Gjest maiapril Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Kan det oppfattes som personangrep når noen går til angrep på holdninger, meninger, tanker og følelser til andre? Det er jo slikt som definerer hvem og hva vi er. Eller er en person som opplever å bli såret over slikt syk eller dum på noen måte? Jeg ble iallefall veldig såret da Sør skrev dette til meg etter at jeg sa at det kristne håpet er å få trøst i himmelen. ''Har du tenkt over at du sitter her og forsvarer/bortforklarer massemord av småbarn? Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider. Og hvem som helst kan jo da drepe, og si det samme... En ting er å tro, men du må tenke gjennom konsekvensene av det du sier. Med vennlig hilsen'' 0 Siter
Sør Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 maiapril: Før du leser det jeg skriver, må du lese det du selv skrev. Tråden omhandlet titusenvis av småbarn som druknet i tsunamien, hvorpå jeg skrev at en gud som tillot det umulig kunne være snill. Du skrev: ''Men Trøsten med stor T får de i himmelen.'' og ''Jeg tror de får masser av trøst og kjærlighet hjemme hos Gud. Kanskje var det bedre for dem å være der enn nede på jorden?'' Hvorpå jeg skrev (nedenfor): ''Har du tenkt over at du sitter her og forsvarer/bortforklarer massemord av småbarn? Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider. Og hvem som helst kan jo da drepe, og si det samme... En ting er å tro, men du må tenke gjennom konsekvensene av det du sier. Med vennlig hilsen'' Du skrev: '' ??? Har du gått fra forstanden? Sitter du der og sier at jeg er en potensiell massemorder og at jeg forsvarer massedrap? '' Og allerede da svarte jeg deg innen 20 minutter: ''Har du lest det jeg skrev? Jeg skrev at du forsvarer massemord av barn (tsunamien). Jeg har aldri sagt at DU var en potensiell massemorder. – Sør'' Dette er et klart svar på det du spør om, og avkrefter det du lurte på. En gang til: dette skrev jeg til deg: ''Jeg har aldri sagt at DU var en potensiell massemorder. – Sør'' Hvorfor du trekker dette frem gjentatte ganger (når du vet det ikke er sant) er kanskje mer interessant. 0 Siter
Gjest maiapril Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 maiapril: Før du leser det jeg skriver, må du lese det du selv skrev. Tråden omhandlet titusenvis av småbarn som druknet i tsunamien, hvorpå jeg skrev at en gud som tillot det umulig kunne være snill. Du skrev: ''Men Trøsten med stor T får de i himmelen.'' og ''Jeg tror de får masser av trøst og kjærlighet hjemme hos Gud. Kanskje var det bedre for dem å være der enn nede på jorden?'' Hvorpå jeg skrev (nedenfor): ''Har du tenkt over at du sitter her og forsvarer/bortforklarer massemord av småbarn? Jeg blir ikke ofte provosert, men den holdningen din er direkte farlig, og har ført til tusenvis av barn som ble drept i Europa i tidligere tider. Og hvem som helst kan jo da drepe, og si det samme... En ting er å tro, men du må tenke gjennom konsekvensene av det du sier. Med vennlig hilsen'' Du skrev: '' ??? Har du gått fra forstanden? Sitter du der og sier at jeg er en potensiell massemorder og at jeg forsvarer massedrap? '' Og allerede da svarte jeg deg innen 20 minutter: ''Har du lest det jeg skrev? Jeg skrev at du forsvarer massemord av barn (tsunamien). Jeg har aldri sagt at DU var en potensiell massemorder. – Sør'' Dette er et klart svar på det du spør om, og avkrefter det du lurte på. En gang til: dette skrev jeg til deg: ''Jeg har aldri sagt at DU var en potensiell massemorder. – Sør'' Hvorfor du trekker dette frem gjentatte ganger (når du vet det ikke er sant) er kanskje mer interessant. Du skriver at jeg forsvarer massemord. Og at jeg er ansvarlig for de massedrapene på småbarn som er begått de siste hundreårene... Og at "hvem som helst" kan drepe, gjelder jo også meg, ikke sant? For jeg har jo slike tanker som at det kanskje er bedre for folk å være i himmelen enn på jorden. For en troende er jo det sant. Det er jo det håp vi har, at alt er mye bedre i himmelen. Og det jeg skrev var et svar til noen andre enn deg. 0 Siter
Sør Skrevet 6. juli 2012 Skrevet 6. juli 2012 Du skriver at jeg forsvarer massemord. Og at jeg er ansvarlig for de massedrapene på småbarn som er begått de siste hundreårene... Og at "hvem som helst" kan drepe, gjelder jo også meg, ikke sant? For jeg har jo slike tanker som at det kanskje er bedre for folk å være i himmelen enn på jorden. For en troende er jo det sant. Det er jo det håp vi har, at alt er mye bedre i himmelen. Og det jeg skrev var et svar til noen andre enn deg. ''Du skriver at jeg forsvarer massemord.'' Ja, det skriver jeg, fordi du gjør det. Du bagatelliserer det, og berettiger det med at ungene sikkert får det bedre i himmelen. '' Og at jeg er ansvarlig for de massedrapene på småbarn som er begått de siste hundreårene...'' Nei, det skriver jeg ikke. Ikke i det hele tatt. ''Og at "hvem som helst" kan drepe, gjelder jo også meg, ikke sant? For jeg har jo slike tanker som at det kanskje er bedre for folk å være i himmelen enn på jorden.'' Det er ikke noe som gjelder spesifikt deg. Hvis jeg skriver "hvem som helst kan sette mat i halsen" betyr selvsagt ikke at du kommer til å sette mat i halsen. ''For en troende er jo det sant. Det er jo det håp vi har, at alt er mye bedre i himmelen. Og det jeg skrev var et svar til noen andre enn deg.'' Ja, men "logikken" om at "det er bedre for ungene at de er døde enn at de lever" er nettopp det som brukes til å forsvare mord på barn. For de får det jo bedre når de er døde. === Nå synes jeg du skal legge dette bak deg. Du har fått det forklart ørten ganger. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest maiapril Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Du skriver at jeg forsvarer massemord.'' Ja, det skriver jeg, fordi du gjør det. Du bagatelliserer det, og berettiger det med at ungene sikkert får det bedre i himmelen. '' Og at jeg er ansvarlig for de massedrapene på småbarn som er begått de siste hundreårene...'' Nei, det skriver jeg ikke. Ikke i det hele tatt. ''Og at "hvem som helst" kan drepe, gjelder jo også meg, ikke sant? For jeg har jo slike tanker som at det kanskje er bedre for folk å være i himmelen enn på jorden.'' Det er ikke noe som gjelder spesifikt deg. Hvis jeg skriver "hvem som helst kan sette mat i halsen" betyr selvsagt ikke at du kommer til å sette mat i halsen. ''For en troende er jo det sant. Det er jo det håp vi har, at alt er mye bedre i himmelen. Og det jeg skrev var et svar til noen andre enn deg.'' Ja, men "logikken" om at "det er bedre for ungene at de er døde enn at de lever" er nettopp det som brukes til å forsvare mord på barn. For de får det jo bedre når de er døde. === Nå synes jeg du skal legge dette bak deg. Du har fått det forklart ørten ganger. Med vennlig hilsen Ja, jeg får legge det bak meg. Jeg ble bare så lei meg over det du skrev til meg. Jeg forsvarer ikke massedrap, og ikke er jeg skyldig eller ansvarlig for massedrap heller. Dessuten svarte jeg en som lurte på hvordan Gud kunne tillate slikt. Jeg vet ikke jeg, men det jeg svarte var _kanskje_ en mulighet sa jeg. Men hvem kan kjenne Gud fullt ut? Ikke jeg iallefall. Så jeg synes ikke at du skulle ha angrepet meg såpass hardt som du gjorde. Jeg er bare et vanlig menneske med menneskelige tanker og refleksjoner om hvorfor ting kanskje er som de er. MEn faciten har ingen. Ha en fin dag, det skal jeg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har to kommentarer: 1) Det er noe som heter: "Som en roper i skogen, får en svar". Den som kaster seg ut i en nettdebatt med sterke meninger, må tåle å få krasse svar tilbake. Tåler en ikke det, må en avstå fra slike debatter. 2) Det hører dessverre til jobben min å ta meg av personer som har opplevd brå og uventet død hos sine kjære. Et samstemmig budskap har jeg hørt utallige ganger. Det verste de kan oppleve i slike situasjoner er hvis presten eller noen annen sier noe slik som: "Det var vel en mening med det/ Gud hadde nok en mening med det". Sett i denne sammenheng og med de erfaringer jeg har fra dette arbeidet, uttrykker nok Sør den meningen storparten av folket i Norge har enten de er kristne eller ikke. 0 Siter
Gjest maiapril Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har to kommentarer: 1) Det er noe som heter: "Som en roper i skogen, får en svar". Den som kaster seg ut i en nettdebatt med sterke meninger, må tåle å få krasse svar tilbake. Tåler en ikke det, må en avstå fra slike debatter. 2) Det hører dessverre til jobben min å ta meg av personer som har opplevd brå og uventet død hos sine kjære. Et samstemmig budskap har jeg hørt utallige ganger. Det verste de kan oppleve i slike situasjoner er hvis presten eller noen annen sier noe slik som: "Det var vel en mening med det/ Gud hadde nok en mening med det". Sett i denne sammenheng og med de erfaringer jeg har fra dette arbeidet, uttrykker nok Sør den meningen storparten av folket i Norge har enten de er kristne eller ikke. Ok, takk. Godt å få svar fra en som jeg føler jeg kan stole på her inne. Da er det bare meg det er noe galt med. Men det visste jeg jo fra før, så null problem. 0 Siter
Gjest maiapril Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har to kommentarer: 1) Det er noe som heter: "Som en roper i skogen, får en svar". Den som kaster seg ut i en nettdebatt med sterke meninger, må tåle å få krasse svar tilbake. Tåler en ikke det, må en avstå fra slike debatter. 2) Det hører dessverre til jobben min å ta meg av personer som har opplevd brå og uventet død hos sine kjære. Et samstemmig budskap har jeg hørt utallige ganger. Det verste de kan oppleve i slike situasjoner er hvis presten eller noen annen sier noe slik som: "Det var vel en mening med det/ Gud hadde nok en mening med det". Sett i denne sammenheng og med de erfaringer jeg har fra dette arbeidet, uttrykker nok Sør den meningen storparten av folket i Norge har enten de er kristne eller ikke. ''1) Det er noe som heter: "Som en roper i skogen, får en svar". Den som kaster seg ut i en nettdebatt med sterke meninger, må tåle å få krasse svar tilbake. Tåler en ikke det, må en avstå fra slike debatter.'' Sant det Men noen ganger er det så fristende å diskutere med Sør. Men tåler jeg ikke svarene hans, får jeg heller avstå. 0 Siter
Gjest maiapril Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har to kommentarer: 1) Det er noe som heter: "Som en roper i skogen, får en svar". Den som kaster seg ut i en nettdebatt med sterke meninger, må tåle å få krasse svar tilbake. Tåler en ikke det, må en avstå fra slike debatter. 2) Det hører dessverre til jobben min å ta meg av personer som har opplevd brå og uventet død hos sine kjære. Et samstemmig budskap har jeg hørt utallige ganger. Det verste de kan oppleve i slike situasjoner er hvis presten eller noen annen sier noe slik som: "Det var vel en mening med det/ Gud hadde nok en mening med det". Sett i denne sammenheng og med de erfaringer jeg har fra dette arbeidet, uttrykker nok Sør den meningen storparten av folket i Norge har enten de er kristne eller ikke. Men hvorfor tåler jeg det ikke, tror du? Du trenger ikke svare altså, jeg har bare så mange tanker og føler meg så trist. 0 Siter
Gjest maiapril Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har to kommentarer: 1) Det er noe som heter: "Som en roper i skogen, får en svar". Den som kaster seg ut i en nettdebatt med sterke meninger, må tåle å få krasse svar tilbake. Tåler en ikke det, må en avstå fra slike debatter. 2) Det hører dessverre til jobben min å ta meg av personer som har opplevd brå og uventet død hos sine kjære. Et samstemmig budskap har jeg hørt utallige ganger. Det verste de kan oppleve i slike situasjoner er hvis presten eller noen annen sier noe slik som: "Det var vel en mening med det/ Gud hadde nok en mening med det". Sett i denne sammenheng og med de erfaringer jeg har fra dette arbeidet, uttrykker nok Sør den meningen storparten av folket i Norge har enten de er kristne eller ikke. Men nå skal jeg legge det bak meg og ikke tenke noe mer på det. Beklager at jeg har spammet deg, Ha en fin dag 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Men nå skal jeg legge det bak meg og ikke tenke noe mer på det. Beklager at jeg har spammet deg, Ha en fin dag Ha en fin dag du også :-) 0 Siter
Gjest Maron Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har to kommentarer: 1) Det er noe som heter: "Som en roper i skogen, får en svar". Den som kaster seg ut i en nettdebatt med sterke meninger, må tåle å få krasse svar tilbake. Tåler en ikke det, må en avstå fra slike debatter. 2) Det hører dessverre til jobben min å ta meg av personer som har opplevd brå og uventet død hos sine kjære. Et samstemmig budskap har jeg hørt utallige ganger. Det verste de kan oppleve i slike situasjoner er hvis presten eller noen annen sier noe slik som: "Det var vel en mening med det/ Gud hadde nok en mening med det". Sett i denne sammenheng og med de erfaringer jeg har fra dette arbeidet, uttrykker nok Sør den meningen storparten av folket i Norge har enten de er kristne eller ikke. Tåpelig at noen skal ha så krasse svar at de holder andre borte fra debatten. Jeg orker ikke diskutere lengre på DOL selv om jeg vanligvis synes det er morsomt å diskutere. Svært krass kritikk gjør at jeg blir oppgitt i diskusjonen selv om mine meninger jeg hadde i utgansgpunktet bare har blitt styrket. Mange kristne gjør forresten veldig mye godt arbeid ute i verden! Synd at mange tydligvis glemmer det! Den gyldne regel er hovedregelen i Biebelen" Alt det dere vil andre skal gjøre med dere skal dere gjøre mot dem". 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Tåpelig at noen skal ha så krasse svar at de holder andre borte fra debatten. Jeg orker ikke diskutere lengre på DOL selv om jeg vanligvis synes det er morsomt å diskutere. Svært krass kritikk gjør at jeg blir oppgitt i diskusjonen selv om mine meninger jeg hadde i utgansgpunktet bare har blitt styrket. Mange kristne gjør forresten veldig mye godt arbeid ute i verden! Synd at mange tydligvis glemmer det! Den gyldne regel er hovedregelen i Biebelen" Alt det dere vil andre skal gjøre med dere skal dere gjøre mot dem". Helt enig med deg. I debattene trenger ikke svarene være krasse, men svarene en får vil i stor grad preges av formen og krassheten i det en selv skriver. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ja, jeg får legge det bak meg. Jeg ble bare så lei meg over det du skrev til meg. Jeg forsvarer ikke massedrap, og ikke er jeg skyldig eller ansvarlig for massedrap heller. Dessuten svarte jeg en som lurte på hvordan Gud kunne tillate slikt. Jeg vet ikke jeg, men det jeg svarte var _kanskje_ en mulighet sa jeg. Men hvem kan kjenne Gud fullt ut? Ikke jeg iallefall. Så jeg synes ikke at du skulle ha angrepet meg såpass hardt som du gjorde. Jeg er bare et vanlig menneske med menneskelige tanker og refleksjoner om hvorfor ting kanskje er som de er. MEn faciten har ingen. Ha en fin dag, det skal jeg. Det er lov å bli lei seg for kommentarer man føler blir ubehagelige, men det kan jo hende Sør ble lei seg for diverse kommentarer fra deg igår på at han var en idiot (husker ikke ordlyden nå, men noe lignende) osv..... så det går begge veier Du er sikkert en trivelig person som lett blir engasjert, og da kan det lett gå fort i svingene og man sier ting man egentlig ikke mener (kjenner igjen den). Heldigvis blir man som regel fort venner igjen her inne 0 Siter
Gjest geitost Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Tåpelig at noen skal ha så krasse svar at de holder andre borte fra debatten. Jeg orker ikke diskutere lengre på DOL selv om jeg vanligvis synes det er morsomt å diskutere. Svært krass kritikk gjør at jeg blir oppgitt i diskusjonen selv om mine meninger jeg hadde i utgansgpunktet bare har blitt styrket. Mange kristne gjør forresten veldig mye godt arbeid ute i verden! Synd at mange tydligvis glemmer det! Den gyldne regel er hovedregelen i Biebelen" Alt det dere vil andre skal gjøre med dere skal dere gjøre mot dem". ''Tåpelig at noen skal ha så krasse svar at de holder andre borte fra debatten.'' Slik går det når en viss bessviter og fulltids kverulant tar over alle "viktige" disksjoner. Folk som ikke har de riktige meningene blir nærmest mobbet og jaget bort. Forstår ikke at VM lar han fortsette slik år etter år. Men hun har nok resignert. http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=1323791 0 Siter
Gjest maiapril Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Det er lov å bli lei seg for kommentarer man føler blir ubehagelige, men det kan jo hende Sør ble lei seg for diverse kommentarer fra deg igår på at han var en idiot (husker ikke ordlyden nå, men noe lignende) osv..... så det går begge veier Du er sikkert en trivelig person som lett blir engasjert, og da kan det lett gå fort i svingene og man sier ting man egentlig ikke mener (kjenner igjen den). Heldigvis blir man som regel fort venner igjen her inne ''men det kan jo hende Sør ble lei seg for diverse kommentarer fra deg igår på at han var en idiot '' Neppe. Sør blir nok ikke lei seg over slikt. Snarere styrker det bare hans tro på at han har rett, fordi den som sier slike ting til ham "har sluppet opp for argumenter". Og jeg tror ikke at han generelt er den typen som kan ta noe som helst innover seg, enten det er til etterretnig eller korrigering. Og iallefall ikke usaklige beskyldninger som "dumskalle", "idiot", o.l. Og jeg begynte ikke med å si slike ting til ham før _etter_ at han først forsøkte å ta rotta på meg. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''men det kan jo hende Sør ble lei seg for diverse kommentarer fra deg igår på at han var en idiot '' Neppe. Sør blir nok ikke lei seg over slikt. Snarere styrker det bare hans tro på at han har rett, fordi den som sier slike ting til ham "har sluppet opp for argumenter". Og jeg tror ikke at han generelt er den typen som kan ta noe som helst innover seg, enten det er til etterretnig eller korrigering. Og iallefall ikke usaklige beskyldninger som "dumskalle", "idiot", o.l. Og jeg begynte ikke med å si slike ting til ham før _etter_ at han først forsøkte å ta rotta på meg. Poenget er vel at hvis man selv sier stygge ting til andre her på DOL, så bør man tåle å ta imot stygge ting også 0 Siter
Gjest maiapril Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Poenget er vel at hvis man selv sier stygge ting til andre her på DOL, så bør man tåle å ta imot stygge ting også ''Poenget er vel at hvis man selv sier stygge ting til andre her på DOL, så bør man tåle å ta imot stygge ting også ;)'' Ja, ikke sant? Jeg opplevde at Sør begynte, derfor fikk han tilsvar. 0 Siter
Gjest Maron Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Men hvorfor tåler jeg det ikke, tror du? Du trenger ikke svare altså, jeg har bare så mange tanker og føler meg så trist. Ikke bry deg om denne Sør. Han har alltid vært slik. Mulig han var hakket verre for en del år tilbake. Noen ganger vil den onde makten prøve å bryte oss mennesker ned,Den vil skape frykt i oss, som vil ta håpet og troen fra oss, og som vil ta bort livsgleden. Da gjelder det å holde fast i troen, be og puste rolig og tenke at Jesus er sterkest alltid. Frykt ikke står det i Bibelen, og stå fast i troen! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Poenget er vel at hvis man selv sier stygge ting til andre her på DOL, så bør man tåle å ta imot stygge ting også ;)'' Ja, ikke sant? Jeg opplevde at Sør begynte, derfor fikk han tilsvar. Hm... tror du tolka det Sør sa i verste mening (hvis det er det innlegget jeg sikter til iallefall... leser ikke alt her på DOL). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.