Gå til innhold

NHD: Din empati for skoletaperene?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Det er bare tekst dette...

Jeg tror det er _veldig_ farlig, å begynne å tolke, på et helsenettsted som dette...

Tolke hva andre skriver gjør vi jo hele tiden, og ofte er vi nødt til å legge til litt mellom linjene for å forstå sammenhengen.

Jeg mente ikke at det var noe feil med det du sa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke uenig i dette. Det jeg snakket om var en språklig/begrepsmessig greie, det handlet ikke om noe "fiendtlighet" ovenfor skoletapere, hvilket i seg selv burde være rart tatt min egen situasjon i betrakning.

Det er tydelig mye forvirring rundt begrepsinnholdet i empati (og sympati). Jeg har et annet sted i tråden gjort rede for hva jeg legger i begrepene (begrepsinnholdet er i samsvar med hva jeg har lært i faglig sammenheng). Ut i fra det meningsinnholdet jeg legger i begrepet empati, så vil motsatsen til empati være egosentrisitet.

Gjest Why are they feeding me?
Skrevet

Det er tydelig mye forvirring rundt begrepsinnholdet i empati (og sympati). Jeg har et annet sted i tråden gjort rede for hva jeg legger i begrepene (begrepsinnholdet er i samsvar med hva jeg har lært i faglig sammenheng). Ut i fra det meningsinnholdet jeg legger i begrepet empati, så vil motsatsen til empati være egosentrisitet.

Men egosentrisitet er det også mye forvirring rundt.

Én ting er å oppføre seg egoistisk/egosentrisk.

En annen er å ikke evne å sette seg inn i andres følelses- og tanke-liv.

Selv kan jeg oppføre meg rimelig egoistisk, men tror da jeg klarer å sette meg inn i andre også, hvis jeg vil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...