marlenexxx27 Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Når en person som misbruker rusmidler legger seg inn til avrusning, hvor lenge varer fasen med fysiske og psykiske abstinenser? De psykiske ettervirkningene kan vel vare ganske så lenge, men hvor lenge tenker man at den akutte "krise-perioden" varer? Bør pårørende holde seg unna i denne perioden? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Varigheten av abstinenser avhenger av stoffet (stoffene), doser brukt og i noen grad av lengden på misbruket. Jeg ser ingen generell grunn til at vedkommende ikke skal få besøk. Hos personer som misbruker illegale stoffer bruker vi ofte å begrense besøk til personer vi tar sjansen på ikke bringer med stoff. 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Varigheten av abstinenser avhenger av stoffet (stoffene), doser brukt og i noen grad av lengden på misbruket. Jeg ser ingen generell grunn til at vedkommende ikke skal få besøk. Hos personer som misbruker illegale stoffer bruker vi ofte å begrense besøk til personer vi tar sjansen på ikke bringer med stoff. Kan jeg få spørre om noe som har litt med det samme å gjøre, men ikke alt? Jeg kjenner en person som har vært rusfri i 5 måneder etter å ha vært alkoholiker i mange år. Det gikk så langt at vedkommede til slutt mistet både jobb (som h*n hadde hatt i sikkert 20 år) og omsorgsretten for sine barn. Utover det er dette en person som er svært godt likt blandt mange fordi h*n er så snill, hyggelig, omsorgsfull osv. Så vidt jeg vet, har også vedkommedes foreldre hatt samme problem. H*n har vært gjennom ulike behandlingsopplegg inkl innleggelse, uten hell. Men denne gangen ser det ut til at h*n skal klare det fordi det tilsynelatende er noe h*n selv ønsker og at har innsett at det har gått for langt. Er 5 mnd kort tid å ha vært rusfri på i en slik sammenheng? Jeg har gode grunner for å spørre, og som jeg ikke har lyst til å utdype nærmere enn at dette er en person som jeg bryr meg om på vegne av vedkommedes barn og eks. 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 11. juli 2012 Forfatter Skrevet 11. juli 2012 Varigheten av abstinenser avhenger av stoffet (stoffene), doser brukt og i noen grad av lengden på misbruket. Jeg ser ingen generell grunn til at vedkommende ikke skal få besøk. Hos personer som misbruker illegale stoffer bruker vi ofte å begrense besøk til personer vi tar sjansen på ikke bringer med stoff. Ok. En annen ting: Det har vært diskutert om man skal gi heroin til heroinmisbrukere i Norge, og dette gjøres vel i noen andre land. Kan dette ses som et tegn på at rusbehandling i kun liten grad har effekt? Hvis det hadde hatt effekt, ville man vel ikke lurt på om man skulle gi folk heroin? 0 Siter
Mandolaika Skrevet 11. juli 2012 Skrevet 11. juli 2012 Kan jeg få spørre om noe som har litt med det samme å gjøre, men ikke alt? Jeg kjenner en person som har vært rusfri i 5 måneder etter å ha vært alkoholiker i mange år. Det gikk så langt at vedkommede til slutt mistet både jobb (som h*n hadde hatt i sikkert 20 år) og omsorgsretten for sine barn. Utover det er dette en person som er svært godt likt blandt mange fordi h*n er så snill, hyggelig, omsorgsfull osv. Så vidt jeg vet, har også vedkommedes foreldre hatt samme problem. H*n har vært gjennom ulike behandlingsopplegg inkl innleggelse, uten hell. Men denne gangen ser det ut til at h*n skal klare det fordi det tilsynelatende er noe h*n selv ønsker og at har innsett at det har gått for langt. Er 5 mnd kort tid å ha vært rusfri på i en slik sammenheng? Jeg har gode grunner for å spørre, og som jeg ikke har lyst til å utdype nærmere enn at dette er en person som jeg bryr meg om på vegne av vedkommedes barn og eks. ''Er 5 mnd kort tid å ha vært rusfri på i en slik sammenheng?'' Ja, veldig kort. Jeg har alltid ment at vedkommende som skal ha hjelp, må ønske det selv. Ellers går det ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.