Gjest Serla123 Skrevet 2. juli 2012 Skrevet 2. juli 2012 Hei. Jeg er en dame på 39 år som hele livet har slitt med mageproblemer, og da særlig luft. Dette gjør meg deprimert, og det ødelegger livskvaliteten min. Jeg er single, for å innlede et forhold er uaktuelt. Det bygger seg veldig opp om nettene, og når jeg våkner er det masse luft som skal ut. Og det er ikke små lydløse fiser. Slik holder det på til jeg får gått på do. Så kan jeg være ok noen timer, men det er ingen selvfølge. Etter middag begynner det å bygge seg opp igjen. På de verste dagene slipper jeg ut luft 2 ganger i minuttet i flere timer. Jeg vil si jeg har ca. 5 gode dager i året. Jeg har tatt gastroskopi, uten at de fant noen forklaring. Det er tatt prøver av avføringen, men fant ingen forklaring der. Jeg har ingen allergier. Jeg trener 4-6 dager i uken, og spiser variert. Jeg klarer ikke å finne ut om det er noe mat jeg reagerer på, siden jeg alltid har problemet uansett. Men jeg tror jeg blir verre av fet fisk, og biff. Ellers virker det helt tilfeldig hvilke dager jeg er verre enn andre. Jeg blir også verre av store måltider, så jeg spiser små porsjoner. Får beskjed om at dette er et problem jeg må leve med. Men sorry, det klarer jeg ikke lenger. Er det virkelig ikke noe det går an å gjøre??? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. juli 2012 Skrevet 2. juli 2012 Har du forsøkt å tilføre tabletter med tarmbakterier mot luft i magen? 0 Siter
Gjest Oksen Ferdinand Skrevet 2. juli 2012 Skrevet 2. juli 2012 Dette er nok ikke psykiatri,men heller noe for almenlegen.Lykke til. 0 Siter
Gjest 115 Skrevet 2. juli 2012 Skrevet 2. juli 2012 Noen typer antidepressiva virker mot irritabel tarm. Du burde virkelig prøve dette, det kan endre livet ditt. Rart du ikke har blitt tilbudt det? Ellers kan det lønne seg å kutte ut det du vet du reagerer på, og også prøve å kutte ut løk, belgfrukter, melk, brød, egg og gjær. Spis f.eks. havregrøt istedet for brødskiver. Bakverk kan det være lurt å kutte ut helt. Spis så rent som mulig, unngå prosessert mat og blandingsprodukter. Forsøk også å finn det optimale fiberinntaket. (Man kan få luft både av for mye og for lite fiber) 0 Siter
Gjest luftslott Skrevet 3. juli 2012 Skrevet 3. juli 2012 Høres ut som irritabel tarm. Drikk mye, spis rolig og i mindre porsjoner, kutt ut varer man vet gir luft som belgvekster, rosiner, sukker, kunstige søtningsstoffer, løk, kål osv. Mange med irritabel tarm reagerer negativt på for mye fiber, ikke bare fiber fra korn men også fra andre fiberrike grønnsaker. Bruk kokte grønnsaker istedenfor rå. Prøv å lage mest mulig mat selv så den er "renest" mulig, prøv også å ha en mest mulig jevn døgnrytme/matrytme så magen får etablert rutiner. Spis noe ca hver 4 time, en neve nøtter eller andre små mellommåltider. Min samboer har også irritabel tarm, det går da fint an å leve med ham selv om han har en noe varierende form! Det vi ser har effekt er: ta deg god tid til måltidene, tygg godt, drikk nok og prøv å minimalisere stress ellers. Og unngå lakris;-) Mange med irritabel tarm får prøve Surmontil(antidepressiva), spør legen din om det! Lykke til, det blir bedre:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.