Gå til innhold

Hvorfor inviterer man mennesker?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg er invitert i et årlig skaldyrselskap, noe jeg i år takket ja til, men jeg begynte da å lure på hvorfor jeg blir invitert.

Er dette min venn?

Hun inviterer meg og barna to ganger i året, jeg takker for det meste nei fordi det er en del bråk hos henne. I år tenkte jeg at jeg hadde lyst til å se henne igjen, jeg ville se det nye huset hennes og barna og hun har invitert meg så mange ganger, så jeg sa ja takk.

Jeg spurte Bella Dotte i dag om dette er en venn, jeg fikk ikke noe godt svar, ikke så enkelt for henne å mene noe om dette, jeg fikk noe grumsete og uklart om at vennskap er en subjektiv sak, ja det kan så være, men jeg skjønner ikke vitsen med å gå i dette skalldyrselskapet om det ikke er en venn. Skalldyr kan jeg kjøpe meg selv og lage og spise. Bella Dotte mente da det var noe annet å kjøpe seg skalldyr selv, men jeg mente bare at man går da ikke i et selskap til noe som ikke er en venn?

Men vi har ingenting felles, hun er en tidligere modell, og kan ikke bli mere forskjellig fra meg, insekter er for henne ekle, og hennes yrke er vel omtrent like ekkelt i mitt hode.

Likevel er det noe i henne jeg liker, det er noe der under fasaden og sminken som er mykt og søtt og fint, jeg vet ikke hva det er, men det er altså grunnen til at jeg fikk lyst til å besøke henne.

Jeg tror hun er ekte under sminken, hun er ærlig på en måte som jeg liker, og jeg lurer jo evig på hvorfor hun inviterer meg, jeg passer jo ikke inn. Hun er vakker, men for meg er yrke hennes et mareritt å høre om, og like irriterende er det å høre at insekter er sykt ekle, men hun fikk lyst på marsvin det gjorde hun, da jeg en jul snakket om marsvins lydsystem som forøvrig ikke er kartlagt.

Videoannonse
Annonse
Gjest togli
Skrevet

Jeg er en sånn person som synes det er spennende å bli kjent med mennesker som er helt ulike meg - det er jo i slike sammenhenger jeg _lærer_ noe nytt :)

Denne kvinnen har kanskje lyst å bli kjent med deg fordi hun liker deg? Dessuten er hun høflig og inviterer til skalldyr. Det er ikke maten som er grunnen til at hun inviterer deg, men det at hun har lyst å prate med deg:)

Så flott at du sa ja til å komme!

Madelenemie
Skrevet

Jeg er en sånn person som synes det er spennende å bli kjent med mennesker som er helt ulike meg - det er jo i slike sammenhenger jeg _lærer_ noe nytt :)

Denne kvinnen har kanskje lyst å bli kjent med deg fordi hun liker deg? Dessuten er hun høflig og inviterer til skalldyr. Det er ikke maten som er grunnen til at hun inviterer deg, men det at hun har lyst å prate med deg:)

Så flott at du sa ja til å komme!

Hei!

jeg gleder meg, men da er hun en venn?

Hva skal jeg kjøpe siden hun har et nytt hus?

En stor blomst eller en rosebusk eller noe til huset, hva er hyggeligst?

Kanskje hun er som deg? At hun liker å bli kjent med helt nye typer mennesker? Ja det blir hun i vertfall med meg, jeg bare lurer alltid på hvorfor hun inviterer meg.

:) takk

Gjest togli
Skrevet

Hei!

jeg gleder meg, men da er hun en venn?

Hva skal jeg kjøpe siden hun har et nytt hus?

En stor blomst eller en rosebusk eller noe til huset, hva er hyggeligst?

Kanskje hun er som deg? At hun liker å bli kjent med helt nye typer mennesker? Ja det blir hun i vertfall med meg, jeg bare lurer alltid på hvorfor hun inviterer meg.

:) takk

Tja, MÅ man definere hva hun er? Er det egentlig viktig? Hun er vel foreløpig en bekjent, men kanskje blir dere mer enn dette - og da er hun en venn :)

Siden hun har nytt hus kan det jo være hyggelig å kjøpe noe til huset, evt en fin krukke med en plante i? Selv ville jeg blitt glad for en fin krukke med en orkide i :)

Madelenemie
Skrevet

Tja, MÅ man definere hva hun er? Er det egentlig viktig? Hun er vel foreløpig en bekjent, men kanskje blir dere mer enn dette - og da er hun en venn :)

Siden hun har nytt hus kan det jo være hyggelig å kjøpe noe til huset, evt en fin krukke med en plante i? Selv ville jeg blitt glad for en fin krukke med en orkide i :)

Hei!

Okey, da kjøper jeg en fin krukke med en orkide :)

Jeg elsker dem selv, har 6 stk i min stue nå :)

Med 2 og 3 grener.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Man inviterer mennesker som er venner, som man gjerne vil bli bedre kjent med, som man gjerne vil bli venn med hvis man ikke er det fra før. Og mennesker som man av forskjellige grunner liker.

Hun har sansen for deg, kanskje hun ser på deg som en venn eller hun vil gjerne at dere skal bli bedre kjent/bli venner.

Det må jo være veldig hyggelig å bli bedt gjentatte ganger, selv om du har takket nei. Det var lurt og høflig og takke ja nå.

Madelenemie
Skrevet

Man inviterer mennesker som er venner, som man gjerne vil bli bedre kjent med, som man gjerne vil bli venn med hvis man ikke er det fra før. Og mennesker som man av forskjellige grunner liker.

Hun har sansen for deg, kanskje hun ser på deg som en venn eller hun vil gjerne at dere skal bli bedre kjent/bli venner.

Det må jo være veldig hyggelig å bli bedt gjentatte ganger, selv om du har takket nei. Det var lurt og høflig og takke ja nå.

Hei!

Okey.

Da antar jeg hun vil bli venn, så skal jeg sende henne julekort kanskje, hvis jeg husker på det, jeg har fått av henne før, men jeg husker sjelden på det systemet selv, men nå skal jeg prøve huske på det, jeg tror jeg får lage en liste.

Takk :)

Skrevet

Enig med Togli at du ikke trenger å definere henne som venn eller ikke venn, eller i det hele tatt sette noen definert relasjonsmerkelapp på henne. Kanskje holder det å bare tenke at det er et menneske du synes er interessant og som du gjerne vil se og prate med, men det holder med 1-2 ganger i året? Og for hennes del også, hun liker deg sikkert godt, uten å måtte være din 'nære venn' vil hun gjerne se deg og gjøre noe hyggelig mot deg (en invitasjon er hyggelig) og prate litt med deg. Hun er helt sikkert veldig glad for at du sa ja til å komme. :-)

Madelenemie
Skrevet

Enig med Togli at du ikke trenger å definere henne som venn eller ikke venn, eller i det hele tatt sette noen definert relasjonsmerkelapp på henne. Kanskje holder det å bare tenke at det er et menneske du synes er interessant og som du gjerne vil se og prate med, men det holder med 1-2 ganger i året? Og for hennes del også, hun liker deg sikkert godt, uten å måtte være din 'nære venn' vil hun gjerne se deg og gjøre noe hyggelig mot deg (en invitasjon er hyggelig) og prate litt med deg. Hun er helt sikkert veldig glad for at du sa ja til å komme. :-)

Hei!

Okey, da skal jeg prøve huske på at det er sånn det er, takk:)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Okey.

Da antar jeg hun vil bli venn, så skal jeg sende henne julekort kanskje, hvis jeg husker på det, jeg har fått av henne før, men jeg husker sjelden på det systemet selv, men nå skal jeg prøve huske på det, jeg tror jeg får lage en liste.

Ja, lag en liste og send henne julekort, spesielt når hun har sendt til deg.

Det er tydelig at hun liker deg :-)

Gjest togli
Skrevet

Hei!

Okey, da kjøper jeg en fin krukke med en orkide :)

Jeg elsker dem selv, har 6 stk i min stue nå :)

Med 2 og 3 grener.

Har bare orkideer jeg også :) De er så flotte:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først må jeg innrømme at jeg har stor forståelse for spørsmålet i overskriften :-)

Venn. Begrepet er ikke kategorisk, men kontinuerlig. Håper det kan hjelpe deg.

Madelenemie
Skrevet

Først må jeg innrømme at jeg har stor forståelse for spørsmålet i overskriften :-)

Venn. Begrepet er ikke kategorisk, men kontinuerlig. Håper det kan hjelpe deg.

Hei!

Og det var et av de mest oppklarende svarene rundt venn/vennskap jeg har fått. Jeg syns dette kan jeg bruke til å få en bedre forståelse av systemet med venner, hvem er en venn, jeg hadde rett og slett feil spor/tankespor jeg var inne i.

Nå som jeg tenker rett og slett enklere og mer matematisk rundt begrepet kontinuitet, er det som om det hele ble mer forståelig, jeg tenker rett og slett f (x), hvis X forandrer seg litt, forandrer f(X) seg. Dette er rett og slett en aha opplevelse at vennskap kan være så lett å forstå, jeg gleder meg til å fortelle min psykiater om dette, jeg sier da at det kommer fra deg, det kan jo hende hun kjenner deg siden dere begge er i samme organisasjon og såpass markerte personer i deres profesjon.

Tusen takk det var oppklarende. Et annet menneske lærte meg at mellommenneskelige relasjoner kan sammenlignes med skyvedører i glass, det ble i vertfall noe mer konkret da hva det dreier seg om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...