Gjest Elextra Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 Det er bare tekst dette... Jeg tror det er _veldig_ farlig, å begynne å tolke, på et helsenettsted som dette... Tolke hva andre skriver gjør vi jo hele tiden, og ofte er vi nødt til å legge til litt mellom linjene for å forstå sammenhengen. Jeg mente ikke at det var noe feil med det du sa. 0 Siter
frosken Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 Er ikke uenig i dette. Det jeg snakket om var en språklig/begrepsmessig greie, det handlet ikke om noe "fiendtlighet" ovenfor skoletapere, hvilket i seg selv burde være rart tatt min egen situasjon i betrakning. Det er tydelig mye forvirring rundt begrepsinnholdet i empati (og sympati). Jeg har et annet sted i tråden gjort rede for hva jeg legger i begrepene (begrepsinnholdet er i samsvar med hva jeg har lært i faglig sammenheng). Ut i fra det meningsinnholdet jeg legger i begrepet empati, så vil motsatsen til empati være egosentrisitet. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 Det er tydelig mye forvirring rundt begrepsinnholdet i empati (og sympati). Jeg har et annet sted i tråden gjort rede for hva jeg legger i begrepene (begrepsinnholdet er i samsvar med hva jeg har lært i faglig sammenheng). Ut i fra det meningsinnholdet jeg legger i begrepet empati, så vil motsatsen til empati være egosentrisitet. Men egosentrisitet er det også mye forvirring rundt. Én ting er å oppføre seg egoistisk/egosentrisk. En annen er å ikke evne å sette seg inn i andres følelses- og tanke-liv. Selv kan jeg oppføre meg rimelig egoistisk, men tror da jeg klarer å sette meg inn i andre også, hvis jeg vil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.