Bella Dotte Skrevet 28. juni 2012 Skrevet 28. juni 2012 Jeg leste litt om psykose og vrangforestillinger nå. Fremdeles er det vanskelig å forstå. Kan det tenkes at ABB ikke var psykotisk da han bestemte seg for å gjennomføre terrorhandlingene, men at opplevelsen i seg selv utløste en psykose? Han har oppgitt at han syntes det var grusomt å skyte. Kan man bli psykotisk av vold man selv utfører, eller må det påføres av noen andre? Hvis det stemmer, var han da psykotisk i gjerningsøyeblikket - men han påførte seg det selv, og da kan det ikke være straffefritak? Blir man fort "bra" igjen etter en akutt psykose? Hvordan kan man skille vrangforestillinger fra fantasi og fikse ideer? Jeg hadde en stund en sterk mening om at arbeidsledighet fører til dødangst, og jeg snakket om dette med alle som ville høre (og de som ikke slapp unna). Men plutselig begynte jeg å tenke på at den industrielle revolusjon har ført til at det ikke er nødvendig eller mulig at alle skal jobbe - og da var jeg ikke så opptatt av denne ideen lenger. I tilfellet ABB og om det er en muslimsk invasjon eller ikke: Er definisjonen på invasjon at det kommer soldater med hjelmer og gevær? Eller er det et uttrykk som kan brukes slik som man snakker om "invasjon av brennmaneter i norske fjorder"? Mange skoler i Oslo er nå uten etnisk norske elever. Hver dag ser man kvinner(?) iført svarte teltlignende plagg hvor man ikke kan se ansiktet. Kan dette kalles en invasjon? Er det ikke et definisjonsspørsmål det også - hvis man liker det, er det ikke en invasjon, uansett hva eller hvor mange som kommer? Uansett om det er vrangforestillinger eller ikke, er de ikke bisarre - for han ser mennesker, ikke basilisker eller marsboere. Hvordan kan noen påstå at dette er bisarre vrangforestillinger? 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 28. juni 2012 Skrevet 28. juni 2012 Jeg lurer mest på hvorfor de har avskrevet aspergerdiagnose når det gjelder ABB? Har du noen tanker om hvorfor? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Skrevet 28. juni 2012 Jeg lurer mest på hvorfor de har avskrevet aspergerdiagnose når det gjelder ABB? Har du noen tanker om hvorfor? Jada. Rettspsykiaterne skal strengt tatt bare ta stilling til om personen var utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Derfor har de mye kunnskap om alvorlige sinnslidelser som medfører endret virkelighetsoppfatning. Mer "uskyldige" diagnoser kan de ikke så mye om. Mange som får en Aspergerdiagnose er blitt voksne før de blir "fanget opp", selv om de har hatt "mistanker", men disse har da ikke vært mulig å sette ord på, både pga manglende selvinnsikt (noe som hører med til Asperger) og et ønske om å fremstå som "normal". Mennesker med normal intelligens er i stand til å kompensere, til en viss grad, lære "utenat" hvordan man går fram i bestemte situasjoner, unngå det som er vanskeligst, dekke over og late som. Men det vil være "noe" der som andre merker. Hva dette "noe" er, vil oppfattes forskjellig avhengig av hvilken bakgrunn man har. En legmann vil tenke "rar", en psykiater "gal", en nevropsykolog "autist" - for å sette det litt på spissen. For å kunne av- eller bekrefte en eventuell Asperger, må pasienten gjennomgå en skikkelig utredning som utelukker mulighet for manipulering. Dette har ikke vært gjort. Selv ikke UF Malt, er noen ekspert på Asperger. Når det gjelder tilregnelighetsspørsmålet, er jeg usikker på om Asperger har noe å si. Om ABB ikke helt var klar over hva han hadde satt i gang, før det var for sent, og hva det ville innebære for ham - jeg stusser over at han har vært villig til å tilbringe resten av livet i fangenskap - vet jeg ikke... men jeg vet at AS medfører vanskeligheter med å forstå helhet og sammenheng (det som kalles sentral koherens). 0 Siter
Madelenemie Skrevet 28. juni 2012 Skrevet 28. juni 2012 Hei! Det er verken fantasi eller vrangforestilling at arbeidsledighet fører til dødsangst, det er det fornuftige slutning av at de andre "sterkere" har den omsorg og tålmodighet til å betale utgiftene til den som ikke jobber. Det er altså fornuftig å føle dødsangst hvis man er arbeidsledig. I et annet samfunn ville man blitt gjort det man kaller kort prosess på. Jeg har ikke kjent på dødsangst, men jeg kan forstå det, jeg har kjent på takknemlighet for at jeg lever i et velferdssystem bygget på kristne verdier om å ta vare på den svake også. Ellers stiller du interessant spørsmål jeg ikke vet svaret på. Og svaret har vel ikke psykiaterne heller siden de er så uenige ang ABB. Jeg selv foretrekker psykiatere som ikke fantaserer så mye som Sørheim og Husby, altså psykiatere som forholder seg mer til realiteten, budskapet, ansvaret osv 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 28. juni 2012 Skrevet 28. juni 2012 Jada. Rettspsykiaterne skal strengt tatt bare ta stilling til om personen var utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Derfor har de mye kunnskap om alvorlige sinnslidelser som medfører endret virkelighetsoppfatning. Mer "uskyldige" diagnoser kan de ikke så mye om. Mange som får en Aspergerdiagnose er blitt voksne før de blir "fanget opp", selv om de har hatt "mistanker", men disse har da ikke vært mulig å sette ord på, både pga manglende selvinnsikt (noe som hører med til Asperger) og et ønske om å fremstå som "normal". Mennesker med normal intelligens er i stand til å kompensere, til en viss grad, lære "utenat" hvordan man går fram i bestemte situasjoner, unngå det som er vanskeligst, dekke over og late som. Men det vil være "noe" der som andre merker. Hva dette "noe" er, vil oppfattes forskjellig avhengig av hvilken bakgrunn man har. En legmann vil tenke "rar", en psykiater "gal", en nevropsykolog "autist" - for å sette det litt på spissen. For å kunne av- eller bekrefte en eventuell Asperger, må pasienten gjennomgå en skikkelig utredning som utelukker mulighet for manipulering. Dette har ikke vært gjort. Selv ikke UF Malt, er noen ekspert på Asperger. Når det gjelder tilregnelighetsspørsmålet, er jeg usikker på om Asperger har noe å si. Om ABB ikke helt var klar over hva han hadde satt i gang, før det var for sent, og hva det ville innebære for ham - jeg stusser over at han har vært villig til å tilbringe resten av livet i fangenskap - vet jeg ikke... men jeg vet at AS medfører vanskeligheter med å forstå helhet og sammenheng (det som kalles sentral koherens). Takk for utfyllende svar. Skal jeg tolke deg slik at du tror ABB har asperger, men at de som undersøkte han ikke er dyktige nok på diagnosen? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 28. juni 2012 Forfatter Skrevet 28. juni 2012 Takk for utfyllende svar. Skal jeg tolke deg slik at du tror ABB har asperger, men at de som undersøkte han ikke er dyktige nok på diagnosen? Jeg mener ihvertfall at Asperger ikke kan utelukkes på grunnlag av de undersøkelsene, og tolkningene av disse, som de sakkyndige har foretatt. Asperger forklarer ikke de grufulle handlingene, bare den "påfallende" atferden og resonnementene, muligens også utholdenheten/fokuset. ABB har trolig (etter min mening altså) mange typer destruktiv mental bagasje: omsorgssvikt, avvisning, isolasjon, latterliggjøring, ignorering - det alvorlige er ikke autismen, men at han er en sterkt skadet person. Når han ikke får gjort noe med håpløsheten han opplever, kan han rette sinne og fokus mot noe utenfor ham selv, noe som ikke er så sårt og skammelig, noe som mange andre deler oppfatningen om at det er lov å hate. Han kan da ha skjermet seg mot motstridende og korrigerende impulser og isteden fått bekreftelse og opplevelse av fellesskap i - dette tilfellet - motstand mot innvandringen. Etter som tiden går, baller det på seg, og snart er katastrofen et faktum. For mange familier. For ABB hadde livet vært over lenge, kanskje hadde det ikke engang startet på ordentlig. Ber på forhånd om unnskyldning for en meget personlig tolkning av et hendelsesforløp som man bare kan gjette seg til. 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 28. juni 2012 Skrevet 28. juni 2012 Jeg mener ihvertfall at Asperger ikke kan utelukkes på grunnlag av de undersøkelsene, og tolkningene av disse, som de sakkyndige har foretatt. Asperger forklarer ikke de grufulle handlingene, bare den "påfallende" atferden og resonnementene, muligens også utholdenheten/fokuset. ABB har trolig (etter min mening altså) mange typer destruktiv mental bagasje: omsorgssvikt, avvisning, isolasjon, latterliggjøring, ignorering - det alvorlige er ikke autismen, men at han er en sterkt skadet person. Når han ikke får gjort noe med håpløsheten han opplever, kan han rette sinne og fokus mot noe utenfor ham selv, noe som ikke er så sårt og skammelig, noe som mange andre deler oppfatningen om at det er lov å hate. Han kan da ha skjermet seg mot motstridende og korrigerende impulser og isteden fått bekreftelse og opplevelse av fellesskap i - dette tilfellet - motstand mot innvandringen. Etter som tiden går, baller det på seg, og snart er katastrofen et faktum. For mange familier. For ABB hadde livet vært over lenge, kanskje hadde det ikke engang startet på ordentlig. Ber på forhånd om unnskyldning for en meget personlig tolkning av et hendelsesforløp som man bare kan gjette seg til. Interesant det du skriver. Som du sier så kan ikke en aspergerdiagnose forkare drapene, men skulle gjerne ha hørt begrunnelsen for at de ser bort fra denne diagnosen, men det får vi nok aldri vite. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Skrevet 29. juni 2012 Hei! Det er verken fantasi eller vrangforestilling at arbeidsledighet fører til dødsangst, det er det fornuftige slutning av at de andre "sterkere" har den omsorg og tålmodighet til å betale utgiftene til den som ikke jobber. Det er altså fornuftig å føle dødsangst hvis man er arbeidsledig. I et annet samfunn ville man blitt gjort det man kaller kort prosess på. Jeg har ikke kjent på dødsangst, men jeg kan forstå det, jeg har kjent på takknemlighet for at jeg lever i et velferdssystem bygget på kristne verdier om å ta vare på den svake også. Ellers stiller du interessant spørsmål jeg ikke vet svaret på. Og svaret har vel ikke psykiaterne heller siden de er så uenige ang ABB. Jeg selv foretrekker psykiatere som ikke fantaserer så mye som Sørheim og Husby, altså psykiatere som forholder seg mer til realiteten, budskapet, ansvaret osv Det er akkurat slike tanker jeg gjør meg... Ethvert menneske vil, når det føler seg bra, ha behov for å være til nytte. Det er drepen å føle seg til overs. Mitt poeng var vel egentlig: hvorfor er det så vanskelig å få jobb igjen når man har blitt arbeidsledig? Det er IKKE fordi man venner seg til å gå hjemme! (Jeg blir så sint.) Det er heller ikke fordi man får angst av å være alene. Det er fordi man får en følelse av å være uønsket. Man KAN ikke "selge seg selv" når man ikke har tro på "produktet seg" selv engang. Jeg vil ha psykologer ol ansatt i NAV som kan hjelpe folk som sliter med selvtilliten i forbindelse med jobbsøking. Det er dessverre ikke slik at arbeidsgiverne får de personene som er best egnet til jobben, de ansettter dem som klarer å presentere seg på en mest mulig fordelaktig måte. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 Det er akkurat slike tanker jeg gjør meg... Ethvert menneske vil, når det føler seg bra, ha behov for å være til nytte. Det er drepen å føle seg til overs. Mitt poeng var vel egentlig: hvorfor er det så vanskelig å få jobb igjen når man har blitt arbeidsledig? Det er IKKE fordi man venner seg til å gå hjemme! (Jeg blir så sint.) Det er heller ikke fordi man får angst av å være alene. Det er fordi man får en følelse av å være uønsket. Man KAN ikke "selge seg selv" når man ikke har tro på "produktet seg" selv engang. Jeg vil ha psykologer ol ansatt i NAV som kan hjelpe folk som sliter med selvtilliten i forbindelse med jobbsøking. Det er dessverre ikke slik at arbeidsgiverne får de personene som er best egnet til jobben, de ansettter dem som klarer å presentere seg på en mest mulig fordelaktig måte. Hei! Ja det tror jeg stemmer. Men så sa min mann at de ved ansettelser nå begynner å tenke annerledes, han mener å se en retning som går i vår favør, da mener han at evne til å jobbe selvstendig, kanskje ofte er forent med egenskaper som å ikke være så sosial. På slike tester man nå må igjennom siler de ut på en ny måte mennesker som svarer feil/etter oppskriften osv... som på en måte prøver lyve seg til en stilling, man må nå ta både IQ test (som veier tungt) ha et strukturet intervju (jeg husker ikke hva de heter) samt inn til en psykolog som stiller oppfølgingsspørsmål til det man har svart selvmotsigende på. Min mann sa at dette er meget lovende med tanke på at vi med asperger og feks introverte mennesker får drømmejobben, da kan nemlig ikke de ekstroverte prate seg til en stilling. Man har sett av ofte er de introverte mer faglig flinke (gjennomsnitlig) enn de ekstroverte, ja så vi går en spennende tid i møte. Jeg har merket de samme tendenser på matnat nå, så det lover godt for fremtiden 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Skrevet 29. juni 2012 Hei! Ja det tror jeg stemmer. Men så sa min mann at de ved ansettelser nå begynner å tenke annerledes, han mener å se en retning som går i vår favør, da mener han at evne til å jobbe selvstendig, kanskje ofte er forent med egenskaper som å ikke være så sosial. På slike tester man nå må igjennom siler de ut på en ny måte mennesker som svarer feil/etter oppskriften osv... som på en måte prøver lyve seg til en stilling, man må nå ta både IQ test (som veier tungt) ha et strukturet intervju (jeg husker ikke hva de heter) samt inn til en psykolog som stiller oppfølgingsspørsmål til det man har svart selvmotsigende på. Min mann sa at dette er meget lovende med tanke på at vi med asperger og feks introverte mennesker får drømmejobben, da kan nemlig ikke de ekstroverte prate seg til en stilling. Man har sett av ofte er de introverte mer faglig flinke (gjennomsnitlig) enn de ekstroverte, ja så vi går en spennende tid i møte. Jeg har merket de samme tendenser på matnat nå, så det lover godt for fremtiden Det høres fabelaktig ut. Jeg er sååå lei av stillingsannonsene som henvender seg utelukkende til utandvendte, superraske og overflatiske personlighetstyper. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 Det høres fabelaktig ut. Jeg er sååå lei av stillingsannonsene som henvender seg utelukkende til utandvendte, superraske og overflatiske personlighetstyper. Hei! ja men nå snur den trenden. Kanskje kan asperger syndrom være noe av grunnen Tenk på i England der de har opprettet egne smartis (ikke Freia smartis) skoler for asperger barn. Og i Danmark der man i vertfall ved 8 institutter har tilrettelegt for aspergere. Jeg tror både de introverte som har mye til felles med oss går bedre tider i møte 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Skrevet 29. juni 2012 Hei! ja men nå snur den trenden. Kanskje kan asperger syndrom være noe av grunnen Tenk på i England der de har opprettet egne smartis (ikke Freia smartis) skoler for asperger barn. Og i Danmark der man i vertfall ved 8 institutter har tilrettelegt for aspergere. Jeg tror både de introverte som har mye til felles med oss går bedre tider i møte Så ekstrovert som samfunnet har vært lagt opp til, kan ikke være sunt for noen. Håper det er mer enn en trend... 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 Jada. Rettspsykiaterne skal strengt tatt bare ta stilling til om personen var utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Derfor har de mye kunnskap om alvorlige sinnslidelser som medfører endret virkelighetsoppfatning. Mer "uskyldige" diagnoser kan de ikke så mye om. Mange som får en Aspergerdiagnose er blitt voksne før de blir "fanget opp", selv om de har hatt "mistanker", men disse har da ikke vært mulig å sette ord på, både pga manglende selvinnsikt (noe som hører med til Asperger) og et ønske om å fremstå som "normal". Mennesker med normal intelligens er i stand til å kompensere, til en viss grad, lære "utenat" hvordan man går fram i bestemte situasjoner, unngå det som er vanskeligst, dekke over og late som. Men det vil være "noe" der som andre merker. Hva dette "noe" er, vil oppfattes forskjellig avhengig av hvilken bakgrunn man har. En legmann vil tenke "rar", en psykiater "gal", en nevropsykolog "autist" - for å sette det litt på spissen. For å kunne av- eller bekrefte en eventuell Asperger, må pasienten gjennomgå en skikkelig utredning som utelukker mulighet for manipulering. Dette har ikke vært gjort. Selv ikke UF Malt, er noen ekspert på Asperger. Når det gjelder tilregnelighetsspørsmålet, er jeg usikker på om Asperger har noe å si. Om ABB ikke helt var klar over hva han hadde satt i gang, før det var for sent, og hva det ville innebære for ham - jeg stusser over at han har vært villig til å tilbringe resten av livet i fangenskap - vet jeg ikke... men jeg vet at AS medfører vanskeligheter med å forstå helhet og sammenheng (det som kalles sentral koherens). Hei! Man kan lage seg teorier om ting, men man har ikke dårlig forestillingsevne, derfor ikke lett å vite hvordan blir å sitte i fengsel resten av livet. Men psykiater tror nå jeg er de beste til å stille diagnosen asperger syndrom slik de gjør i spesialisttjenesten på sykehusene, tror ikke psykologer stiller diagnosen der, de kommer mere inn etterpå. For samtlige jeg har vært til både med meg oselv og barna så var det en psykiater inne i bildet Grunnen til at de er best er at de har en annen helhet, nemlig den med somatisk sykdom, en rekke tilstander må utelukkes for å stille en autisme diagnose. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 Interesant det du skriver. Som du sier så kan ikke en aspergerdiagnose forkare drapene, men skulle gjerne ha hørt begrunnelsen for at de ser bort fra denne diagnosen, men det får vi nok aldri vite. Hei! jeg tror noe av grunnen er at de som brukes som sakkyndige vet lite/ingenting om høytfungerende autisme, bare noen psykiatere jobber mer spesifikt med disse tilstandene, de har hatt innvendinger men blir ikke hørt, jeg tror det er en del stolthet inne i dette bildet nå. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 Jeg lurer mest på hvorfor de har avskrevet aspergerdiagnose når det gjelder ABB? Har du noen tanker om hvorfor? Hei! Jeg tror ikke de har avskrevet den. De ønsker nå å medisinere han, medisinere bort vrangforestillingene, det er sniktortur i demokratiets navn. Ingen tjener på dette i lengden, men man har vel behov for hevn. Det gir derimot Brevik en annen status, snart som politisk fange, for jeg aksepterer ikke tortur/neddoping av meningsmotstandere. Har jeg rett kan denne morderen få alt for mange støttespillere. Og det irriterer meg veldig. 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 Hei! jeg tror noe av grunnen er at de som brukes som sakkyndige vet lite/ingenting om høytfungerende autisme, bare noen psykiatere jobber mer spesifikt med disse tilstandene, de har hatt innvendinger men blir ikke hørt, jeg tror det er en del stolthet inne i dette bildet nå. Jeg har gjort meg samme tankene som deg. 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 Hei! Jeg tror ikke de har avskrevet den. De ønsker nå å medisinere han, medisinere bort vrangforestillingene, det er sniktortur i demokratiets navn. Ingen tjener på dette i lengden, men man har vel behov for hevn. Det gir derimot Brevik en annen status, snart som politisk fange, for jeg aksepterer ikke tortur/neddoping av meningsmotstandere. Har jeg rett kan denne morderen få alt for mange støttespillere. Og det irriterer meg veldig. ''Jeg tror ikke de har avskrevet den'' De sakyndige som observerte han, har avskrevet diagnosen og kommet frem til at han ikke har asperger. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 ''Jeg tror ikke de har avskrevet den'' De sakyndige som observerte han, har avskrevet diagnosen og kommet frem til at han ikke har asperger. Hei! Har de to nye som ble oppnevnt og skrev ny rapport gjort det, jeg tenker på den Tørrisen og den andre? 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 Hei! Har de to nye som ble oppnevnt og skrev ny rapport gjort det, jeg tenker på den Tørrisen og den andre? Ja, det ble sagt at denne diagnosen hadde blitt diskutert og avskrevet Jeg synes det er rart og jeg er veldig nysgjerring på begrunnelsen for det. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. juni 2012 Skrevet 29. juni 2012 Ja, det ble sagt at denne diagnosen hadde blitt diskutert og avskrevet Jeg synes det er rart og jeg er veldig nysgjerring på begrunnelsen for det. Hei! Ja skulle selv vist det. Men har for mye annet jeg må ha fokus på, får ikke funnet mer ut av det, har så mye med familie og studier og prosjektarbeide. Har fulgt rettsaken lite selv om jeg ville høre mer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.