Gå til innhold

Sensitiv, konfrontere eller skjerme?

Anbefalte innlegg

serenity777
Skrevet

Jeg er en sensitiv person, jeg vokste opp med en mor med EUPF (impulsiv type), selv har jeg schizofreni.

Jeg er så innmari følsom, så jeg isolerer meg, skyr konflikter, og har veldig mye ambivalens. Når jeg snakker med folk feks kassadamer, o.l, så føler jeg meg så dum. Når jeg kommer ut i bilen og skal kjøre, så obsesser jeg om det som skjedde i butikken, og om jeg har svart feil o.l. Jeg er redd for det meste, trives igrunn best når jeg ikke har sosial kontakt, for da slipper jeg å vurdere min oppførsel.

Når folk ringer på døra mi, og sånn, så får jeg ikke helt med meg hva de vil, og feks en gang borettslagsformannen ville låne nøkler av meg, så lukket jeg døra igjenn når han kom for å levere nøklene, mens han snakket, jeg er så klønete.

Jeg har ingen fast begrep om hvordan jeg ser ut, eller virker for andre. Jeg føler meg lite som noe veldig fast personlighetsmessig, jeg føler jeg er flytende. Jeg er ofte mistenksom mot andre og hvilke motiver de har.

Jeg har veldig ofte fått høre att jeg er rar, eller snål.

Så hva gjøre? Isolere meg og ha det stabilt følelsesmessig, eller gå ut i verden kjeitete og rar, og heller drite meg ut?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs.Q
Skrevet

Gå ut i verden og vær den du er, mange folk er rare og tror man er mer obs på seg selv enn andre er.

Skrevet

''Isolere meg og ha det stabilt følelsesmessig, eller gå ut i verden kjeitete og rar, og heller drite meg ut?''

Isolasjon er som du garantert vet farlig for psykisk syke, nesten uansett hva ens diagnose er. Forsøk en balanse mellom det sosiale og å være alene; du kjenner din schizofreni godt etter mange års sykdom, kjenn etter hva du klarer og test grensene dine slik at du vet når du skal skjerme deg og når det er ok å oppsøke "det sosiale".

Kanskje, med tid, vil du bli noe tryggere på at kassadamen ikke bryr seg om hva du sier eller mener bare du betaler, sier du i tillegg "hei" eller "takk" så er det bare en bonus for ham/henne. Om du bare visste hvor mange rare, psykisk friske, mennesker som finnes i denne verden..

Skrevet

Hei serenity777,

Du skriver fra tid til annen ting som jeg ikke har sett noe annet sted og som jeg kjenner meg igjen i. Som for eksempel:

''Jeg har ingen fast begrep om hvordan jeg ser ut, eller virker for andre. Jeg føler meg lite som noe veldig fast personlighetsmessig, jeg føler jeg er flytende.''

Jeg føler meg uten kroppslig/fysisk omkrets, det flyter og jeg har ikke noe fast utseende. Jeg føler i grunnen ikke at jeg har en kontinuerlig personlighet. Jeg mangler en kjerne. Jeg er ikke en helhet og jeg synes jeg mangler et navn som er meg. Jeg mangler en identitet.

Det var godt å lese at det er andre som har noe av det samme. Kanskje heter det til og med noe...gjør det det NHD?

Jeg sliter også med angst for konflikter og konfrontasjoner, noe som sliter på meg og sikkert irriterer mine omgivelser...God knows...

Er oppvokst med en svært ustabil mor med mye aggresjon, sterke følelsesutbrudd, manipulering og en påfallende miks mellom BP og narsissisme. Har vært dritredd det meste av oppveksten. Blir lett redd for sterke følelser den dag i dag. kanskje ikke så rart?

Vel, dette var bare noen tanker som du satte i sving hos meg. Jeg liker ofte å lese det du skriver!

Ha en god kveld :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei serenity777,

Du skriver fra tid til annen ting som jeg ikke har sett noe annet sted og som jeg kjenner meg igjen i. Som for eksempel:

''Jeg har ingen fast begrep om hvordan jeg ser ut, eller virker for andre. Jeg føler meg lite som noe veldig fast personlighetsmessig, jeg føler jeg er flytende.''

Jeg føler meg uten kroppslig/fysisk omkrets, det flyter og jeg har ikke noe fast utseende. Jeg føler i grunnen ikke at jeg har en kontinuerlig personlighet. Jeg mangler en kjerne. Jeg er ikke en helhet og jeg synes jeg mangler et navn som er meg. Jeg mangler en identitet.

Det var godt å lese at det er andre som har noe av det samme. Kanskje heter det til og med noe...gjør det det NHD?

Jeg sliter også med angst for konflikter og konfrontasjoner, noe som sliter på meg og sikkert irriterer mine omgivelser...God knows...

Er oppvokst med en svært ustabil mor med mye aggresjon, sterke følelsesutbrudd, manipulering og en påfallende miks mellom BP og narsissisme. Har vært dritredd det meste av oppveksten. Blir lett redd for sterke følelser den dag i dag. kanskje ikke så rart?

Vel, dette var bare noen tanker som du satte i sving hos meg. Jeg liker ofte å lese det du skriver!

Det heter identitetsbevissthet. I dette tilfellet mangel på det.

Gjest Why are they feeding me?
Skrevet

Nå syns jeg du var helt latterlig.

Skrevet

bibben skrev først (blant annet):

''Jeg mangler en identitet.''

Så skriver NHD:

''Det heter identitetsbevissthet. I dette tilfellet mangel på det.''

Takk og lov for at disse svarene ikke koster noen penger, ellers hadde FBI vært ute etter deg for lengst.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

bibben skrev først (blant annet):

''Jeg mangler en identitet.''

Så skriver NHD:

''Det heter identitetsbevissthet. I dette tilfellet mangel på det.''

Takk og lov for at disse svarene ikke koster noen penger, ellers hadde FBI vært ute etter deg for lengst.

Jeg oppfattet at i innlegget var det kun et spørsmål til meg: Har dette fenomenet et eget navn?

Det har det, og det har jeg svart på.

Jeg tenker at det å etterspørre betegnelse på fenomener er noe en gjør fordi det bl.a. kan brukes til søking og videre lesing.

Skrevet

Jeg oppfattet at i innlegget var det kun et spørsmål til meg: Har dette fenomenet et eget navn?

Jeg tenker at det å etterspørre betegnelse på fenomener er noe en gjør fordi det bl.a. kan brukes til søking og videre lesing.

Ja, ok. Greit nok.

Men jeg er eitrende forbannet for slettingen.

Skrevet

Har du anledning til å si noe om hvordan man blir "kvitt" denne "tilstanden"? Hvordan "bli" en person?

Gjest Moderator
Skrevet

Ja, ok. Greit nok.

Men jeg er eitrende forbannet for slettingen.

Du har en lei tendens til å bringe deg selv, dine problemer og det du et opptatt av inn i andres tråder. Det kan du prøve å begrense.

Skrevet

Du har en lei tendens til å bringe deg selv, dine problemer og det du et opptatt av inn i andres tråder. Det kan du prøve å begrense.

Sorry, det har jeg også gjort i denne tråden ser jeg. Beklager til serenity777.

Skrevet

Trodde bibben ville ha en viss "glede" av å høre at noen (i dette tilfellet meg) var i samme båt.

Men da er det nok ikke slik, da. Hun/han skyr sikkert innleggene mine som pesten, akkurat som resten av DOL-folket gjør.

Men jeg skal ta inn over meg denne tilbakemeldingen. Siden jeg er en sånn fæl person er det vel mest passende å maksimere min eremitt-tilværelse.

Gjest Moderator
Skrevet

Sorry, det har jeg også gjort i denne tråden ser jeg. Beklager til serenity777.

Nei, du har en meget god oppfølging på det trådstarter spurte om.

serenity777
Skrevet

Hei serenity777,

Takker for svar NHD, og brukere :)

Bibben, takk for att du delte, det er bra å vite att man ikke er alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...