Gå til innhold

når behandlere blir sint

Anbefalte innlegg

Gjest germinate
Skrevet

må behandlere noen ganger bli sint på pasientene sine? og hvis de blir det, er det fordi de er lei av deg?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• Bella Dotte

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• Soulshine

2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Behandlere (og andre folk) må noen ganger heve stemmen/trå hardere til dersom vanlig kommunikasjon er uten effekt over tid.

Gjest Why are they feeding me?
Skrevet

Behandlere (og andre folk) må noen ganger heve stemmen/trå hardere til dersom vanlig kommunikasjon er uten effekt over tid.

Hm. Det gjorde min forrige behandler med meg, han ble ofte krass i stemmen... ville ikke høre på det jeg fortalte... endte jo opp med at jeg begynte å tro jeg var frisk, og ikke trengte medisiner. Så jeg avsluttet pasientforholdet til klinikken, og sluttet på medisiner.

Det som så skjedde var at jeg ble meget syk, og tok kontakt på nytt igjen, takket være hjelp herfra, blant annet. Er noen år siden.

Selvkritikk skal jeg absolutt ta for dette. Psykiatere er bare mennesker de og. Men min nye behandler er jeg mer fornøyd med, da jeg føler han forstår meg på et annet nivå.

Dette var et eksempel på hva dette med å bli sint på pasienten kan medføre. Beklager om det ikke var nyttig for noen å lese.

Gjest germinate
Skrevet

det er ingen andre som blir sint. jeg gir dem ingen grunn til det.

jeg opplevde e mye skremmende sinne fra min far mot min mor. det sitter i meg. jeg har vært kronisk engstelig og redd. jeg reagerer tvert noen hever stemmen bare litt og det bare rundt meg. jeg tror aldri jeg noen gang vil klare å bli trygg nok på andre. jeg må ha stadig kontroll på hvor jeg har folk. og bekreftelser. får jeg ikke det gjør jeg alt for å få det og det ender opp med at jeg gjør det ti ganger verre.

Gjest germinate
Skrevet

jeg opplevde e mye skremmende sinne fra min far mot min mor. det sitter i meg. jeg har vært kronisk engstelig og redd. jeg reagerer tvert noen hever stemmen bare litt og det bare rundt meg. jeg tror aldri jeg noen gang vil klare å bli trygg nok på andre. jeg må ha stadig kontroll på hvor jeg har folk. og bekreftelser. får jeg ikke det gjør jeg alt for å få det og det ender opp med at jeg gjør det ti ganger verre.

Gjest germinate
Skrevet

Gjest germinate
Skrevet

jeg glemte å skrive at alternativet da blir å slutte behandling :( jeg ser ingen annen løsning

Skrevet

''får jeg ikke det gjør jeg alt for å få det og det ender opp med at jeg gjør det ti ganger verre.

''

Jeg håper ikke folk rundt deg lar seg styre av ditt behov for at ingen noensinne skal kunne være sinte. Det er egentlig merkelig hvilken makt mennesker som er redde for andres aggresjon av og til kan få over sine medmennesker. Ved at de har fortalt klart og tydelig hvor forferdelig de synes det er dersom noen hever stemmen ovenfor dem, så fratar de på en måte sine medmennesker å reagere naturlig i forhold til dem.

Gjest germinate
Skrevet

''får jeg ikke det gjør jeg alt for å få det og det ender opp med at jeg gjør det ti ganger verre.

''

Jeg håper ikke folk rundt deg lar seg styre av ditt behov for at ingen noensinne skal kunne være sinte. Det er egentlig merkelig hvilken makt mennesker som er redde for andres aggresjon av og til kan få over sine medmennesker. Ved at de har fortalt klart og tydelig hvor forferdelig de synes det er dersom noen hever stemmen ovenfor dem, så fratar de på en måte sine medmennesker å reagere naturlig i forhold til dem.

Jeg har ikke sagt noe til de rundt meg om dette. Ingen vet noe som helst om det. Jeg gir de ingen grunn til å bli sint. Dvs jeg oppfører meg bra osv

Skrevet

jeg glemte å skrive at alternativet da blir å slutte behandling :( jeg ser ingen annen løsning

''jeg glemte å skrive at alternativet da blir å slutte behandling :( jeg ser ingen annen løsning''

Dette utsagnet passer godt inn med deg jeg nettopp skrev til deg. Ikke bare at du forsøker å frata motparten retten til å reagere slik det er naturlig for dem, i tillegg "truer" du med å bryte kontakten dersom de ikke føyer seg etter din vilje og det du oppfatter som dine behov.

Jeg vet at du vil påstå at du ikke mener å straffe motparten ved slike utsagn, men de får alltid meg til å tenke på sårede unger som lever seg inn i hvor trist foreldrene kommer til å få det i begravelsen når ungen deres dør. _Da_ vil foreldrene endelig skjønne hvor urimelige de har vært mot ungen sin.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg har ikke sagt noe til de rundt meg om dette. Ingen vet noe som helst om det. Jeg gir de ingen grunn til å bli sint. Dvs jeg oppfører meg bra osv

Når en behandler blir sint på meg betyr det at jeg må gjøre det samme. Dvs jeg må veie mine ord veldig godt.

Gjest germinate
Skrevet

Når en behandler blir sint på meg betyr det at jeg må gjøre det samme. Dvs jeg må veie mine ord veldig godt.

Gjest germinate
Skrevet

Skrevet

Mulig jeg er treg i oppfattelsen her, men skriver ikke du nettopp nå om hvor fortvilet du er fordi behandleren din har vært krass mot deg? I såfall er jeg glad for at du har en behandler som ikke lar seg kneble.

Forøvrig er ikke verden så enkel at ingen blir sinte om "man oppfører seg bra", - det vil være ulike oppfatninger av hva som er å oppføre seg bra eller hva som gir andre grunn til å reagere negativt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vanligvis vil det være nok å holde seg til den behandlingsavtalen en har inngått med behandleren.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Hvorfor ble behandleren sint?

Husker en psykolog jeg hadde ble det, virket sint fordi jeg ikke ville ta medisiner. Trodde han hatet meg og ville bli kvitt meg, sa at hvis jeg ikke tok medisiner var det ikke vits i at jeg kom der heller. Nå tror jeg han ville jeg skulle ha det bedre, enn jeg hadde det uten medisiner.

Skrevet

''Når en behandler blir sint på meg betyr det at jeg må gjøre det samme. Dvs jeg må veie mine ord veldig godt.''

Ikke nødvendigvis. Du kan også innse at du tåler at et annet menneske er sint. Men dersom du velger å overskride rammene for behandling så mye at terapeuten avslutter behandlingen, så vil jo det selvfølgelig være en vanskelig erfaring å ha med seg videre.

Gjest germinate
Skrevet

''Når en behandler blir sint på meg betyr det at jeg må gjøre det samme. Dvs jeg må veie mine ord veldig godt.''

Ikke nødvendigvis. Du kan også innse at du tåler at et annet menneske er sint. Men dersom du velger å overskride rammene for behandling så mye at terapeuten avslutter behandlingen, så vil jo det selvfølgelig være en vanskelig erfaring å ha med seg videre.

Det er uansett bedre å avslutte selv, før behandleren avslutter.

Gjest germinate
Skrevet

''jeg glemte å skrive at alternativet da blir å slutte behandling :( jeg ser ingen annen løsning''

Dette utsagnet passer godt inn med deg jeg nettopp skrev til deg. Ikke bare at du forsøker å frata motparten retten til å reagere slik det er naturlig for dem, i tillegg "truer" du med å bryte kontakten dersom de ikke føyer seg etter din vilje og det du oppfatter som dine behov.

Jeg vet at du vil påstå at du ikke mener å straffe motparten ved slike utsagn, men de får alltid meg til å tenke på sårede unger som lever seg inn i hvor trist foreldrene kommer til å få det i begravelsen når ungen deres dør. _Da_ vil foreldrene endelig skjønne hvor urimelige de har vært mot ungen sin.

Det er godt mulig du har rett i det du skriver i første avsnitt.

I det andre avsnittet har du derimot helt rett. Det er noe sånt jeg har tenkt...

Gjest germinate
Skrevet

'' Ikke bare at du forsøker å frata motparten retten til å reagere slik det er naturlig for dem, i tillegg "truer" du med å bryte kontakten dersom de ikke føyer seg etter din vilje og det du oppfatter som dine behov.''

En kommentar til: det jeg kjenner meg igjen i, er at jeg blir redd. At det er derfor jeg "truer" med å bryte kontakten. Det og det at jeg ikke føler meg forstått.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...