Gjest grublendeikveld Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 nå har min datter endelig fått diagnosen. endelig, skriver jeg, fordi det er en lettelse å få svar på hvorfor min datter har hatt så store sosiale problemer. er det noen rettigheter en kan ha med den diagnosen? hun er 15 år, snart 16. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Hei! Sikkert fint for henne at hun nå da får svar på sin annerledeshet. Hva man får innvilget er avhengig av hvilke vansker man har. Jeg syns personlig noe av det første man trenger når man er så stor er samtale både individuelt og i gruppe, der man kan lære seg sosiale ferdigheter, stille spørsmål og få svar, samt møte likesinnede og få bekreftelse på seg selv. Utover det har mange ulike hjelpestønader, grunnstønader osv... men det avhenger jo av hvilke vansker man har. Dessuten sikkert litt med alder, din datter er jo stor nå. Man kan ved behov få taxi til og fra skole, kuledyne ved søvnvansker, ørepropper ved lydsensitivitet osv... vi har dette. Man får også smart phone (HTC) fra hjelpemiddelsentralen, men ikke pc som man fikk før, dette fordi man i dag anser pc som noe alle likevel har/skaffer seg. Jeg tror man kan få hjelp og opplysning om en del ting på Nordvoll, samt autismeforeningen, samt ved å gå kurs. Det med hjelpetiltak er jo avhengig av vanskene man har. Jeg kjenner feks mennesker med asperger som ikke klarer kjøre bil, de får innvilget TT kort, mens jeg som ikke har vansker med det jo selvfølgelig ikke får TT kort, men jeg får parkeringsbevis for forflyttninghemmede, noe som er en stor hjelp for meg og som gjør at jeg mye bedre kommer meg dit jeg skal på egenhånd. Likevel handler mye om å skrive gode nok søknader, noe vi ikke er flinke til, derfor får ikke mine barn TT kort slik en del barn med asperger får, vi må selv kjøre barna til aktiviteter. Jeg har en bitteliten grunnstønad på 588 kr mnd det er komisk, mens en venn med asperger har 2500.- fordi er flink på å få frem behov. Jeg har i tillegg gluten og melkeallergi, noe som skal gi stønad på 1800 kr mnd for fordyret kosthold, men det får jeg ikke fordi jeg er redd for blodprøve. Da betaler jeg heller selv. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Jeg kan ikke svare på det du egentlig spør om, men lurer veldig på hvilke "symptomer" hun har hatt i oppveksten? Antar hun ikke er veldig hardt rammet siden hun ikke har fått diagnosen før nå? Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner ei jente på tolv som har endel sosiale problemer og sliter med å følge sosiale spilleregler. Samtidig mangler hun mange av de typiske aspergertrekkene som f.eks. fullt fokus på bestemte interesseområder osv. Jenta har også generelle lærevansker, og sliter faglig på skolen. Vet av egen erfaring at mange med asperger kan være skolesterke. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Jeg kan ikke svare på det du egentlig spør om, men lurer veldig på hvilke "symptomer" hun har hatt i oppveksten? Antar hun ikke er veldig hardt rammet siden hun ikke har fått diagnosen før nå? Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner ei jente på tolv som har endel sosiale problemer og sliter med å følge sosiale spilleregler. Samtidig mangler hun mange av de typiske aspergertrekkene som f.eks. fullt fokus på bestemte interesseområder osv. Jenta har også generelle lærevansker, og sliter faglig på skolen. Vet av egen erfaring at mange med asperger kan være skolesterke. Hei! Ja mine barn med asperger er skoleflinke, alle egentlig. I dag sa Bella Dotte at hun kjenner seg igjen i min datter som jeg ikke tror vil få diagnosen asperger fordi virker så flink på alle voksne, men som skal utredes til høsten, det betyr at altså min datter kanskje har asperger syndrom, selv om hun er mindre kontaktsvak enn jeg var. Det dumme med å ha vanskene og få sent hjelp er at man blir trist inni seg av å føle seg annerledes og ikke vite hva som er galt, hvorfor man ikke får til det sosiale og bare blir en observatør i skolegården. Derfor tror jeg mange jenter lider i stillhet, diagnosekriteriene er kanskje ikke feil, men hvordan symptomene gir seg utslag hos jenter kan kanskje bare være litt annerledes enn hos guttene, kanskje.. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Hei! Ja mine barn med asperger er skoleflinke, alle egentlig. I dag sa Bella Dotte at hun kjenner seg igjen i min datter som jeg ikke tror vil få diagnosen asperger fordi virker så flink på alle voksne, men som skal utredes til høsten, det betyr at altså min datter kanskje har asperger syndrom, selv om hun er mindre kontaktsvak enn jeg var. Det dumme med å ha vanskene og få sent hjelp er at man blir trist inni seg av å føle seg annerledes og ikke vite hva som er galt, hvorfor man ikke får til det sosiale og bare blir en observatør i skolegården. Derfor tror jeg mange jenter lider i stillhet, diagnosekriteriene er kanskje ikke feil, men hvordan symptomene gir seg utslag hos jenter kan kanskje bare være litt annerledes enn hos guttene, kanskje.. Det er nettopp derfor jeg lurer veldig på den jenta jeg snakka om.... for hun skjønner nok at hun ikke er helt som venninnene, men samtidig er det vanskelig å sette fingeren på hva det er med henne. Hun er ei veldig kjekk jente, men mor kan f.eks. måtte forklare henne at det ikke er normalt å ta med en bamse på skolen når man går i 6.klasse etc (bare for å ta et eksempel). 0 Siter
Gjest fu3op Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Ikke for å være frekk, men jeg ville foretrukket å ha sagt at min datter _har_ Asperger, ikke er. Det følger gjerne med noen tilleggsproblemer med AS. Det kan også være andre psykiske lidelser som kan opptre sammen med diagnosen, f.eks. GAD, OCD, non-verbale lærevansker,... Det beste er å ha et møte med skolen, PPT og dere foreldre. Da kan dere sammen finne ut av hvilke tiltak som er nødvendige og mulige å gjennomføre. 0 Siter
Gjest grublendeikveld Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Ikke for å være frekk, men jeg ville foretrukket å ha sagt at min datter _har_ Asperger, ikke er. Det følger gjerne med noen tilleggsproblemer med AS. Det kan også være andre psykiske lidelser som kan opptre sammen med diagnosen, f.eks. GAD, OCD, non-verbale lærevansker,... Det beste er å ha et møte med skolen, PPT og dere foreldre. Da kan dere sammen finne ut av hvilke tiltak som er nødvendige og mulige å gjennomføre. Ja, jeg så med en gang at jeg hadde skrevet feil. vet ikke hvorfor jeg gjorde det.... 0 Siter
Gjest grublendeikveld Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Jeg kan ikke svare på det du egentlig spør om, men lurer veldig på hvilke "symptomer" hun har hatt i oppveksten? Antar hun ikke er veldig hardt rammet siden hun ikke har fått diagnosen før nå? Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner ei jente på tolv som har endel sosiale problemer og sliter med å følge sosiale spilleregler. Samtidig mangler hun mange av de typiske aspergertrekkene som f.eks. fullt fokus på bestemte interesseområder osv. Jenta har også generelle lærevansker, og sliter faglig på skolen. Vet av egen erfaring at mange med asperger kan være skolesterke. hun er veldig skoleflink, og med disse evnetester som hun har tatt nå under utredning, så ligger hun veldig høyt i iq. MEN hun er den jenta som står helt alene i skolegården, som ikke får venner. selv om hun er snill, rolig, pliktoppfyllende osv. har liten empati for andres lidelser. var for lukter. hun har aldri vært et problem for skolen, og vi har ikke kunnet sette fingen på hva som var galt.. derfor sen utredning. 0 Siter
Gjest grublendeikveld Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Hei! Ja mine barn med asperger er skoleflinke, alle egentlig. I dag sa Bella Dotte at hun kjenner seg igjen i min datter som jeg ikke tror vil få diagnosen asperger fordi virker så flink på alle voksne, men som skal utredes til høsten, det betyr at altså min datter kanskje har asperger syndrom, selv om hun er mindre kontaktsvak enn jeg var. Det dumme med å ha vanskene og få sent hjelp er at man blir trist inni seg av å føle seg annerledes og ikke vite hva som er galt, hvorfor man ikke får til det sosiale og bare blir en observatør i skolegården. Derfor tror jeg mange jenter lider i stillhet, diagnosekriteriene er kanskje ikke feil, men hvordan symptomene gir seg utslag hos jenter kan kanskje bare være litt annerledes enn hos guttene, kanskje.. Ja, min jente har også høy iq, skoleflink. men ingen venner. og har lidd i stillhet. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Ja, min jente har også høy iq, skoleflink. men ingen venner. og har lidd i stillhet. Hei! Det vet jeg mye om hvor vondt er, derfor håper jeg hun nå kan få vennene som fins og som man må venne seg til Man må venne seg til venner 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Det er nettopp derfor jeg lurer veldig på den jenta jeg snakka om.... for hun skjønner nok at hun ikke er helt som venninnene, men samtidig er det vanskelig å sette fingeren på hva det er med henne. Hun er ei veldig kjekk jente, men mor kan f.eks. måtte forklare henne at det ikke er normalt å ta med en bamse på skolen når man går i 6.klasse etc (bare for å ta et eksempel). Hei! Ja og sånne eksempler har jeg mange av. Og jeg har det egentlig enda når min mann sier, "men det skjønner du da" før sa jeg ingenting for jeg prøvde late som jeg tullet nå sier jeg "nei det skjønner jeg ikke", og det er fint å få bare være den jeg er med akkurat hva jeg vet og ikke vet og burde vite men ikke vet. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 hun er veldig skoleflink, og med disse evnetester som hun har tatt nå under utredning, så ligger hun veldig høyt i iq. MEN hun er den jenta som står helt alene i skolegården, som ikke får venner. selv om hun er snill, rolig, pliktoppfyllende osv. har liten empati for andres lidelser. var for lukter. hun har aldri vært et problem for skolen, og vi har ikke kunnet sette fingen på hva som var galt.. derfor sen utredning. Hei! Sånn var jeg også. Håper din datter får være med i en gruppe for tenåringer med asperger syndrom, der kan hun få venner og føle seg okey og bare vanlig. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Hei! Sikkert fint for henne at hun nå da får svar på sin annerledeshet. Hva man får innvilget er avhengig av hvilke vansker man har. Jeg syns personlig noe av det første man trenger når man er så stor er samtale både individuelt og i gruppe, der man kan lære seg sosiale ferdigheter, stille spørsmål og få svar, samt møte likesinnede og få bekreftelse på seg selv. Utover det har mange ulike hjelpestønader, grunnstønader osv... men det avhenger jo av hvilke vansker man har. Dessuten sikkert litt med alder, din datter er jo stor nå. Man kan ved behov få taxi til og fra skole, kuledyne ved søvnvansker, ørepropper ved lydsensitivitet osv... vi har dette. Man får også smart phone (HTC) fra hjelpemiddelsentralen, men ikke pc som man fikk før, dette fordi man i dag anser pc som noe alle likevel har/skaffer seg. Jeg tror man kan få hjelp og opplysning om en del ting på Nordvoll, samt autismeforeningen, samt ved å gå kurs. Det med hjelpetiltak er jo avhengig av vanskene man har. Jeg kjenner feks mennesker med asperger som ikke klarer kjøre bil, de får innvilget TT kort, mens jeg som ikke har vansker med det jo selvfølgelig ikke får TT kort, men jeg får parkeringsbevis for forflyttninghemmede, noe som er en stor hjelp for meg og som gjør at jeg mye bedre kommer meg dit jeg skal på egenhånd. Likevel handler mye om å skrive gode nok søknader, noe vi ikke er flinke til, derfor får ikke mine barn TT kort slik en del barn med asperger får, vi må selv kjøre barna til aktiviteter. Jeg har en bitteliten grunnstønad på 588 kr mnd det er komisk, mens en venn med asperger har 2500.- fordi er flink på å få frem behov. Jeg har i tillegg gluten og melkeallergi, noe som skal gi stønad på 1800 kr mnd for fordyret kosthold, men det får jeg ikke fordi jeg er redd for blodprøve. Da betaler jeg heller selv. Hei, kan jeg spørre hvorfor man får smartphone fra hjelpemiddelsentralen når man har asberger? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Hei, kan jeg spørre hvorfor man får smartphone fra hjelpemiddelsentralen når man har asberger? Hei! Ja man får det for å få hjelp med oversikt. Man får det også på UIO, som hjelpemiddel til å få bedre oversikt på hverdagen. Man sliter mer enn vanlig med mangel på oversikt i hverdagen, så det er nok grunnen. For min del som knapt kunne snakke uten manus for noen år siden var pc mer nødvendig, så da de sa nei til dette ble det underlig for meg, jeg trenger feks mer pc enn smartphone. Dette fordi jeg før ikke kunne forklare meg muntlig om noen ting. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Hei! Ja man får det for å få hjelp med oversikt. Man får det også på UIO, som hjelpemiddel til å få bedre oversikt på hverdagen. Man sliter mer enn vanlig med mangel på oversikt i hverdagen, så det er nok grunnen. For min del som knapt kunne snakke uten manus for noen år siden var pc mer nødvendig, så da de sa nei til dette ble det underlig for meg, jeg trenger feks mer pc enn smartphone. Dette fordi jeg før ikke kunne forklare meg muntlig om noen ting. Ok, interessant :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 hun er veldig skoleflink, og med disse evnetester som hun har tatt nå under utredning, så ligger hun veldig høyt i iq. MEN hun er den jenta som står helt alene i skolegården, som ikke får venner. selv om hun er snill, rolig, pliktoppfyllende osv. har liten empati for andres lidelser. var for lukter. hun har aldri vært et problem for skolen, og vi har ikke kunnet sette fingen på hva som var galt.. derfor sen utredning. Ok - jenta jeg kjenner har godt utvikla empati, så jeg er usikker på om det kan være asperger allikevel... 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Hei! Ja man får det for å få hjelp med oversikt. Man får det også på UIO, som hjelpemiddel til å få bedre oversikt på hverdagen. Man sliter mer enn vanlig med mangel på oversikt i hverdagen, så det er nok grunnen. For min del som knapt kunne snakke uten manus for noen år siden var pc mer nødvendig, så da de sa nei til dette ble det underlig for meg, jeg trenger feks mer pc enn smartphone. Dette fordi jeg før ikke kunne forklare meg muntlig om noen ting. Før fikk vi mobil til å ha i bilen, men det er det slutt på fordi mobil er allemannseie. Men HMS har så mange rare regler at man ikke tror det. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 10. juli 2012 Skrevet 10. juli 2012 Ikke for å være frekk, men jeg ville foretrukket å ha sagt at min datter _har_ Asperger, ikke er. Det følger gjerne med noen tilleggsproblemer med AS. Det kan også være andre psykiske lidelser som kan opptre sammen med diagnosen, f.eks. GAD, OCD, non-verbale lærevansker,... Det beste er å ha et møte med skolen, PPT og dere foreldre. Da kan dere sammen finne ut av hvilke tiltak som er nødvendige og mulige å gjennomføre. Har Asperger, er (en) asperger - begge deler er helt greit. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.