Gå til innhold

Professor i psykriati.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte på radion at Asberger og ME ikke var en psykriatisk sykdom.

Mannen som sa dette var professor i psykriati.

Videoannonse
Annonse
Gjest Why are they feeding me?
Skrevet

Javel. Hva så?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Asperger er en psykisk lidelse. Hører til F i ICD-10.

ME er ikke en psykisk lidelse.

Skrevet

Det er meningsløst å klassifisere "Asperger og ME" som det ene eller det andre. Det er to forskjellige diagnoser som ikke har spesielt mye med hverandre å gjøre.

Skrevet

Han mente spesielt ME er en plaseboeffekt..

Skrevet

Han mente spesielt ME er en plaseboeffekt..

Det synses og menes en hel masse ting om både ME og andre lidelser vi ikke forstår helt.

Jeg tror ikke alle som har fått ME-diagnose, nødvendigvis lider av nøyaktig det samme. Men det er jo heller ikke sånn at alle med en (bedre kjent) diagnose / sykdom, alltid har de samme symptomene eller alltid blir bedre av den samme behandlingen. Det kan ta tid å finne riktig behandling / medisinering av mer kjente sykdommer også. Vi påstår ikke at de ikke finnes av den grunn.

Det blir altfor enkelt å avvise hele lidelsen (som innbilt eller "bare" psykisk), fordi vi foreløpig ikke forstår den helt.

Skrevet

Fibromylagi er også en ikke- sykdom sa han.

Skrevet

Asperger er en psykisk lidelse. Hører til F i ICD-10.

ME er ikke en psykisk lidelse.

Det er dessuten flere diagnoser i ICD som er der av moralske og politiske grunner enn vitenskapelige.

Skrevet

Det synses og menes en hel masse ting om både ME og andre lidelser vi ikke forstår helt.

Jeg tror ikke alle som har fått ME-diagnose, nødvendigvis lider av nøyaktig det samme. Men det er jo heller ikke sånn at alle med en (bedre kjent) diagnose / sykdom, alltid har de samme symptomene eller alltid blir bedre av den samme behandlingen. Det kan ta tid å finne riktig behandling / medisinering av mer kjente sykdommer også. Vi påstår ikke at de ikke finnes av den grunn.

Det blir altfor enkelt å avvise hele lidelsen (som innbilt eller "bare" psykisk), fordi vi foreløpig ikke forstår den helt.

''Det blir altfor enkelt å avvise hele lidelsen (som innbilt eller "bare" psykisk), fordi vi foreløpig ikke forstår den helt.''

Det er jeg helt enig i. Samtidig er det interessant at man allerede på siste halvdel av 1800-tallet beskrev (et stort antall) pasienter med symptomer tilsvarende det vi i dag leser at ME'pasientene har - og at man også den gangen diskuterte hvorvidt det var snakk om en ny sykdom eller ikke - og at man ikke visste nok om den.

Skrevet

Kan ikke skjønne at AS kan komme inn under en psykiatrisk lidelse. Det er jo en nevrobiologisk tilstand. Det psykiatriske kommer eventuelt i tillegg, eller som tilleggsdiagnoser.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det samme sier min psykiater.

Men det er jo en sykdom som sitter i hodet = psykisk har jeg tenkt.

Men jeg tror min psykiater skiller mellom at asperger og down syndrom er medfødt, og hun legger til at man er sårbar for psykiske lidelser, men at asperger i seg selv ikke er det.

Jeg er derfor veldig usikker på hva jeg nå mener om den saken der, jeg føler meg ikke syk/ eller at jeg lider, men jeg kjenner meg mer sårbar enn slike sterke mennesker som min mann som tåler press og stress og mas og uro og spontanitet ja sånn helt uten å bli fastlåst og stivne til.

Madelenemie
Skrevet

Det er meningsløst å klassifisere "Asperger og ME" som det ene eller det andre. Det er to forskjellige diagnoser som ikke har spesielt mye med hverandre å gjøre.

Hei!

Det var vel ikke at de har noe med hverandre å gjøre som var grunnen til hans uttalelelse, som forøvrig er i tråd med min psykiaters, hun mener asperger og down syndrom feks ikke er psykiske lidelser fordi de er medfødt.

Min psykiater sier mange med asperger og down syndrom har psykiske lidelser i tillegg fordi de er sårbare da vi er så stress sensitive samt ofte misforstår menneskene rundt oss fordi vi oppfatter bokstavelig og tenker konkret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...