trøtt på dagtid. Kanskje fordi jeg endelig sov om natten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slik spørsmål er nestenumulige å gi et godt svar på. Særlig vanskelig er det når en kun er på nett.

Hvis det skyldes BP, hva betyr det for deg?

Hvis det ikke skyldes BP, hva gjør du da?

Tretthet er et symptom ved depresjon, og og depresjon er jo en del av BP

Tretthet kan skyldes at du bruker all din energi på å gruble på sykdom, diagnoser, symptomer og medisiner.

Tretthet kan skyldes at du har et strevsomt liv.

Tretthet kan skyldes somatisk lidelse.

Hvis du vil komme nærmere det riktige svaret, kommer du ikke unna en utredning hos legen.

Gjest bølger
Skrevet

Slik spørsmål er nestenumulige å gi et godt svar på. Særlig vanskelig er det når en kun er på nett.

Hvis det skyldes BP, hva betyr det for deg?

Hvis det ikke skyldes BP, hva gjør du da?

Tretthet er et symptom ved depresjon, og og depresjon er jo en del av BP

Tretthet kan skyldes at du bruker all din energi på å gruble på sykdom, diagnoser, symptomer og medisiner.

Tretthet kan skyldes at du har et strevsomt liv.

Tretthet kan skyldes somatisk lidelse.

Hvis du vil komme nærmere det riktige svaret, kommer du ikke unna en utredning hos legen.

Jeg har vært til utredning hos nevrolog, men de har ikke funnet ut noe annet enn at jeg sover dårlig. Noe som skyldes wellbutrinen.

Hvis det skyldes BP2 hadde jeg håpet at jeg kunne få så god behandling at jeg ble bedre.

Hvis det ikke skyldes BP2 så vet jeg ikke. Vet ikke om det er noen annen plass å finne svaret, og da har jeg ikke håp om å bli bedre.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg har kontakt med spesialist. Det er ikke alltid like lett å finne ut av. Det enkleste var hvis jeg kunne fått noe som hjalp, men så enkelt tror jeg ikke det blir. Jeg misunner de med lavt stoffskifte som bare kan ta noen tabletter så er de bra igjen.

har du forsøkt å tenke over det nhd skriver til deg ang hva du brtker energien din på? grubler du mye? jeg brukte mye energi på dette selv, så det er bare et råd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...