Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ble fornærmet i dag da min far snakket om en dame "Hun klarer seg ikke selv, det gjør ikke de schizofrene". Seriøst? Han vet ikke at jeg har den samme diagnosen, eller kan jeg det siden jeg klarer meg selv? Begynte å tenke, støtter meg jo til min samboer men jeg er ikke helt vekke og suser på. Men fikk masse tanker og ble surrete i hodet og fornærmet. Det er vel grader av schizofreni og? Noen klarer seg ikke så bra, klarer ikke ta vare på seg selv mens andre gjør det?? Har ikke jobb men har ufør pga denne diagnosen, har vært mye syk men er ikke det nå. Betyr det at jeg er en høytgungerende med schizofreni? Men føler meg ikke bra nå, ikke syk men surrete og forvirra i hodet, og fornærma. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ikke godt å si hva han mente med å ikke klare seg selv da, men hvis man ikke kan forsørge seg selv økonomisk, kan man vel i en viss grad si at man ikke "klarer seg selv"... men det blir jo temmelig flåsete og teit å si det på denne måten, da. Og trekke den generaliseringen at ingen schizofrene klarer seg selv, og at de som ikke klarer seg selv, er schizofrene, er helt bak mål. 0 Siter
Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ikke godt å si hva han mente med å ikke klare seg selv da, men hvis man ikke kan forsørge seg selv økonomisk, kan man vel i en viss grad si at man ikke "klarer seg selv"... men det blir jo temmelig flåsete og teit å si det på denne måten, da. Og trekke den generaliseringen at ingen schizofrene klarer seg selv, og at de som ikke klarer seg selv, er schizofrene, er helt bak mål. Ja helt bak mål å tro at de som har schizofreni ikke klarer seg selv, han mente vel at de måtte passes på for de surrer på og roter til livet sitt. Og rart de ikke lurer på hva det er med meg, men aldri om de skal få vite heller. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ja helt bak mål å tro at de som har schizofreni ikke klarer seg selv, han mente vel at de måtte passes på for de surrer på og roter til livet sitt. Og rart de ikke lurer på hva det er med meg, men aldri om de skal få vite heller. :-) Selv har jeg hørt at de som er psykiatriske pasienter er psykopater hele gjengen. :-) Det er mye man skal høre. 0 Siter
Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 :-) Selv har jeg hørt at de som er psykiatriske pasienter er psykopater hele gjengen. :-) Det er mye man skal høre. Ikke mye folk vet da om folk med psykiske lidelser. Er helt sjokka jeg og ganske satt ut. 0 Siter
Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 :-) Selv har jeg hørt at de som er psykiatriske pasienter er psykopater hele gjengen. :-) Det er mye man skal høre. Det er iallefall en skam forstår jeg. Men hva vet min far om diagnoser? Ingenting! 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ikke mye folk vet da om folk med psykiske lidelser. Er helt sjokka jeg og ganske satt ut. Skjønner jeg godt. Det er ikke så greit å ta til motmæle heller. Er man først som sist derfinert som psykiatrisk pasient (les: en som "tuller" og ikke vet sitt eget beste), så spiller det jo ingen rolle hva man sier. Ingen vil høre på det du har å si. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Det er iallefall en skam forstår jeg. Men hva vet min far om diagnoser? Ingenting! Vet ikke hvor gammel du er jeg, men hvis faren din er litt opp i åra, så kan det jo hende han henger litt etter. Det er økt opplysning om dette nå. Enkelte dinosaurer finnes dog fortsatt, selv i unge aldre. 0 Siter
Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Skjønner jeg godt. Det er ikke så greit å ta til motmæle heller. Er man først som sist derfinert som psykiatrisk pasient (les: en som "tuller" og ikke vet sitt eget beste), så spiller det jo ingen rolle hva man sier. Ingen vil høre på det du har å si. Ja det har jeg opplevd i systemet, at jeg må ikke taes på alvor siden jeg sliter psykisk. Ingen ville høre på meg, jeg var jo syk. De skulle bare visst hva som feilte meg, nei takk Gud for at de ikke vet det. 0 Siter
Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Vet ikke hvor gammel du er jeg, men hvis faren din er litt opp i åra, så kan det jo hende han henger litt etter. Det er økt opplysning om dette nå. Enkelte dinosaurer finnes dog fortsatt, selv i unge aldre. Ja, han er oppi åra, og av den gamle skolen. Så han vet i grunn ingenting om diagnoser. Men han vet jo det meste og har svar på det meste, ifølge seg selv. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ja det har jeg opplevd i systemet, at jeg må ikke taes på alvor siden jeg sliter psykisk. Ingen ville høre på meg, jeg var jo syk. De skulle bare visst hva som feilte meg, nei takk Gud for at de ikke vet det. Kjenner meg igjen i dette. Et sted jeg var på, et DPS, var helt grusomt. Der ble jeg så trykt ned at da jeg gikk derfra hadde jeg bare tanker om at jeg skulle sprenge det sykehuset med en bombe. Men jeg gav de likevel en klem da, og en takk for at jeg fikk lov til å være der... Beklager om jeg sporer litt av her nå, men det er i alle fall dette jeg mener med at jeg ikke ble tatt på alvor. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ja, han er oppi åra, og av den gamle skolen. Så han vet i grunn ingenting om diagnoser. Men han vet jo det meste og har svar på det meste, ifølge seg selv. Det kan jeg godt se for meg. 0 Siter
Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Kjenner meg igjen i dette. Et sted jeg var på, et DPS, var helt grusomt. Der ble jeg så trykt ned at da jeg gikk derfra hadde jeg bare tanker om at jeg skulle sprenge det sykehuset med en bombe. Men jeg gav de likevel en klem da, og en takk for at jeg fikk lov til å være der... Beklager om jeg sporer litt av her nå, men det er i alle fall dette jeg mener med at jeg ikke ble tatt på alvor. Jeg mener hele systemet, alle visste jo at jeg var psykisk syk. Da blir man stempket og ikke tatt på alvor, kan ikke ta seriøst noen som har vært innlagt, alt er jo bare babbel. Men ble tatt mer på alvor i psykiatrien av enkelte ihvertfall. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Jeg mener hele systemet, alle visste jo at jeg var psykisk syk. Da blir man stempket og ikke tatt på alvor, kan ikke ta seriøst noen som har vært innlagt, alt er jo bare babbel. Men ble tatt mer på alvor i psykiatrien av enkelte ihvertfall. Ja, du kan ikke ta hele psykiatrien under ett. Noen steder er ille, andre helt fantastiske. Jeg er heldig nå for tiden. Håper du er det, og. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 1. Det er stor variasjon i funksjonsnivået til personer med schizofreni. 15-20% er sgs uten hjelpebehov. 2. Jeg tror ikke du kan forvente av folk flest at de skal ha inngående kjennskap til slikt. I stedet for å ergre seg over folks kunnskapsløshet, kan en heller glede seg over at en selv ikke er like kunnskapsløs. 0 Siter
Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ja, du kan ikke ta hele psykiatrien under ett. Noen steder er ille, andre helt fantastiske. Jeg er heldig nå for tiden. Håper du er det, og. Ja forskjellig fra plass til plass, kom akkurat på at jeg har blitt sett på som rar så masse. Og det fordi jeg har slitt psykisk, men jeg er ikke skummel og farlig. Blir helt skjelven av disse tankene. Får prøve å la være, ha en fin kveld 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ja forskjellig fra plass til plass, kom akkurat på at jeg har blitt sett på som rar så masse. Og det fordi jeg har slitt psykisk, men jeg er ikke skummel og farlig. Blir helt skjelven av disse tankene. Får prøve å la være, ha en fin kveld ;-) Du føler kanskje på det å bli urettferdig behandlet... Det er en meget vond følelse, i alle fall for de fleste. 0 Siter
Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 1. Det er stor variasjon i funksjonsnivået til personer med schizofreni. 15-20% er sgs uten hjelpebehov. 2. Jeg tror ikke du kan forvente av folk flest at de skal ha inngående kjennskap til slikt. I stedet for å ergre seg over folks kunnskapsløshet, kan en heller glede seg over at en selv ikke er like kunnskapsløs. Ja får heller glede meg over det Bare begynte å tenke tilbake på hvor "skummel" jeg har vært pga psykisk sykdom, jeg var ikke skummel men syk. Ikke skadet jeg noen heller. 0 Siter
Gjest Mrs.Q Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 ;-) Du føler kanskje på det å bli urettferdig behandlet... Det er en meget vond følelse, i alle fall for de fleste. Ja, kaller det "heksejakt" jeg, selv om en med min diagnose ikke bør kalle det det. Kan bli missforstått. Rart hvordan ting kan komme tilbake av tanker, og av hva folk sier. 0 Siter
Gjest Why are they feeding me? Skrevet 7. juli 2012 Skrevet 7. juli 2012 Ja, kaller det "heksejakt" jeg, selv om en med min diagnose ikke bør kalle det det. Kan bli missforstått. Rart hvordan ting kan komme tilbake av tanker, og av hva folk sier. Trur det er ytterst viktig å forumulere seg så spissfindig og korrekt som mulig i slike situasjoner... Her skal jeg selv absolutt ta selvkritikk. Grunnen til dette, er at ikke man selv har så stor "skyld", som pasient. Men man kan likevel forsøke å ta ansvar for kommunikasjonen, det er jo bare til ens eget beste... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.