Gjest germinate Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Postet på feil forum først. Noen ganger lurer jeg på om ærlighet alltid lønner seg. Det har noen ganger gitt meg problemer og mye smerte både i rl og i terapi. Lønner det seg til en hver tid? Da tenker jeg ikke på negative ting som får konsekvenser for andre f.eks i form av av jeg sárer noen. 0 Siter
Gjest melmøll Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Det lønner nok ikke alltid seg. Men den dagen du blir tatt i løgn så lønner det seg iallefall ikke lyve! Jeg tenker at det er ikke greit å lyve for de aller nærmeste, som partner. Det vil gjøre noe med deg som påvirker forholdet. Du vil skape en avstand mellom dere, noe som blir vanskeligere i lengden. En hvit løgn mot perifere folk må være lov. En annen ting er at man må ikke si alt. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Det lønner nok ikke alltid seg. Men den dagen du blir tatt i løgn så lønner det seg iallefall ikke lyve! Jeg tenker at det er ikke greit å lyve for de aller nærmeste, som partner. Det vil gjøre noe med deg som påvirker forholdet. Du vil skape en avstand mellom dere, noe som blir vanskeligere i lengden. En hvit løgn mot perifere folk må være lov. En annen ting er at man må ikke si alt. Jeg skal i hvert fall ikke være ærlig bestandig mer. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Det lønner nok ikke alltid seg. Men den dagen du blir tatt i løgn så lønner det seg iallefall ikke lyve! Jeg tenker at det er ikke greit å lyve for de aller nærmeste, som partner. Det vil gjøre noe med deg som påvirker forholdet. Du vil skape en avstand mellom dere, noe som blir vanskeligere i lengden. En hvit løgn mot perifere folk må være lov. En annen ting er at man må ikke si alt. Jeg skal i hvert fall ikke være ærlig bestandig mer. 0 Siter
Gjest BrorZ Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Jeg skal i hvert fall ikke være ærlig bestandig mer. Ærlighet er den beste egenskapen man kan ha. Den må du ikke gi slipp på. 0 Siter
Gjest BrorZ Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Det lønner nok ikke alltid seg. Men den dagen du blir tatt i løgn så lønner det seg iallefall ikke lyve! Jeg tenker at det er ikke greit å lyve for de aller nærmeste, som partner. Det vil gjøre noe med deg som påvirker forholdet. Du vil skape en avstand mellom dere, noe som blir vanskeligere i lengden. En hvit løgn mot perifere folk må være lov. En annen ting er at man må ikke si alt. Jeg er alltid ærlig i mitt forhold til NAV. Hun jeg har nå tror på meg, og det er bra. Man kommer lengst med å være ærlig. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Ærlighet er den beste egenskapen man kan ha. Den må du ikke gi slipp på. Joda men når det fører til mye negativt for en selv eller andre på lurer jeg på om det er så lurt. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 4. juli 2012 Skrevet 4. juli 2012 Ærlighet er den beste egenskapen man kan ha. Den må du ikke gi slipp på. Joda men når det fører til mye negativt for en selv eller andre på lurer jeg på om det er så lurt. 0 Siter
Gjest melmøll Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 Jeg er alltid ærlig i mitt forhold til NAV. Hun jeg har nå tror på meg, og det er bra. Man kommer lengst med å være ærlig. Jo det er lurt å være ærlig med NAV. Å lyve for NAV vil jeg heller ikke kalle en hvit løgn. Jeg er ingen løgner selv, har altfor stor samvittighet til det. Men 100% ærlig, alltid hele livet, er det noen som kan si at de har vært det? Germinate ga ikke eksempel på hva det var som ikke hadde lønnet seg å være ærlig på, men det er jo sånn at det ikke alltid er nødvendig å si alt! F.eks når sjefen spør hvorfor du er sykmeldt så er du ikke uærlig selv om du velger å ikke legge ut hele sykehistorien. Man trenger ikke si alt, alltid, for å være ærlig. Å være ærlig og fortelle sjefen alt, som i mitt eksempel er ikke nødvendigvis så fordelaktig dersom det uansett ikke kan tilrettelegges. Man må selvfølgelig være ærlig overfor NAV for å ikke få ytelser man ikke har krav på osv. 0 Siter
frosken Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 ''Noen ganger lurer jeg på om ærlighet alltid lønner seg. Det har noen ganger gitt meg problemer og mye smerte både i rl og i terapi. '' Etter min oppfatning vil det alltid være riktig å være ærlig i terapisammenheng. Å velge å fortie ting eller lyve innebærer enten manglende forståelse eller manglende motivasjon i forhold til terapi. Når det gjelder livet forøvrig så er det vel ikke bare spørsmål om hva "som lønner seg", men like mye om hvem man vil være som person. Jeg tenker omtrent som Mandolaika skriver ovenfor; det jeg sier ønsker jeg skal være sant, men det er ikke alt man nødvendigvis trenger å si (f.eks. trenger man ikke uoppfordret å si at noen er stygge på håret, snakker dårlig engelsk osv. ) Jeg liker derimot ikke fortielse om det innebærer at jeg vet at den jeg snakker med får inntrykk av noe annet enn det som er sant. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 ''Noen ganger lurer jeg på om ærlighet alltid lønner seg. Det har noen ganger gitt meg problemer og mye smerte både i rl og i terapi. '' Etter min oppfatning vil det alltid være riktig å være ærlig i terapisammenheng. Å velge å fortie ting eller lyve innebærer enten manglende forståelse eller manglende motivasjon i forhold til terapi. Når det gjelder livet forøvrig så er det vel ikke bare spørsmål om hva "som lønner seg", men like mye om hvem man vil være som person. Jeg tenker omtrent som Mandolaika skriver ovenfor; det jeg sier ønsker jeg skal være sant, men det er ikke alt man nødvendigvis trenger å si (f.eks. trenger man ikke uoppfordret å si at noen er stygge på håret, snakker dårlig engelsk osv. ) Jeg liker derimot ikke fortielse om det innebærer at jeg vet at den jeg snakker med får inntrykk av noe annet enn det som er sant. ærlighet lønner seg ikke altid i terapi heller. ikke når det får store negative konsekvenser for en. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 ''Noen ganger lurer jeg på om ærlighet alltid lønner seg. Det har noen ganger gitt meg problemer og mye smerte både i rl og i terapi. '' Etter min oppfatning vil det alltid være riktig å være ærlig i terapisammenheng. Å velge å fortie ting eller lyve innebærer enten manglende forståelse eller manglende motivasjon i forhold til terapi. Når det gjelder livet forøvrig så er det vel ikke bare spørsmål om hva "som lønner seg", men like mye om hvem man vil være som person. Jeg tenker omtrent som Mandolaika skriver ovenfor; det jeg sier ønsker jeg skal være sant, men det er ikke alt man nødvendigvis trenger å si (f.eks. trenger man ikke uoppfordret å si at noen er stygge på håret, snakker dårlig engelsk osv. ) Jeg liker derimot ikke fortielse om det innebærer at jeg vet at den jeg snakker med får inntrykk av noe annet enn det som er sant. ærlighet lønner seg ikke altid i terapi heller. ikke når det får store negative konsekvenser for en. 0 Siter
frosken Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 ærlighet lønner seg ikke altid i terapi heller. ikke når det får store negative konsekvenser for en. ''ærlighet lønner seg ikke altid i terapi heller. ikke når det får store negative konsekvenser for en'' Men hva er alternativet? En terapi bygd på løgn/fortielse? Men jeg skjønner om du er såret dersom du har formidlet noe i en terapisammenheng som i seg selv har medført negative konsekvenser for deg. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 ''ærlighet lønner seg ikke altid i terapi heller. ikke når det får store negative konsekvenser for en'' Men hva er alternativet? En terapi bygd på løgn/fortielse? Men jeg skjønner om du er såret dersom du har formidlet noe i en terapisammenheng som i seg selv har medført negative konsekvenser for deg. alternativet er, for meg iallfall, å slutte. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 ''ærlighet lønner seg ikke altid i terapi heller. ikke når det får store negative konsekvenser for en'' Men hva er alternativet? En terapi bygd på løgn/fortielse? Men jeg skjønner om du er såret dersom du har formidlet noe i en terapisammenheng som i seg selv har medført negative konsekvenser for deg. alternativet er, for meg iallfall, å slutte. 0 Siter
frosken Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 alternativet er, for meg iallfall, å slutte. ''alternativet er, for meg iallfall, å slutte. '' Er dette alternativet til ærlighet eller noe som har blitt konsekvensen av ærlighet? 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 ''alternativet er, for meg iallfall, å slutte. '' Er dette alternativet til ærlighet eller noe som har blitt konsekvensen av ærlighet? konsekvensen. men egentlig begge deler. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 5. juli 2012 Skrevet 5. juli 2012 ''alternativet er, for meg iallfall, å slutte. '' Er dette alternativet til ærlighet eller noe som har blitt konsekvensen av ærlighet? konsekvensen. men egentlig begge deler. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.