Gå til innhold

behandling nå?

Anbefalte innlegg

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg har hatt depressive perioder av og på i over ti år og har omtrent en periode i året som kan være omtrent 3-6mnd. Jeg vil bare si det for å forklare hvorfor jeg regner med å få depresjonen igjen. Nå har den endelig sluppet taket, etter fem måneder. Mens jeg var deprimert søkte legen psykologhjelp for meg og det har jeg fått nå. Nå føler jeg at evt behandling nå bare vil hindre meg i å leve livet som frisk. Jeg har ikke noe lyst til å gå og snakke med noen om negative ting. Jeg tror heller ikke jeg vil greie å få frem det som var vanskelig når jeg var deprimert. Jeg kan nesten ikke huske hvordan det kjennes ut engang. Jeg forstår ikke at jeg gadd å bry meg om alt det jeg syntes var problematisk da. Nå vil jeg bare ha det gøy, man vet jo ikke hvor lenge det varer!

Egentlig hadde jeg avtalt med legen å ta imot behandling uansett. Jeg sa det til meg selv da jeg var nede. Men nå ser jeg ikke poenget. Bør jeg gå til psykolog nå som jeg har sjansen? For å forebygge? Eller blir det galt fordi jeg ikke er syk? Eller bør jeg holde ut for at de skal se livet mitt som helhet, at jeg går opp og ned og at det kan være noe jeg kan få hjelp med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være vanskelig å gå i terapi når man er langt nede og deprimert, det vil være til god hjelp for din kommende behandler å få et innblikk i livet ditt før en evt ny episode kommer. Dessuten som du selv sier, forebygging kan gjøre mye. Du bør uten tvil gå.

Er dette bp2?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener du kan vente med psykologisk behandling til det blir aktuelt.

Jeg er også meget tvilende til den store nytten av slik behandling hos en som årlig har hatt depresjoner i 10 år.

Gjest melmøll
Skrevet

Det kan være vanskelig å gå i terapi når man er langt nede og deprimert, det vil være til god hjelp for din kommende behandler å få et innblikk i livet ditt før en evt ny episode kommer. Dessuten som du selv sier, forebygging kan gjøre mye. Du bør uten tvil gå.

Er dette bp2?

Jeg har ingen diagnose men jeg kjenner meg igjen i mye av det jeg leser om bp2. Tilbudet om behanling er i korttidsperspektiv jeg tror det er tre måneder eller noe. Så jeg regner med å være frisk i evt behandlingstid.

Hver gang jeg er deprimert får jeg bare tilbud om cipralex, noe som ikke virker på meg, og søknader om behandling tar jo så lang tid at en blir frisk i mellomtiden.

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg mener du kan vente med psykologisk behandling til det blir aktuelt.

Jeg er også meget tvilende til den store nytten av slik behandling hos en som årlig har hatt depresjoner i 10 år.

Jeg har fått psykologhjelp en gang for fem år siden og jeg føler at jeg har hatt stor nytte av det selv om depresjonene kommer tilbake. Jeg har blitt kvitt angst og spiseforstyrrelse så jeg er ikke like dårlig nå lenger.

Jeg forstår svaret ditt, selv om jeg synes det gir lite håp

Skrevet

Jeg har ingen diagnose men jeg kjenner meg igjen i mye av det jeg leser om bp2. Tilbudet om behanling er i korttidsperspektiv jeg tror det er tre måneder eller noe. Så jeg regner med å være frisk i evt behandlingstid.

Hver gang jeg er deprimert får jeg bare tilbud om cipralex, noe som ikke virker på meg, og søknader om behandling tar jo så lang tid at en blir frisk i mellomtiden.

Hvem har sagt dere bare skal ha fokus på det negative i terapi? Du kan vel selv si fra om hva du trenger hjelp til? Jeg ville fokusert på å finne ut av hvordan du kan klare å unngå å komme inn igjen i spiralen med årvisse dårlige perioder.

Skrevet

Om jeg husker riktig så har du litt andre ting også du går å bærer på, du får heller korrigere meg om jeg tar feil. Jeg tror faktisk at en behandler kan være nyttig for deg, Melmøll.

Gjest Endaen
Skrevet

Nå ble jeg usikker. Ønsker du egentlig å bli pushet av oss til å ta i mot terapitilbudet? Eller ønsker du støtte for å la vær?

Gjest melmøll
Skrevet

Nå ble jeg usikker. Ønsker du egentlig å bli pushet av oss til å ta i mot terapitilbudet? Eller ønsker du støtte for å la vær?

Jeg har ikke gjort meg opp noen mening om hvilke svar jeg ønsker :-) Jeg ønsket bare hjelp til å veie for/ imot

Gjest melmøll
Skrevet

Om jeg husker riktig så har du litt andre ting også du går å bærer på, du får heller korrigere meg om jeg tar feil. Jeg tror faktisk at en behandler kan være nyttig for deg, Melmøll.

Ja det stemmer det. Jo du har rett i det. Skjønner NHD sitt svar men, hvis man skal gi opp kommer man ingen vei. Skal prøve iallefall har jeg bestemt meg for. Det er jo sånt opplegg for folk som er i fare for å havne uti sykmelding så jeg er vel innenfor målgruppen selv om jeg føler meg noe bedre akkurat nå.

Skrevet

Ja det stemmer det. Jo du har rett i det. Skjønner NHD sitt svar men, hvis man skal gi opp kommer man ingen vei. Skal prøve iallefall har jeg bestemt meg for. Det er jo sånt opplegg for folk som er i fare for å havne uti sykmelding så jeg er vel innenfor målgruppen selv om jeg føler meg noe bedre akkurat nå.

Jeg blir glad av svarene dine, du virker til å være et menneske som tar mye ansvar, som nekter å gi deg, og som stadig ønsker å jobbe mot å bli bedre. Jeg forstår NHD`s sitt svar men jeg tenker at man har sjelden en sykdom alene, det er mye ved din diagnose (hva den enn er) og 10 års sykdom som følger med. På samme tid har du dette andre hvor jeg også tror en samtalepartner kan bidra med hjelp og råd. Du har ingenting å tape på dette i mine øyne.

Gjest Endaen
Skrevet

Jeg har ikke gjort meg opp noen mening om hvilke svar jeg ønsker :-) Jeg ønsket bare hjelp til å veie for/ imot

Da synes jeg du skal ta i mot tilbudet og evt diskutere med behandler et opplegg når depresjonen kommer.

Kanskje er behandler enig i at du ikke trenger behandling nå, men synes du skal legge frem akkurat hvordan du har det, og la han avgjøre videre behandling eller ikke. Du har det jo ikke bra hvis du er deprimert 2-3 mnd i året. Lykke til.

Gjest melmøll
Skrevet

Jeg blir glad av svarene dine, du virker til å være et menneske som tar mye ansvar, som nekter å gi deg, og som stadig ønsker å jobbe mot å bli bedre. Jeg forstår NHD`s sitt svar men jeg tenker at man har sjelden en sykdom alene, det er mye ved din diagnose (hva den enn er) og 10 års sykdom som følger med. På samme tid har du dette andre hvor jeg også tror en samtalepartner kan bidra med hjelp og råd. Du har ingenting å tape på dette i mine øyne.

Takk, du svarer som om du er en venn og kjenner meg godt. Jeg gikk dit og snakket med denne psykologen. Det var utrolig ubehagelig! Jeg var skikkelig nervøs og det ble ikke bedre da han kommenterte det. Da fikk jeg tårer i øynene og følte meg så dum. Fikk bare en følelse av at jeg måtte bort derfra. Og så ville han ha pårørende, hjelpes jeg var ikke klar over at jeg ikke har noen, jeg er jo ikke gift lenger og foreldrene mine må for all del ikke involveres! Jeg fremsto nok ganske psyk for det ble iallefall satt opp ny time. Huff

Skrevet

Takk, du svarer som om du er en venn og kjenner meg godt. Jeg gikk dit og snakket med denne psykologen. Det var utrolig ubehagelig! Jeg var skikkelig nervøs og det ble ikke bedre da han kommenterte det. Da fikk jeg tårer i øynene og følte meg så dum. Fikk bare en følelse av at jeg måtte bort derfra. Og så ville han ha pårørende, hjelpes jeg var ikke klar over at jeg ikke har noen, jeg er jo ikke gift lenger og foreldrene mine må for all del ikke involveres! Jeg fremsto nok ganske psyk for det ble iallefall satt opp ny time. Huff

Jeg tror du fremsto slik du er, en person som ønsker å gjøre det h*n kan for å få det bedre :-) Pårørende situasjonen er det mange som blir litt forfjamset av, når man ikke involvere de "åpenbare" så må man gjerne gå en runde, det er ikke noe man går å tenker på i det daglige. Det er flott personen satt opp ny time, da har du noe konkret å forholde deg til videre. Tenk igjennom hva du ønsker for behandlingen, hva du ønsker hjelp med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...