Gå til innhold

Enstøing or raring?

Anbefalte innlegg

Gjest svarttrost
Skrevet

Første tiltak må være å fjerne søppel, rydde huset og avlive kattene.

5-6 kjærester gjennom livet er ikke et sykdomstegn.

Mange katter bør snart inn som et sykdomstegn i ICD-11/DSM-5

Sykdomstegn å ha katter?. De kattene har det sikkert supert. Han gjør ihvertfall noen lykkeligere. Kos deg med kattene.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• laban

6

• Katt-ja

2

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Skrevet

''Det er uklart for meg om han har ti katter på nåværende tidspunkt; jeg er tilbøyelig til å tro at han trekker opp et scenario hvor han ser for seg at han har ti katter, ikke klarer å holde orden utendørs og at overformynderiet i såfall vil frata ham råderetten over eget hus. Jeg tror dette foreløpig er på fantasiplanet og at han kan velge en annen retning enn denne. ''

Om ikke jeg blander sammen flere dolere her, har han vel bare én katt.

''Om ikke jeg blander sammen flere dolere her, har han vel bare én katt.''

Jeg bare prøvde å formulere meg litt rundt...*s*

Skrevet

''Mange katter bør snart inn som et sykdomstegn i ICD-11/DSM-5''

Min katt har hjulpet meg igjennom mange tunge depresjoner. Den fanget til og med ei mus til meg da jeg var liggende i en lengre periode. Katter kan være ganske omsorgsfulle...:-)

Jeg tror NHD tenkte på de som har et tosifret antall katter eller deromkring. Det har vært en del saker der litt - eh - ustabile personer har delt bolig med en katteflokk som ikke har vært under kontroll.

En katt eller hund kan være til enorm glede og nytte for mange som av forskjellige grunner må være mye hjemme, det tror jeg ikke psykiateren er uenig i.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Sykdomstegn å ha katter?. De kattene har det sikkert supert. Han gjør ihvertfall noen lykkeligere. Kos deg med kattene.

Tror ikke det er bra å ha for mange katter, tenker på hygiene bla.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Frosken er ett bra navn,men jeg døper deg herved til rompetrollet!

Hvis man ikke vil ha det bra,men bare ha det verre fordi man er ond og egentlig en jævel.Sikkert bare jeg som ikke ser det.Man får ikke ett sant helvete om man er uskyldig.Gud må jo hate meg intenst?

Ingen i familien vil ha kontakt med gale mennesker,i allefall om de er brautende,tar stor plass og veier 135 kg.Jeg er nok mer en Jøtul enn en mann.Sikkert i slekt med Gygrid.Folk tror sikkert jeg er farlig,med mine 186 cm og 0,135 tonn.

''Gud må jo hate meg intenst?''

Tvert imot. Gud er kjærlighet og kjenner ikke hat.

Skrevet

''Sykdomstegn å ha katter?.''

MANGE katter.

Gjest Kvantitet
Skrevet

Det er forskjell på å ha 1-2 katter og å ha ti katter.

marlenexxx27
Skrevet

'' Han er jo åpenbart for alvorlig syk til å greie å ta tak i dette selv eller?''

Jeg tror ikke det; i såfall er det en form for "lært hjelpeløshet". Det er ingenting ved det han beskriver som gjør at jeg tror han er ute av stand til å ta mer konstruktive valg enn han muligens har gjort en periode.

Litt utenfor tema; det virker som om både omgivelsene og mennesker med psykiske lidelser har en tendens til å tro at de kan la være å ta ansvar for det de er i stand til å ta ansvar for. Psykiske lidelser gir ikke noe "generelt fritak" fra den plikten vi alle har til å ivareta oss selv som best vi kan.

Godt poeng!

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

''Gud må jo hate meg intenst?''

Tvert imot. Gud er kjærlighet og kjenner ikke hat.

Stakkars deg,har også du gått på den løgnen?

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Stakkars deg,har også du gått på den løgnen?

Gud elsker deg :-)

Det er ikke noen løgn, Gud er lys og kjærlighet og det har jeg sett ;)

Gjest Oksen Ferdinand
Skrevet

Gud elsker deg :-)

Det er ikke noen løgn, Gud er lys og kjærlighet og det har jeg sett ;)

Takk for at du er så iherdig Mrs.Q.Jeg har blitt litt bedre ved å ta 50 mg morgen og kveld.!00 mg hver kveld førte til noe depresjon 3 timer før jeg tok medisin ved leggetid.

Eneste ulempen kan være at jeg må sove fra kl 14-15.

Sikkert ikke noe problem siden jeg ofte sover bare 6-7 timer om natten og 1-2 om dagen.

Spiser jeg for sent blir jeg ofte sittende oppe,og jeg legger meg da gjerne i 3 tiden.Jeg overraskes derfor ved at jeg spretter opp i 7-8 tiden,men for meg spiller det liten rolle om jeg sover 6 eller 8 timer,bare jeg legger meg når jeg er trøtt.

Har noen som tar hånd om min økonomi.Skal klippe gresset ferdig i morgen,og endelig få somlet meg til en dusj.Det er så varmt nå om natten at selv med vinduet oppe kan ca 20 grader virke mye.Det blir også noe plagsomt med mygg.

Det jeg da gjør er at jeg bytter på å sove i senga og på sofaen.Siden den er av sort skinn virker den kjølig på bar hud.

Regner med at om jeg slukker alle lys så vil det ikke komme inn så mye mygg.Å ha litt gjennomtrekk siden verandadøra står åpen,virker bare kjølende,så får jeg heller kjøpe ny myggstift i morgen som er lønningsdag for meg (5 og 21 hver mnd kr 2000 hver gang.De resterende 14 000 blir betalt av min hjelpeverge.Han har lovet å prioritere Canal Digital,siden livet nå består av tv og internett.

Har planer om å legge meg før slik at jeg kan få lest noen av alle de pocketbøkene jeg har kjøpt.169 kr for 2-300 sider er akkurat passe.

Det kan se ut som jeg har den leie uvanen å svartmale tilværelsen litt vel mye.Det kan virke som jeg er hungrig på annerkjennelse,om at jeg "er bra nok".Dette skyldes nok mange år med mobbing og at jeg har levd alt for mange år "i min egen lille boble".Glad jeg ikke heter Anders og har en gal mor,eller skilte foreldre.Jeg er nok ikke så skadet på sjelen som han.Jeg har heller mindreverdighetskomplex enn noe annet.

Hadde vært artig om noen kunne komme med forslag på alternative diagnoser.Både Asperger,ADHD og andre kan passe på meg.

Desverre er det ingen diagnose som heter "ensomhet" eller "enstøing".Må nok ta mer tak i livet mitt til høsten og gå på kino 1 kveld hver bidige måned på Lillestrøm,om jeg trenger det eller ikke.Tar sikkert å kombinerer det med middag i 17-18 tida.Da passer 19 forestillingen best slik at jeg kommer meg hjem i 21-22 tida.

Igjen,jeg har bare 1 katt og tar 100 mg zoloft hver dag (50x2)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Takk for at du er så iherdig Mrs.Q.Jeg har blitt litt bedre ved å ta 50 mg morgen og kveld.!00 mg hver kveld førte til noe depresjon 3 timer før jeg tok medisin ved leggetid.

Eneste ulempen kan være at jeg må sove fra kl 14-15.

Sikkert ikke noe problem siden jeg ofte sover bare 6-7 timer om natten og 1-2 om dagen.

Spiser jeg for sent blir jeg ofte sittende oppe,og jeg legger meg da gjerne i 3 tiden.Jeg overraskes derfor ved at jeg spretter opp i 7-8 tiden,men for meg spiller det liten rolle om jeg sover 6 eller 8 timer,bare jeg legger meg når jeg er trøtt.

Har noen som tar hånd om min økonomi.Skal klippe gresset ferdig i morgen,og endelig få somlet meg til en dusj.Det er så varmt nå om natten at selv med vinduet oppe kan ca 20 grader virke mye.Det blir også noe plagsomt med mygg.

Det jeg da gjør er at jeg bytter på å sove i senga og på sofaen.Siden den er av sort skinn virker den kjølig på bar hud.

Regner med at om jeg slukker alle lys så vil det ikke komme inn så mye mygg.Å ha litt gjennomtrekk siden verandadøra står åpen,virker bare kjølende,så får jeg heller kjøpe ny myggstift i morgen som er lønningsdag for meg (5 og 21 hver mnd kr 2000 hver gang.De resterende 14 000 blir betalt av min hjelpeverge.Han har lovet å prioritere Canal Digital,siden livet nå består av tv og internett.

Har planer om å legge meg før slik at jeg kan få lest noen av alle de pocketbøkene jeg har kjøpt.169 kr for 2-300 sider er akkurat passe.

Det kan se ut som jeg har den leie uvanen å svartmale tilværelsen litt vel mye.Det kan virke som jeg er hungrig på annerkjennelse,om at jeg "er bra nok".Dette skyldes nok mange år med mobbing og at jeg har levd alt for mange år "i min egen lille boble".Glad jeg ikke heter Anders og har en gal mor,eller skilte foreldre.Jeg er nok ikke så skadet på sjelen som han.Jeg har heller mindreverdighetskomplex enn noe annet.

Hadde vært artig om noen kunne komme med forslag på alternative diagnoser.Både Asperger,ADHD og andre kan passe på meg.

Desverre er det ingen diagnose som heter "ensomhet" eller "enstøing".Må nok ta mer tak i livet mitt til høsten og gå på kino 1 kveld hver bidige måned på Lillestrøm,om jeg trenger det eller ikke.Tar sikkert å kombinerer det med middag i 17-18 tida.Da passer 19 forestillingen best slik at jeg kommer meg hjem i 21-22 tida.

Igjen,jeg har bare 1 katt og tar 100 mg zoloft hver dag (50x2)

Tror alle sliter med noe jeg, virker slik. Alle har noe i livet som ikke er så greit. Håper du gjør det beste ut av livet ditt, det prøver jeg på. Men ting kan være ganske tungt innimellom, føles som jeg er i et vakum. Klem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...