Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har en psykisk sykdom. Jeg er dermed et svakt menneske. Jeg har mine defekter og skavanker, og er dermed et svakt ledd i samfunnet; en kvise på rævva til skattebetalerne. Skulle ønske det kunne være motsatt. Styrke! Mener dere det ikke er fruktbart å tenke slik? Jeg skjønner ikke hvorfor det hele tiden skal være så mye dikkedarier og "eg skal gå de me deg". Jeg blir direkte kvalm av dette følelseshysteriet. Jeg mener dette. Det er ikke noe jeg fremsetter av andre grunner. 0 Siter
Gjest forstår deg ikke :) Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har bipolar lidelse, det er også klassifisert som en psykisk sykdom, selv om det som behandler lidelsen er medisiner, ren kjemi. Jeg klarer meg selv og har gjort det nesten hele livet, på hvilken måte er jeg SVAK? 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg har bipolar lidelse, det er også klassifisert som en psykisk sykdom, selv om det som behandler lidelsen er medisiner, ren kjemi. Jeg klarer meg selv og har gjort det nesten hele livet, på hvilken måte er jeg SVAK? Sier ikke at du er svak, men at all sykdom er svakhet. Dette handlet mer om mitt eget syn på meg selv, jeg ønsker egentlig ikke å gå inn i diskusjoner om dette i forhold til at andre føler seg støtt, da jeg vet det kan bære galt av sted. For min egen del altså. 0 Siter
Gjest Solution Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 "En kvise på rævva til skattebetalerne." Noe av årsaken til at vi betaler skatt er jo for at vi skal ha et godt fungerende velferdssystem da. Slik at folk kan ha det noenlunde bra selv om man ikke nødvendigvis føler at man er med å bidrar. Det er forsåvidt mange måter å bidra på også. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 "En kvise på rævva til skattebetalerne." Noe av årsaken til at vi betaler skatt er jo for at vi skal ha et godt fungerende velferdssystem da. Slik at folk kan ha det noenlunde bra selv om man ikke nødvendigvis føler at man er med å bidrar. Det er forsåvidt mange måter å bidra på også. Er da klar over dette, det jeg etterspurte var om det var fruktbart å tenke som meg. For meg. 0 Siter
Gjest Solution Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Er da klar over dette, det jeg etterspurte var om det var fruktbart å tenke som meg. For meg. Da er vi vel kanskje inne på den debatten om det berømte glasset som enten er halvtomt eller halvfullt da kanskje? Fokus på det negative? Eller fokus på det positive? Hva mener du? 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Da er vi vel kanskje inne på den debatten om det berømte glasset som enten er halvtomt eller halvfullt da kanskje? Fokus på det negative? Eller fokus på det positive? Hva mener du? Jeg tenker ikke sånn. Jeg ser på "filosofien" min som aggresjonsfremmende, noe jeg dyrker og får styrke av. Men jeg er ikke helt sikker på om det driver meg fremover, da. 0 Siter
Gjest rudolfff Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg tenker ikke sånn. Jeg ser på "filosofien" min som aggresjonsfremmende, noe jeg dyrker og får styrke av. Men jeg er ikke helt sikker på om det driver meg fremover, da. ''Men jeg er ikke helt sikker på om det driver meg fremover, da.'' Virker jo ikke slik da. Kanskje på tide å bytte taktikk? 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Men jeg er ikke helt sikker på om det driver meg fremover, da.'' Virker jo ikke slik da. Kanskje på tide å bytte taktikk? Du sier noe. Men det vil kreve enormt av meg. Det innebærer vel å involvere seg i ikke bare mitt, men også andres, følelsesliv. Noe jeg aldri tidligere har gjort. Det kommer til å gjøre vondt. 0 Siter
Gjest forstår deg ikke :) Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Sier ikke at du er svak, men at all sykdom er svakhet. Dette handlet mer om mitt eget syn på meg selv, jeg ønsker egentlig ikke å gå inn i diskusjoner om dette i forhold til at andre føler seg støtt, da jeg vet det kan bære galt av sted. For min egen del altså. Føler meg ikke støtt, jeg er genuint nysgjerrig på hvordan du mener at all psykisk sykdom er svakhet og umodenhet, da jeg ikke kjenner meg igjen Da er jo isåfall all somatisk sykdom også svakhet da? 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Føler meg ikke støtt, jeg er genuint nysgjerrig på hvordan du mener at all psykisk sykdom er svakhet og umodenhet, da jeg ikke kjenner meg igjen Da er jo isåfall all somatisk sykdom også svakhet da? Åja, somatisk sykdom er jo akkurat en svakhet på lik linje med psykisk sykdom, avhengig av funksjonsgrad. Det gir ikke mening å snakke om umodenhet i forhold til f.eks. å brekke et bein, eller ha kreft, men det er jo svakheter man har. Når svakheten går på psyken, syns jeg en kan snakke om umodenhet... Men jeg skjønner at disse tankene ikke gir andre spesielt mye, så jeg trenger ikke lenger å påtvinge de andre. 0 Siter
Olav Femte Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Nå vet ikke jeg hva som feiler deg. Men leger og NAV - har ofte den holdningen.. 0 Siter
Gjest forstår deg ikke :) Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Åja, somatisk sykdom er jo akkurat en svakhet på lik linje med psykisk sykdom, avhengig av funksjonsgrad. Det gir ikke mening å snakke om umodenhet i forhold til f.eks. å brekke et bein, eller ha kreft, men det er jo svakheter man har. Når svakheten går på psyken, syns jeg en kan snakke om umodenhet... Men jeg skjønner at disse tankene ikke gir andre spesielt mye, så jeg trenger ikke lenger å påtvinge de andre. så når jeg har et utbrudd av en episode med mani eller depresjon, om den så varer bare et par mnd og det er 10 år mellom hver gang (bare et eks) så var et et utbrudd av en umodenhet i meg? du ser nok selv at du bruker begrepet modenhet på en helt annen måte enn hva det menes med i psykiatrien når jeg sier det sånn? 0 Siter
frosken Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Jeg skjønner ikke hvorfor det hele tiden skal være så mye dikkedarier og "eg skal gå de me deg". Jeg blir direkte kvalm av dette følelseshysteriet.'' De siste ukene har du startet utallige detaljerte tråder om hvordan du har det fra dag til dag. Er ikke dette på sett og vis et utslag av samme type følelseshysteri som du uttrykker at du blir kvalm av? 0 Siter
frosken Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Sier ikke at du er svak, men at all sykdom er svakhet. Dette handlet mer om mitt eget syn på meg selv, jeg ønsker egentlig ikke å gå inn i diskusjoner om dette i forhold til at andre føler seg støtt, da jeg vet det kan bære galt av sted. For min egen del altså. ''Sier ikke at du er svak, men at all sykdom er svakhet. Dette handlet mer om mitt eget syn på meg selv, jeg ønsker egentlig ikke å gå inn i diskusjoner om dette i forhold til at andre føler seg støtt, da jeg vet det kan bære galt av sted. For min egen del altså. '' Hvorfor starter du en tråd som dette dersom du ikke ønsker å gå inn i diskusjon om temaet? For meg fungerer det dårlig å bruke "svakhet" som et begrep som skal romme alle former for sykdom. 0 Siter
laban Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Jeg skjønner ikke hvorfor det hele tiden skal være så mye dikkedarier '' Er du ikke kongen av dikkedarier selv iblant? ;-) Hvis det er de som forsøker å hjelpe deg, som du synes diller for mye, er de sikkert villige til å la være dersom du skjærer gjennom og viser handlekraft i stedet for. Men da må det nok vare lenger enn til den aller første lille snublesteinen. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 så når jeg har et utbrudd av en episode med mani eller depresjon, om den så varer bare et par mnd og det er 10 år mellom hver gang (bare et eks) så var et et utbrudd av en umodenhet i meg? du ser nok selv at du bruker begrepet modenhet på en helt annen måte enn hva det menes med i psykiatrien når jeg sier det sånn? Jeg er enig i at det strider med bruken av ordet i psykiatri ja. For øvrig i mange andre tilfeller, og. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Sier ikke at du er svak, men at all sykdom er svakhet. Dette handlet mer om mitt eget syn på meg selv, jeg ønsker egentlig ikke å gå inn i diskusjoner om dette i forhold til at andre føler seg støtt, da jeg vet det kan bære galt av sted. For min egen del altså. '' Hvorfor starter du en tråd som dette dersom du ikke ønsker å gå inn i diskusjon om temaet? For meg fungerer det dårlig å bruke "svakhet" som et begrep som skal romme alle former for sykdom. Jeg vil gjerne diskutere hvorvidt dette er fruktbart for meg selv eller ikke, men jeg vil ikke diskutere dette med tanke på at folk ikke opplever at de er svake, selv om de har psykiske lidelser. For jeg er enig i at de ikke alltid er det, sånn psykiatrien bruker ordet. Og da blir det meningsløst sådann. Men ikke for meg selv, som sagt. Det er sånn jeg tenker, altså... Vel. Deg om det. :-) 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Jeg skjønner ikke hvorfor det hele tiden skal være så mye dikkedarier og "eg skal gå de me deg". Jeg blir direkte kvalm av dette følelseshysteriet.'' De siste ukene har du startet utallige detaljerte tråder om hvordan du har det fra dag til dag. Er ikke dette på sett og vis et utslag av samme type følelseshysteri som du uttrykker at du blir kvalm av? Hum. Jeg opplever det ikke sånn. Det jeg mener med følelseshysteri er ikke det samme som å snakke om hvordan man har det. Det jeg ikke "liker" er typen fokus. Jeg liker å fokusere på sinne og aggresjon. Det som jeg blir møtt med i psykiatrien er noe helt annet. Der er det sorg og tristhet og ikke minst ømhet. Blæh... 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ''Jeg skjønner ikke hvorfor det hele tiden skal være så mye dikkedarier '' Er du ikke kongen av dikkedarier selv iblant? ;-) Hvis det er de som forsøker å hjelpe deg, som du synes diller for mye, er de sikkert villige til å la være dersom du skjærer gjennom og viser handlekraft i stedet for. Men da må det nok vare lenger enn til den aller første lille snublesteinen. Vel. Jeg forsøker å si at jeg er lat, jeg. Men nei; det er nemlig vrangforestillinger det, sier psykiateren min. Hehehe. Så jeg trur ikke det blir så lett å få mer brutalitet inn i bildet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.