fran Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Er det riktig at Lamictal både skal balansere nedstemthet og oppstemthet? I så tilfelle hvis det ikke fungere etter intensjonen er det da vanlig å bruke Orfiril eller et antipsykotisk middel i kombinasjon? Eller skal den type medisin brukes kun ved symtoner på oppstemthet? Er det riktig at bruk av antidepressiva over tid ikke er gunstig da det kan utløse oppstemthet? Medisinering min er fastsatt av ulike fagpersoner og opplever at leger og psykiatere har noe ulik vurdering på hva som bør være kombinasjonen. Det kan jo være at det ikke er noen fasit. Hva med bruk av Litium? Er det riktig at den best egner seg på oppstemthet eller balansere den også begge polene? Jeg synes at det er viktigst å forholde seg til de behandlere som faktisk behandler en, men er litt forvirret når det gjelder medisingeringen og synes ikke det gjør noe å høre andres synspunkt der. Fint med tilbakemeldinger fra andre med erfaringer i forhold til medisinering av bipolar lidelse. For å avslutt: "man skal forenkle ting så mye som mulig, men heller ikke mer" (Mark Twain). 0 Siter
Gjest psykojenta Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Er ikke sikker på hva som er hva, men jeg fikk først Lamictal(SS) for å prøve komme opp av grøfta. Så ble det tilsatt Zyprexa (AP). Deretter ble det tilsatt Lithionit(SS). Gikk på dette ei stund, fikk ECT(fordi dette ikke hjalp nevneverdig) så tilsatt Cipralex(AD). Etter ei stund ble jeg litt bedre så jeg beholdt disse. Ett år etter fikk jeg en skikkelig opptur, så Cipralex(AD) ble fjernet og Lithionit(SS) øket. Da ble jeg dårlig igjen. Så har vi deretter trikset og mikset av og på med medisinene(bortsett fra Lithioniten - den har ikke blitt rørt(annet enn doseendring) Orifiril prøvde jeg i 2007 - så nedstemt har jeg nesten aldri vært før(klatra på togoverganger-klatra på gjerdene) Serequel tålte jeg ikke da jeg ble helt borte -ingen fikk ordentlig kontakt med meg. Mener å ha hørt at Zyprexa(og sikkert andre AP) funker litt antidepressivt. Håper du finner din "coctail" i denne kompliserte medisinverden 0 Siter
miakami Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 litum fungerer både mot oppstemthet og nedstemthet. lamictal fungerer mest mot nedstemthet hos bipolar. orfiril mest mot oppstemthet hos bipolare. noen bruker antipsykotika og antidepressiva bare i perioder, andre hele tiden selv brukte jeg et utall medisiner sammen med litium ,både lamictal, antidepp, antipsykotika, berolignende +++ men nå bruker jeg KUN litium og det er nok 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Dette handler om bipolar lidelse type 2? 0 Siter
Gjest hf2o Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ja, jeg tror Lamictal skal hjelpe til med å stabilisere både oppturene og nedturene, slik at det ikke skjer så hyppig. Og jeg tror også det er vanlig å få et antipsykotisk preparat en kan ta for å bremse oppturer. Jeg har bp2 og da psykiateren skrev ut AP til meg sa han at jeg skulle ta en tablett før jeg jeg skulle være med på noe morsomt,( f.eks hyttetur med venninner) sånn at jeg ikke skulle ta helt av. Funker fint det. AP tar jeg altså bare i slike bestemte situasjoner. Det er ikke noe jeg tar fast. Det som jeg tar fast er Lamictal og Cipralex. Funker fint det også. 0 Siter
fran Skrevet 12. juli 2012 Forfatter Skrevet 12. juli 2012 Dette handler om bipolar lidelse type 2? Ja. Når det gjelder medisineringen er vi nå landet på Lamictal (250 mg, ligger da innenfor terapeutisk intervall (15,1)), Cipralex (20 mg). Annen medisin Lyrica 75 mg (smertebehandling). Det har vært frem og tilbake med bruk av Orfiril (brukt i 3 perioder sinden sommeren 2011). Muligens aktuelt å bruke et antipsykotisk middel. Har bruk Zeldox, men ikke det siste året. Prøvde nylig igjen for å dempe, men ble dårligere. I forhold til bruk av Orfiril og antipsykotsk middel er det ulike vurderinger/anefalinger. Psykiateren mener at Cipralex ikke bør brukes med mindre jeg er svært deprimert. Legen på sin side synes det er nødvendig/sikkrere. Har jeg forståt det riktig kan det utløse mani. Så det føles ikke helt bra, men det holder depresjonene i sjakk det meste av tiden. Valget ligger på meg og jeg føler ikke at jeg helt vet hva jeg driver på med. Opplever at beslutningene mine i forhold til medisinering følger svigningene mine og jeg tror ikke det er løsningen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. juli 2012 Skrevet 12. juli 2012 Ja. Når det gjelder medisineringen er vi nå landet på Lamictal (250 mg, ligger da innenfor terapeutisk intervall (15,1)), Cipralex (20 mg). Annen medisin Lyrica 75 mg (smertebehandling). Det har vært frem og tilbake med bruk av Orfiril (brukt i 3 perioder sinden sommeren 2011). Muligens aktuelt å bruke et antipsykotisk middel. Har bruk Zeldox, men ikke det siste året. Prøvde nylig igjen for å dempe, men ble dårligere. I forhold til bruk av Orfiril og antipsykotsk middel er det ulike vurderinger/anefalinger. Psykiateren mener at Cipralex ikke bør brukes med mindre jeg er svært deprimert. Legen på sin side synes det er nødvendig/sikkrere. Har jeg forståt det riktig kan det utløse mani. Så det føles ikke helt bra, men det holder depresjonene i sjakk det meste av tiden. Valget ligger på meg og jeg føler ikke at jeg helt vet hva jeg driver på med. Opplever at beslutningene mine i forhold til medisinering følger svigningene mine og jeg tror ikke det er løsningen. Med opplysningen om BP2 bled det klart lettere å svare. Orfiril er lite aktuelt, og jeg ville unngått det. En blir ikke manisk av AD når en har BP2. En kan bli hypoman, men det er ikke så farlig en kort periode. Av den grunn trenger enn ikke være så redd for å bruke AD om det skulle være nødvendig. Om effekten ikke er tilfredsstillende ville jeg sett på to tiltak som omtrent likeverdige: Øke dosen av Lamictal noe - f. eks til 300 mg. Eller legge til Seroquel opptrappende ved behov til 300 mg. 0 Siter
fran Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Skrevet 14. juli 2012 Med opplysningen om BP2 bled det klart lettere å svare. Orfiril er lite aktuelt, og jeg ville unngått det. En blir ikke manisk av AD når en har BP2. En kan bli hypoman, men det er ikke så farlig en kort periode. Av den grunn trenger enn ikke være så redd for å bruke AD om det skulle være nødvendig. Om effekten ikke er tilfredsstillende ville jeg sett på to tiltak som omtrent likeverdige: Øke dosen av Lamictal noe - f. eks til 300 mg. Eller legge til Seroquel opptrappende ved behov til 300 mg. Takk for svar. Det var nyttig. God sommer! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.