serenity777 Skrevet 27. juni 2012 Skrevet 27. juni 2012 Jeg husker første gang jeg var psyk, da var begynnelsen av ett langt opphold veldig positivt for meg. Det var sosialt, det var godt å gråte ut, få forståelse o.l. Men jeg følte att jeg mistet litt kontrollen over meg selv på psyk, og ble en som gråt for gråtens skyld, og kanskje svartmalte litt vel mye. Enden på visen ble att jeg ble tvanginnlagt på ett lukket psykehjem, som var befolket av det jeg antar var såkalte langtkommende schizofrene. Psykiatrien ble ett helvette og jeg manipulerte meg ut. Etter dette ble jeg satt på trygd (attføring), men etter dårlige erfaringer med psykehjemmet, så var jeg helt anti medisiner og psykiatri, hvilket ledet til att jeg isolerte meg helt i 2.5 år, i en leid leilighet jeg bodde i. Jeg var enten sterkt psykotisk eller sterkt tvangsforstyrret. Uansett det var en merkelig tid, jeg trodde smitte kunne spres via tv-sendinger og att jeg kom til å smitte mange med det som kom ut av tvn. Plutselig ble jeg bedre. Og når jeg la meg om kvelden så fikk jeg voldsomme bilder av gaffler som ble stukket ned i munnen på meg. Alt var infisert, og i steden for å vaske så ble det å spise med plastposer på hendene, og steke mat på 250 grader, og brenne den slik att den skulle være tilnærmet steril. Jeg så på hendene til kassadamer o.l, og så altid sår. Når jeg gikk så jeg blodflekker på gatene og gikk med hendene i lomma og munnen igjenn, slik att hiv smitte ikke skulle komme i munnen min eller på hendene. Er dette tvang eller psykose? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. juni 2012 Skrevet 28. juni 2012 Noe av dette er utvilsomt psykose. Noe kan være enten vrangforestillinger (psykose) eller tvangstanker. Hvis personen vet at det er uriktig/"tull", men likevel ikke klarer å motstaå det, er det tvang. Hvis vedkommende virkelig tror på dette, er det vrangforestilling. Forståelig? 0 Siter
serenity777 Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Skrevet 28. juni 2012 Noe av dette er utvilsomt psykose. Noe kan være enten vrangforestillinger (psykose) eller tvangstanker. Hvis personen vet at det er uriktig/"tull", men likevel ikke klarer å motstaå det, er det tvang. Hvis vedkommende virkelig tror på dette, er det vrangforestilling. Forståelig? Ja, takker 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.