Gå til innhold

NHD: Din empati for skoletaperene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet videregående og gikk over på trygd. Hva er din empati for dem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Why are they feeding me?
Skrevet

Begrepet empati i denne sammenhengen blir vel litt feilbrukt?

Det er ikke det samme som å vise sympati...

Gjest Hiroshima
Skrevet

Du altså, var det et ok svar til en som er trist fordi h*n ikke har greid å fullføre videregående?

Gjest Hiroshima
Skrevet

Du altså, var det et ok svar til en som er trist fordi h*n ikke har greid å fullføre videregående?

Skrevet

Skjønner ikke helt hva som var galt med svaret mitt...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vet ikke helt om empati er et fornuftig ord i denne sammenheng. "Skoletaperne" er vel heller ingen ensartet gruppe.

Jeg har ikke tenkt mye på dette på individnivå. Derimot har jeg tenkt at det må være en systemfeil eller en holdningsfeil i et samfunn som tillater at det er slik. Det er et meget stort samfunnsproblem som jeg mener at må tas langt mer alvorlig. Det har enorme konsekvenser for generasjoner fremover.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg vet ikke helt om empati er et fornuftig ord i denne sammenheng. "Skoletaperne" er vel heller ingen ensartet gruppe.

Jeg har ikke tenkt mye på dette på individnivå. Derimot har jeg tenkt at det må være en systemfeil eller en holdningsfeil i et samfunn som tillater at det er slik. Det er et meget stort samfunnsproblem som jeg mener at må tas langt mer alvorlig. Det har enorme konsekvenser for generasjoner fremover.

Enig!

Bella Dotte
Skrevet

Du viser mangel på empati, bare.

Skrevet

Det var intet galt med svaret ditt.

Empati er evnen til å forstå og dele følelsene til en annen.

En kan ikke gå rundt å dele følesene til halve menneskeheten sånn daglig.

Jeg anbefaler Arnulv Øverlands dikt Loven.

Gjest Elextra
Skrevet

Antar svaret ditt ble oppfattet irettesettende overfor en som ikke har klart seg bra på skolen. Dermed vil kanskje svaret ditt anses, om man legger godviljen eller snarere uviljen til, litt arrogant.

Skrevet

Hvorfor mener du begrepet empati er feilbrukt i denne sammenhengen? En vanlig definisjon av "empati" er jo "å forstå en annens følelser og handlinger".

Skrevet

Hvorfor mener du begrepet empati er feilbrukt i denne sammenhengen? En vanlig definisjon av "empati" er jo "å forstå en annens følelser og handlinger".

Feil fordi det betyr mer enn å forstå. En med asperger eller en psykopat kan også forstå.

Empati er evnen til å forstå og dele følelsene til en annen

Se mitt svar lenger ned.

Skrevet

Feil fordi det betyr mer enn å forstå. En med asperger eller en psykopat kan også forstå.

Empati er evnen til å forstå og dele følelsene til en annen

Se mitt svar lenger ned.

''Feil fordi det betyr mer enn å forstå. En med asperger eller en psykopat kan også forstå.

Empati er evnen til å forstå og dele følelsene til en annen''

Jeg mener at det å dele følelsene faller inn under begrepet "sympati".

Sjekket diverse nettsider før i dag, og de jeg fant definerte empati og sympati slik jeg har gjort. Se f.eks. http://ndla.no/nb/node/21744

Andre kan selvfølgelig ha definert disse begrepene annerledes.

Skrevet

Antar svaret ditt ble oppfattet irettesettende overfor en som ikke har klart seg bra på skolen. Dermed vil kanskje svaret ditt anses, om man legger godviljen eller snarere uviljen til, litt arrogant.

Det er bare tekst dette...

Jeg tror det er _veldig_ farlig, å begynne å tolke, på et helsenettsted som dette...

Skrevet

Jeg mente det var feil oppfattelse av begrepet, fordi jeg trodde empati var "evnen til å sette seg inn i hvordan andre føler og tenker".

Andre kan helt klart å gitt begrepet andre betydninger, men jeg syns det er litt teit om alle skal gå rundt og anklage hverandre for empatimangler, bare de ikke er enige i en personlig sak, eller etc.

Skrevet

Du viser mangel på empati, bare.

Jeg kan ikke skjønne det, selv om jeg skjønner at det kanskje ikke var så veldig interessant dette innlegget mitt. Jeg er veldig rigid i forhold til definisjoner av begreper...

(Men begrepsforvirring er direkte skadelig for en person eller et folk.)

Skrevet

Ikke mening å oppfattes som arrogant her, jeg er en skoletaper selv.

Skrevet

Det var intet galt med svaret ditt.

Empati er evnen til å forstå og dele følelsene til en annen.

En kan ikke gå rundt å dele følesene til halve menneskeheten sånn daglig.

Jeg anbefaler Arnulv Øverlands dikt Loven.

Nå var ikke dette noe forsøk på å "ikke like" trådstarter, det var et innlegg for å klargjøre begreper, da... :-)

Skrevet

Jeg mente det var feil oppfattelse av begrepet, fordi jeg trodde empati var "evnen til å sette seg inn i hvordan andre føler og tenker".

Andre kan helt klart å gitt begrepet andre betydninger, men jeg syns det er litt teit om alle skal gå rundt og anklage hverandre for empatimangler, bare de ikke er enige i en personlig sak, eller etc.

''jeg syns det er litt teit om alle skal gå rundt og anklage hverandre for empatimangler, bare de ikke er enige i en personlig sak, eller etc.

''

Det er jeg enig i.

Overskriften på innlegget kan vel tolkes på to måter; enten hvorvidt du har medfølelse med skoletaperne eller hvorvidt du har forståelse for hvordan det er å være en såkalt skoletaper.

Jeg går heller ikke rundt og "er lei meg på deres vegne", men tror jeg har rimelig god innsikt i hva det kan medføre - også emosjonelt - å ha falt helt utenfor det ordinære arbeidslivet som følge av manglende mestring gjennom mange års skolegang.

Skrevet

''jeg syns det er litt teit om alle skal gå rundt og anklage hverandre for empatimangler, bare de ikke er enige i en personlig sak, eller etc.

''

Det er jeg enig i.

Overskriften på innlegget kan vel tolkes på to måter; enten hvorvidt du har medfølelse med skoletaperne eller hvorvidt du har forståelse for hvordan det er å være en såkalt skoletaper.

Jeg går heller ikke rundt og "er lei meg på deres vegne", men tror jeg har rimelig god innsikt i hva det kan medføre - også emosjonelt - å ha falt helt utenfor det ordinære arbeidslivet som følge av manglende mestring gjennom mange års skolegang.

Er ikke uenig i dette. Det jeg snakket om var en språklig/begrepsmessig greie, det handlet ikke om noe "fiendtlighet" ovenfor skoletapere, hvilket i seg selv burde være rart tatt min egen situasjon i betrakning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...