Gå til innhold

– Gi oss én million kroner, så reiser vi tilbake


Gjest yrps

Anbefalte innlegg

''Kan du nevne noen jobber som passer, og firmaer/arbeidsgivere som du synes skal ta sjansen og gi dem jobb?''

Dette med jobbmuligheter er et vesentlig poeng.

Slik jeg ser det er hovedproblemet for tilreisende EØS-borgere mangelen på norskkunnskaper. Behersker de heller ikke et minimum av engelsk, er det nesten håpløst.

De ufaglærte jobbene i Norge er på vikende front. De finnes innen primærnæringene, men språk er viktig også her.

Det samme gjelder jobb innen industri og bygg- og anleggsbransjen.

Heller ikke gode gammeldagse vaskejobber det de engang var, nå kreves ofte fagbrev i renhold.

"Sjauejobber" gir sjelden et stabilt arbeidsforhold og er heller ikke så lette å oppdrive lenger. Jfr f.eks:

http://www.osloby.no/nyheter/40-arbeidere---seks-oppdrag-6935071.html

Private aktører rapporterer om det samme.

Manglende språkkunnskaper (for norske forhold) i kombinasjon med massive fordommer gjør det svært vanskelig å skaffe seg arbeid. Manglende fast bosted gjør det ikke lettere.

Så kan man si at det burde de ha tenkt før de kom, men det er en annen diskusjon.

Ja, de har vel med sin kultur på sett og vis valgt å stå utenfor arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Mandolaika

    38

  • Dorthe

    7

  • cathlin

    4

Mest aktive i denne tråden

''Det betyr lite for meg om det er staten, fylket eller kommunen som gjør noe.''

Og dét var det du greide å få ut av den linken?

Skikkelig imponert.

//sarkasme

''Dette signerer jeg og det er mitt siste ord i denne tråden:''

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette signerer jeg og det er mitt siste ord i denne tråden:''

???

''???''

So what? Det er en fri verden. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har vel med sin kultur på sett og vis valgt å stå utenfor arbeidslivet.

''Ja, de har vel med sin kultur på sett og vis valgt å stå utenfor arbeidslivet.''

Valgt og valgt.. De i min generasjon har nok valgt det i større eller mindre grad. Den yngre garde er ikke nødvendigvis så sikre på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...