Gjest germinate Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Kan det sammenlignes litt med barneoppdragelse med tanke på de umodne sidene man har? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Ja, det er er en ny runde med det samme. Denne gang forhåpentligvis med mer "modne" foreldre :-) 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Alle med psykiske lidelser har umodne trekk/sider. Det er det vil si å være psyk. 0 Siter
XbellaX Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Alle med psykiske lidelser har umodne trekk/sider. Det er det vil si å være psyk. ''Alle med psykiske lidelser har umodne trekk/sider. Det er det vil si å være psyk.'' Nei, det blir feil å si at slik er det for "alle" psykisk syke. Derimot kan man si at mennesker generelt har umodne trekk, noen mer andre mindre. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Jeg har aldri fått noen pf-diagnose, men jeg kjenner meg igjen i mange av trekkene for flere av dem. Siden alle mine reaksjoner har en god grunn, er ikke personligheten min forstyrret på noe som helst vis, det eneste jeg har av ICD/DSM-diagnoser, er Asperger. Jeg sier ofte at jeg "oppdrar meg selv", med god hjelp fra bla psykologen min. Mine kjødelige foreldre gjorde så godt de kunne, men det var dessverre ikke bra nok, derfor korrigerer vi det som er mulig å korrigere nå. Jeg vil dog ikke gå med på at jeg har noen "umodne sider". Vi er alle i en utvikling, og vi gjør (for helvete) så godt vi kan, med de egenskapene vi er utstyrt med. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 ''Alle med psykiske lidelser har umodne trekk/sider. Det er det vil si å være psyk.'' Nei, det blir feil å si at slik er det for "alle" psykisk syke. Derimot kan man si at mennesker generelt har umodne trekk, noen mer andre mindre. Sånn jeg ser det er all psykisk ubalanse en slags umodenhet. 0 Siter
XbellaX Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Sånn jeg ser det er all psykisk ubalanse en slags umodenhet. Å være psykisk syk, generelt, er ikke det samme som å si at man da bombastisk er umoden, det forbauser meg at du ikke vet bedre. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Å være psykisk syk, generelt, er ikke det samme som å si at man da bombastisk er umoden, det forbauser meg at du ikke vet bedre. Vet og vet... det er sånn det er i min begrepsverden. 0 Siter
XbellaX Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Vet og vet... det er sånn det er i min begrepsverden. Da får du vennligst forandre den før jeg river av meg håret ;-) 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Da får du vennligst forandre den før jeg river av meg håret ;-) Hehe! :-) Jeg vet jo selvsagt at folk flest ikke vil se på alle som har en psykisk lidelse som umodne, faktisk kanskje ofte stikk motsatt. Men sånn jeg føler for ordet "modenhet" så er alle som har psykiske lidelser umodne. Det dreier seg for meg om å ikke få utnyttet potensialet sitt - slik barn ikke får. Barn får ikke brukt intelligensen sin til annet enn å leke. De er avhengig av pleie. Slik blir det en svakhet de deler med psykiatriske pasienter. 0 Siter
Gjest Ladytron Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Ja, det er er en ny runde med det samme. Denne gang forhåpentligvis med mer "modne" foreldre :-) Interessant... 0 Siter
Andeby Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Ja, det er er en ny runde med det samme. Denne gang forhåpentligvis med mer "modne" foreldre :-) Ja, du sier noe der. Mine var snille, men ikke så flinke. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Alle med psykiske lidelser har umodne trekk/sider. Det er det vil si å være psyk. Hm...sikker? 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Hm...sikker? Det dreier seg ikke om noe en kan være "sikker" på, det dreier seg om hva jeg tenker om saken, hvilke begreper jeg har om ting, og hva slags frukter dette kan bringe. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Ja, det er er en ny runde med det samme. Denne gang forhåpentligvis med mer "modne" foreldre :-) ok. er det mye derfor at fenomenet overføring også kan skje da kanskje.. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Det dreier seg ikke om noe en kan være "sikker" på, det dreier seg om hva jeg tenker om saken, hvilke begreper jeg har om ting, og hva slags frukter dette kan bringe. ok. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ja, det er er en ny runde med det samme. Denne gang forhåpentligvis med mer "modne" foreldre :-) behandlere er ikke foreldre forresten 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Hehe! :-) Jeg vet jo selvsagt at folk flest ikke vil se på alle som har en psykisk lidelse som umodne, faktisk kanskje ofte stikk motsatt. Men sånn jeg føler for ordet "modenhet" så er alle som har psykiske lidelser umodne. Det dreier seg for meg om å ikke få utnyttet potensialet sitt - slik barn ikke får. Barn får ikke brukt intelligensen sin til annet enn å leke. De er avhengig av pleie. Slik blir det en svakhet de deler med psykiatriske pasienter. ''Men sånn jeg føler for ordet "modenhet" så er alle som har psykiske lidelser umodne. Det dreier seg for meg om å ikke få utnyttet potensialet sitt - slik barn ikke får. Barn får ikke brukt intelligensen sin til annet enn å leke. De er avhengig av pleie. Slik blir det en svakhet de deler med psykiatriske pasienter.'' Her er du veldig generaliserende. Psykiatriske pasienter er så mangt, fra konserndirektører som sliter med utbrenthet til innsatte i tvunget psykisk helsevern. Det du er inne på, men ikke sier, er jeg enig i: Mange kan ha lidd mangler i oppveksten, ikke fått lov til å være barn, men dette behovet kan man få fylt opp gjennom terapi - ikke ta det bokstavelig, men ved å få støtte og oppleve å bli møtt på en helt annen måte enn man ble da man var barn. Denne bør du og spesielt NHD lese: http://morgenbladet.no/debatt/2012/hva_er_felles_i_god_psykoterapi ''Forskning viser at korrigerende følelsesmessige opplevelser er en viktig felles endringsfaktor. Terapeuter må gi klienter erfaringer som klart er i strid med hva de forventer. Slike erfaringer gir klienten mulighet til å korrigere uheldig innflytelse fra fortiden. Det er ikke nok at terapeuten forklarer at klienten misforstår nåtiden i lys av fortiden. Det som hjelper er at klienter opplever at behandleren handler annerledes enn de frykter denne vil gjøre. Korrigerende erfaringer fremmer den følelsesmessige lettelsen, kognitive nyorienteringen og reduserte forsvarsholdning mange opplever når noe de er dypt overbevist om aldri vil skje, faktisk skjer, eller når noe negativt de er overbevist om vil skje, ikke skjer.'' 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Men sånn jeg føler for ordet "modenhet" så er alle som har psykiske lidelser umodne. Det dreier seg for meg om å ikke få utnyttet potensialet sitt - slik barn ikke får. Barn får ikke brukt intelligensen sin til annet enn å leke. De er avhengig av pleie. Slik blir det en svakhet de deler med psykiatriske pasienter.'' Her er du veldig generaliserende. Psykiatriske pasienter er så mangt, fra konserndirektører som sliter med utbrenthet til innsatte i tvunget psykisk helsevern. Det du er inne på, men ikke sier, er jeg enig i: Mange kan ha lidd mangler i oppveksten, ikke fått lov til å være barn, men dette behovet kan man få fylt opp gjennom terapi - ikke ta det bokstavelig, men ved å få støtte og oppleve å bli møtt på en helt annen måte enn man ble da man var barn. Denne bør du og spesielt NHD lese: http://morgenbladet.no/debatt/2012/hva_er_felles_i_god_psykoterapi ''Forskning viser at korrigerende følelsesmessige opplevelser er en viktig felles endringsfaktor. Terapeuter må gi klienter erfaringer som klart er i strid med hva de forventer. Slike erfaringer gir klienten mulighet til å korrigere uheldig innflytelse fra fortiden. Det er ikke nok at terapeuten forklarer at klienten misforstår nåtiden i lys av fortiden. Det som hjelper er at klienter opplever at behandleren handler annerledes enn de frykter denne vil gjøre. Korrigerende erfaringer fremmer den følelsesmessige lettelsen, kognitive nyorienteringen og reduserte forsvarsholdning mange opplever når noe de er dypt overbevist om aldri vil skje, faktisk skjer, eller når noe negativt de er overbevist om vil skje, ikke skjer.'' ''Her er du veldig generaliserende. Psykiatriske pasienter er så mangt, fra konserndirektører som sliter med utbrenthet til innsatte i tvunget psykisk helsevern. Det du er inne på, men ikke sier, er jeg enig i: Mange kan ha lidd mangler i oppveksten, ikke fått lov til å være barn, men dette behovet kan man få fylt opp gjennom terapi - ikke ta det bokstavelig, men ved å få støtte og oppleve å bli møtt på en helt annen måte enn man ble da man var barn. '' Jeg generliserer ja, men ikke mer enn at jeg bare trekker opp de større linjene. Det er jo umodenhet å være svak. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Her er du veldig generaliserende. Psykiatriske pasienter er så mangt, fra konserndirektører som sliter med utbrenthet til innsatte i tvunget psykisk helsevern. Det du er inne på, men ikke sier, er jeg enig i: Mange kan ha lidd mangler i oppveksten, ikke fått lov til å være barn, men dette behovet kan man få fylt opp gjennom terapi - ikke ta det bokstavelig, men ved å få støtte og oppleve å bli møtt på en helt annen måte enn man ble da man var barn. '' Jeg generliserer ja, men ikke mer enn at jeg bare trekker opp de større linjene. Det er jo umodenhet å være svak. ''Det er jo umodenhet å være svak.'' Mener du dette selv, eller er det noe dine behandlere har fortalt deg? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.