Gå til innhold

Enstøing or raring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Psykiske lidelser gir ikke noe "generelt fritak" fra den plikten vi alle har til å ivareta oss selv som best vi kan''

Jeg er enig i det, men her har det da gått alt for langt. Når han har 10 katter, ikke dusjet siden april/mai, huset flyter av søppel og han er suicidal (skrives det sånn?), så er det vel ikke noe håp om at han vil greie å ordne opp nå? Synes synd på mannen jeg. Blir vel ikke mindre deprimert av å leve under slike forhold.

Han har aldri nevnt mer enn nøyaktig én katt tidligere.

Jeg vet ikke hvor ofte han dusjer, men han har tiltak nok til å overvåke naboens bruk av søppelkassene og holder glimrende orden på egen kropp når det gjelder søvn, mat og medisiner, så noe av dette kunne han fikse selv ganske enkelt - hvis det mot formodning er så ille som i denne tråden.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• laban

6

• Katt-ja

2

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

Det er ikke unormalt å ha hatt bare 4-6 forhold. 3-4 kjærester som ungdom, og deretter to lange forhold (ekteskap og/eller samboerskap) høres ut som en beskrivelse av flertallet av mine venner.

At du er ensom nå er ikke det minste rart. Hvem orker å omgås noen med elendig hygiene, huset fullt av katter og søppel?

Hvorfor dusjer du ikke? Hva gjør du i stedet? Har du full kroppsvask? Bader du i stedet, og bare sier at du ikke dusjer for t vi skal synes du er ekkel?

Skal dø,så jeg bryr meg ikke.Renslighet er for de levende.

Kjærlighet er for de levende.

Kunne likegodt ha bodd i en grotte eller ett trehus.

På fjellet hele året langt fra folk.

Hadde jeg giddet å dusje kunne jeg ha meldt meg inn i DNT og levd på hytter hele sommeren. Så kunne jeg reist jorda rundt 9 mnd i året.Billige steder først.Så har jeg penger til å bo på hotell om jeg skulle bli sliten eller syk.

Kunne solgt huset og satt 700 000 inn på norges beste høyrentekonto med ca 3% rente.Har Ca 26 000 i brutto,men skatten ville gå opp fra 17 til ca 30% siden jeg ikke ville hatt gjeld.Men selv 18200 er ok netto. Tror vel at jeg bør kunne reise jorda rundt 1 år for ca 10-15 000 per mnd inkludert fly.Med 10 000,kunne jeg ha spart 8200,og med 8200 kunne jeg spart 10 000 kr mnd eller 120 000 per år.

Hvor frisk må man være for å reise?

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

''Første tiltak må være å fjerne søppel, rydde huset og avlive kattene.

Mange katter bør snart inn som et sykdomstegn i ICD-11/DSM-5''

Burde han ikke fått hjelp utenifra? Han er jo åpenbart for alvorlig syk til å greie å ta tak i dette selv eller?

Mor og far døde i jula 2004 og jeg er enebarn.Hvor gal må man være før man får hjelp?

Må jeg virkelig gå naken ned Karl Johan?

Ble skilt i 1992,og har mistet kontakt med egne barn.

Skrevet

Mor og far døde i jula 2004 og jeg er enebarn.Hvor gal må man være før man får hjelp?

Må jeg virkelig gå naken ned Karl Johan?

Ble skilt i 1992,og har mistet kontakt med egne barn.

''Hvor gal må man være før man får hjelp?

''

Hva slags hjelp ønsker du?

Jeg trodde du fikk noe hjelp fra en kommunalt ansatt psykiatrisk medarbeider?

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

'' Han er jo åpenbart for alvorlig syk til å greie å ta tak i dette selv eller?''

Jeg tror ikke det; i såfall er det en form for "lært hjelpeløshet". Det er ingenting ved det han beskriver som gjør at jeg tror han er ute av stand til å ta mer konstruktive valg enn han muligens har gjort en periode.

Litt utenfor tema; det virker som om både omgivelsene og mennesker med psykiske lidelser har en tendens til å tro at de kan la være å ta ansvar for det de er i stand til å ta ansvar for. Psykiske lidelser gir ikke noe "generelt fritak" fra den plikten vi alle har til å ivareta oss selv som best vi kan.

Frosken er ett bra navn,men jeg døper deg herved til rompetrollet!

Hvis man ikke vil ha det bra,men bare ha det verre fordi man er ond og egentlig en jævel.Sikkert bare jeg som ikke ser det.Man får ikke ett sant helvete om man er uskyldig.Gud må jo hate meg intenst?

Ingen i familien vil ha kontakt med gale mennesker,i allefall om de er brautende,tar stor plass og veier 135 kg.Jeg er nok mer en Jøtul enn en mann.Sikkert i slekt med Gygrid.Folk tror sikkert jeg er farlig,med mine 186 cm og 0,135 tonn.

Skrevet

Frosken er ett bra navn,men jeg døper deg herved til rompetrollet!

Hvis man ikke vil ha det bra,men bare ha det verre fordi man er ond og egentlig en jævel.Sikkert bare jeg som ikke ser det.Man får ikke ett sant helvete om man er uskyldig.Gud må jo hate meg intenst?

Ingen i familien vil ha kontakt med gale mennesker,i allefall om de er brautende,tar stor plass og veier 135 kg.Jeg er nok mer en Jøtul enn en mann.Sikkert i slekt med Gygrid.Folk tror sikkert jeg er farlig,med mine 186 cm og 0,135 tonn.

''Ingen i familien vil ha kontakt med gale mennesker,i allefall om de er brautende,tar stor plass og veier 135 kg''

De færreste av oss trives vel så godt med folk som er brautende? Det er forøvrig ingenting som tyder på at du kan påberope deg å tilhøre kategorien "gale mennesker".

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

''Psykiske lidelser gir ikke noe "generelt fritak" fra den plikten vi alle har til å ivareta oss selv som best vi kan''

Jeg er enig i det, men her har det da gått alt for langt. Når han har 10 katter, ikke dusjet siden april/mai, huset flyter av søppel og han er suicidal (skrives det sånn?), så er det vel ikke noe håp om at han vil greie å ordne opp nå? Synes synd på mannen jeg. Blir vel ikke mindre deprimert av å leve under slike forhold.

Har ikke 10 katter NÅ! Read my lips! 1 katt.5 biler søppel i alle rom.Spiser av en kopp og kjøper papptallerkner og plastbestuikk,soiden jeg ikke har vasket opp siden jul.Bananfluene har tatt en pause.Før var det 1000 stk på kjøkkenet.

Tipper jeg har en meget skjelden sykdom som bare glupe uteliggere har.Kan sikkert tjene 100 kr dagen utenfor Oslo S eller noe.Tigger høres fint ut.Man kan få så mye mat av frelsesarmeen man klarer å bære hver mnd.Kirkens Bymisjon hjelper sikkert og.

Her i Høland finnes ingenting.Bare de teite kirkene med sine pene mennesker over 60.

Gjest Hulderen
Skrevet

Skal dø,så jeg bryr meg ikke.Renslighet er for de levende.

Kjærlighet er for de levende.

Kunne likegodt ha bodd i en grotte eller ett trehus.

På fjellet hele året langt fra folk.

Hadde jeg giddet å dusje kunne jeg ha meldt meg inn i DNT og levd på hytter hele sommeren. Så kunne jeg reist jorda rundt 9 mnd i året.Billige steder først.Så har jeg penger til å bo på hotell om jeg skulle bli sliten eller syk.

Kunne solgt huset og satt 700 000 inn på norges beste høyrentekonto med ca 3% rente.Har Ca 26 000 i brutto,men skatten ville gå opp fra 17 til ca 30% siden jeg ikke ville hatt gjeld.Men selv 18200 er ok netto. Tror vel at jeg bør kunne reise jorda rundt 1 år for ca 10-15 000 per mnd inkludert fly.Med 10 000,kunne jeg ha spart 8200,og med 8200 kunne jeg spart 10 000 kr mnd eller 120 000 per år.

Hvor frisk må man være for å reise?

Når skal du dø, og hvorfor? Siden du legger frem planer om å reise jorden rundt høres det ikke ut som om du har fått en kortvarig diagnose.

Hvor frisk du må være for å reise? Tja, det kommer vel an på hva som feiler deg. Mye kan gøres med tilrettelegging. Er u kreftpasient som trenger månedlige behandlinger er det nok best å bare ta småturer med hjemmet som base.

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

Når skal du dø, og hvorfor? Siden du legger frem planer om å reise jorden rundt høres det ikke ut som om du har fått en kortvarig diagnose.

Hvor frisk du må være for å reise? Tja, det kommer vel an på hva som feiler deg. Mye kan gøres med tilrettelegging. Er u kreftpasient som trenger månedlige behandlinger er det nok best å bare ta småturer med hjemmet som base.

Jeg får slutte å snakke om drømmer som aldri kommer til å oppfylles.Slik som at egoistiske barn ønsker å se sin far,eller at ei kjerring klarer å lure meg en gang til.Den dansen med lureri,forlovelse,ekteskap og skillsmisse,ønsker jeg ikke å danse igjen.Å bli lurt en gang er dumt/ufralks,å bli lurt 2 ganger er idioti.Jeg er ingen idiot.

Beviser ikke jeg egentlig at man kan både være riv ruskende gal og samtidig bruke internett,hate kvinner,religion være smart og ønske å dø?

Skrevet

Jeg får slutte å snakke om drømmer som aldri kommer til å oppfylles.Slik som at egoistiske barn ønsker å se sin far,eller at ei kjerring klarer å lure meg en gang til.Den dansen med lureri,forlovelse,ekteskap og skillsmisse,ønsker jeg ikke å danse igjen.Å bli lurt en gang er dumt/ufralks,å bli lurt 2 ganger er idioti.Jeg er ingen idiot.

Beviser ikke jeg egentlig at man kan både være riv ruskende gal og samtidig bruke internett,hate kvinner,religion være smart og ønske å dø?

Som frosken skriver nedenfor her, så er du nok et godt stykke unna "riv, ruskende gal".

Du bør, som du selv skriver, bruke mindre energi på vidløftige planer / drømmer om reiser, investeringer og en helt annen tilværelse, men heller ta noen skritt om gangen. Start f.eks. med å dusje, vaske klær, ta oppvasken og legge søpla der den hører hjemme.

Når dette er blitt daglig rutine, synes jeg du skal få den minst dårlige bilen i stand og selge de andre på finn.no som delebiler. Så kan du logge av og ta deg en fjelltur.

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

Å sove fra 3-9,14-15 og 18-19 er vel heller ikke helt normalt?

Skrevet

Det er jo ikke så mange som har anledning til å ha den døgnrytmen. Men det er ikke unormalt på den måten at en som gjør det og trives med det, ikke kan være normal.

Skrevet

Han har jo skrevet her inne gjennom mange måneder. F.eks. var han i forrige uke opptatt av at naboen ikke overholdt vanlige regler mht søppelhåndtering. Det er uklart for meg om han har ti katter på nåværende tidspunkt; jeg er tilbøyelig til å tro at han trekker opp et scenario hvor han ser for seg at han har ti katter, ikke klarer å holde orden utendørs og at overformynderiet i såfall vil frata ham råderetten over eget hus. Jeg tror dette foreløpig er på fantasiplanet og at han kan velge en annen retning enn denne.

Selvmordstanker er svært vanlig hos mennesker med psykiske lidelser. Dersom man skulle aksjonere i forhold til alle tilløp til dette, så ville store deler av befolkningen måtte "sperres inne".

For noen er det å skrive litt dramatiserende innlegg på dol en måte å få utløp for frustrasjon på. Jeg tror dette er tilfellet her. For noen uker siden svarte han meg i en annen tråd at han hadde en utmerket livskvalitet.

''Det er uklart for meg om han har ti katter på nåværende tidspunkt; jeg er tilbøyelig til å tro at han trekker opp et scenario hvor han ser for seg at han har ti katter, ikke klarer å holde orden utendørs og at overformynderiet i såfall vil frata ham råderetten over eget hus. Jeg tror dette foreløpig er på fantasiplanet og at han kan velge en annen retning enn denne. ''

Om ikke jeg blander sammen flere dolere her, har han vel bare én katt.

Gjest Chalky
Skrevet

Hei. Det er vel ikke så unormalt? Jeg synes du skal prøve og fokusere på det som er normalt i livet ditt. Ikke tro at alt er unormalt. Hvem er det som bestemmer hva som er rett, eller galt?

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

Som frosken skriver nedenfor her, så er du nok et godt stykke unna "riv, ruskende gal".

Du bør, som du selv skriver, bruke mindre energi på vidløftige planer / drømmer om reiser, investeringer og en helt annen tilværelse, men heller ta noen skritt om gangen. Start f.eks. med å dusje, vaske klær, ta oppvasken og legge søpla der den hører hjemme.

Når dette er blitt daglig rutine, synes jeg du skal få den minst dårlige bilen i stand og selge de andre på finn.no som delebiler. Så kan du logge av og ta deg en fjelltur.

1000 takk,kanskje det,

Gjest Chalky
Skrevet

Første tiltak må være å fjerne søppel, rydde huset og avlive kattene.

5-6 kjærester gjennom livet er ikke et sykdomstegn.

Mange katter bør snart inn som et sykdomstegn i ICD-11/DSM-5

''Mange katter bør snart inn som et sykdomstegn i ICD-11/DSM-5''

Min katt har hjulpet meg igjennom mange tunge depresjoner. Den fanget til og med ei mus til meg da jeg var liggende i en lengre periode. Katter kan være ganske omsorgsfulle...:-)

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

''Det er uklart for meg om han har ti katter på nåværende tidspunkt; jeg er tilbøyelig til å tro at han trekker opp et scenario hvor han ser for seg at han har ti katter, ikke klarer å holde orden utendørs og at overformynderiet i såfall vil frata ham råderetten over eget hus. Jeg tror dette foreløpig er på fantasiplanet og at han kan velge en annen retning enn denne. ''

Om ikke jeg blander sammen flere dolere her, har han vel bare én katt.

1 ja,Sussi på ca 10 år,en feit huskatt svart og hvit.

Skrevet

1 ja,Sussi på ca 10 år,en feit huskatt svart og hvit.

Bedre med en katt på 10 år enn 10 stk på ett år :-)

Tror jeg i alle fall, hehe - jeg kan faktisk godt tenke meg å bli en sær gammel dame med mange katter. Eneste ulempen er at det da uvegerlig ville bli sykdom og død og sorg mye oftere... Kanskje best med 2 eller 3. Steriliserte.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Han har jo skrevet her inne gjennom mange måneder. F.eks. var han i forrige uke opptatt av at naboen ikke overholdt vanlige regler mht søppelhåndtering. Det er uklart for meg om han har ti katter på nåværende tidspunkt; jeg er tilbøyelig til å tro at han trekker opp et scenario hvor han ser for seg at han har ti katter, ikke klarer å holde orden utendørs og at overformynderiet i såfall vil frata ham råderetten over eget hus. Jeg tror dette foreløpig er på fantasiplanet og at han kan velge en annen retning enn denne.

Selvmordstanker er svært vanlig hos mennesker med psykiske lidelser. Dersom man skulle aksjonere i forhold til alle tilløp til dette, så ville store deler av befolkningen måtte "sperres inne".

For noen er det å skrive litt dramatiserende innlegg på dol en måte å få utløp for frustrasjon på. Jeg tror dette er tilfellet her. For noen uker siden svarte han meg i en annen tråd at han hadde en utmerket livskvalitet.

''Det er uklart for meg om han har ti katter på nåværende tidspunkt; jeg er tilbøyelig til å tro at han trekker opp et scenario hvor han ser for seg at han har ti katter, ikke klarer å holde orden utendørs og at overformynderiet i såfall vil frata ham råderetten over eget hus''

Ja, jeg tolket feil det avsnittet om bil og katter.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Har ikke 10 katter NÅ! Read my lips! 1 katt.5 biler søppel i alle rom.Spiser av en kopp og kjøper papptallerkner og plastbestuikk,soiden jeg ikke har vasket opp siden jul.Bananfluene har tatt en pause.Før var det 1000 stk på kjøkkenet.

Tipper jeg har en meget skjelden sykdom som bare glupe uteliggere har.Kan sikkert tjene 100 kr dagen utenfor Oslo S eller noe.Tigger høres fint ut.Man kan få så mye mat av frelsesarmeen man klarer å bære hver mnd.Kirkens Bymisjon hjelper sikkert og.

Her i Høland finnes ingenting.Bare de teite kirkene med sine pene mennesker over 60.

''Har ikke 10 katter NÅ!''

Jeg tolket visst feil det avsnittet ditt om bil og katter. Men det er trist at du lar det gå så langt ellers. Du burde starte med å ta deg en dusj, slik at du kan føle deg mer vel og så starter du på ryddingen. Deretter ber du sønnene dine (og svigerinne og barnebarn?) hjem på middag og prater hyggelig med dem. Ikke trekk frem negative ting om deres mor. Jeg vet ikke om du gjør det, men hvis du gjør det slik du gjør her ofte, tror jeg det vil gjøre ditt forhold til dine snner verre.

Du MÅ ta tak i deg selv og renslighet hvis du ønsker å ha kontakt med noen. Ingen vil synes det er trivelig å komme hjem til deg nå, slik du har det. Det ser ut som du lider under dette du også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...