Gå til innhold

– Gi oss én million kroner, så reiser vi tilbake


Gjest yrps

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sagt noe om hvor dusj og toalettet skulle stå.

Det kunne like gjerne være i Frognerparken for meg. Eller et annet sted i Oslo.

Poenget er at man har en gruppe fattige mennsker, og de har noen grunnleggende behov.

Med vennlig hilsen

Og du er nærmeste nabo til Frognerparken, har barna dine i barnehagen der og nyter parken på fritiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Mandolaika

    38

  • Dorthe

    7

  • cathlin

    4

Mest aktive i denne tråden

Jo, men det er jo slik at man kommer inn i en sirkel, spesielt når de rundt dem kanskje heller ikke har noen utdanning.

Jeg sier selvsagt ikke at "alle romfolk er snille og greie"; jeg sier at man må behandle dem som individer, ut fra de forutsetningene de har.

Og så må man fortsette den lange veien videre med å gjøre prøve og prøve å finne løsninger.

Et annet poeng: det er da nok av "håpløse tilfeller" blant etnisk norsk også; hvordan skal vi håndtere dem? Som en gruppe, eller som individer?

Selvsagt er det forskjeller (rettigheter, osv) men jeg tenker at man må bruke litt av samme "logikk" for å løse problemstillingene rundt mange av romfolket.

Med vennlig hilsen

"Håløse tilfeller" av både etnisk norske og alle andre som oppholder seg/bor i Norge må følge norske lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geitost

Og hvordan er de individene som i dag er i Sofienbergparken "ansvarlige" for det?

Hva har det med dem å gjøre?

Fordi dette skyldes sigøynerkulturen. Så lenge de ikke vil gi slipp på denne kommer man ingen vei. Man kan begyne med å involvere Barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk politikk er naiv selv om ikke alle nordmenn er det. Og lovene våre bør være like for alle. Noen mener at Norge ved å tillate tigging bidrar til at utenlandske borgere fra Romania får et bedre liv. Men hvis jeg husker riktig fra siste måling mener 75% av befolkningen noe annet uten at de skal stigmatiseres av den grunn. Jeg tror ikke at vi ved å tillate tigging fra utenlandske borgere i Norge bidrar til at de får bedre liv ved å lære seg språk og ferdigheter for å kvalifisere til jobber som gir inntekt.

Ser du noen som mener at lovene ikke skal være like strenge for "dem" som for "oss"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fått toaletter og frelsesarmeen gir dem klær, mat og dusj.

Jepp, og de er i ferd med å bli kastet ut, så de ikke kan bruke det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er nærmeste nabo til Frognerparken, har barna dine i barnehagen der og nyter parken på fritiden?

...eh...???

Jeg bodde vegg i vegg med en favela (slumstrøk) i Rio de Janeiro, så jeg er ikke bekymret over noen romfolk som nabo.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Håløse tilfeller" av både etnisk norske og alle andre som oppholder seg/bor i Norge må følge norske lover.

Hvem er det som sier de ikke skal følge norske lover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dette skyldes sigøynerkulturen. Så lenge de ikke vil gi slipp på denne kommer man ingen vei. Man kan begyne med å involvere Barnevernet.

Hvordan er disse individene ansvarlige for det noen andre har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet er at de blir diskriminert i Romania også, og har det enda verre der enn her...''

Og du avviser forsatt at disse problemene har absolutt intet å gjøre med sigøynerkulturen og levesettet?

Som sagt, folk er ikke ansvarlige for hverandres handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det hjelper ikke individet, så lenge gruppen ikke gjør det.

Men du holder fremdeles individet ansvarlig.''

Siden du er så opptatt av individet: Hvorfor er du kun opptatt av hva et individ kan oppnå og hvilke rettigheter et individ skal ha, men aldri nevner du noe om hva et individ selv må foreta seg, hvilke plikter individet har?

De lever i flokk, reiser rundt i flokk, de vil ikke endre på dette. Hvordan skal man kunne behandle dem som individer når de ikke vil?

Og hvis du mener vi har fordommer, hvorfor kan ikke ditt firma ansette noen av dem, la dem reise rundt på skoler (en siv.ing. kan jobbe med "hva-som-helst") og lære oss mer om sin spesielle kultur, slik at fordommene forsvinner?

Og du som mener det er rasisme hvis en person som eier et hus, ikke vil leie ut til f.eks. en somalier. Hvorfor tar du ikke noen av romfolket hjem til deg og lar dem bo der?

Du har dine meninger og mener de er riktige, hvorfor vil du bare at fellesskapet skal gjøre noe, hvorfor tar du ikke slike grep selv? Du vet at det at du gir dem penger på gata ikke gir dem tak over hodet, en dusj eller en do?

Ingen har sagt at individet ikke har plikter; poenget er at individet ikke har muligheter/forutsetninger til å utføre de pliktene.

Firmaet jeg jobber for er stort, så det er ikke jeg som bestemmer hvem som skal ansettes. Dog jobber jeg aktivt for større/flere sosiale prosjekter. Og bidrar personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nettopp. Mangelfull kunnskap om det individet du har fordommer mot.''

Så hvis vi skaffer oss mer kunnskap om romfolket så går alt meget bedre? Jeg tror vi allerede vet nok om romfolket. Jeg tror virkelig ikke det er der det ligger gitt.

''Mangelfull kunnskap om det individet du har fordommer mot.''

''Så hvis vi skaffer oss mer kunnskap om romfolket så går alt meget bedre?''

Bemerk: individet.

Fordommer er nettopp at du (tror) du kjenner "romfolket" (jøder, homofile, kvinner, osv), og bedømmer et individ derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det løser jo ikke noe som helst for et individ at du konstaterer at de ikke fikk en utdanning som liten. De vet det.''

Hvis de "vet" det, hvorfor sørger de ikke for at barna for utdannlig, i hverfall helt basis skolegang? Fordi de ikke ønsker det.

Laban svarer (som alltid) svært godt.

I tillegg så bommer du på den ansvarlige: individet er ikke ansvarlig for at foreldrene ikke sørget for at han/hun fikk skolegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne ha en million, eller ihvertfall hundretusen! Kan jeg bare ta med teltet mitt dit jeg og - og så drar jeg ikke hjem på en stund???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen har sagt at individet ikke har plikter; poenget er at individet ikke har muligheter/forutsetninger til å utføre de pliktene.

Firmaet jeg jobber for er stort, så det er ikke jeg som bestemmer hvem som skal ansettes. Dog jobber jeg aktivt for større/flere sosiale prosjekter. Og bidrar personlig.

Les dette du, Sør. Dette signerer jeg og det er mitt siste ord i denne tråden:

http://www.aftenposten.no/meninger/Dette-er-utenrikspolitikk_-ikke-kommunepolitikk-6942585.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du noen som mener at lovene ikke skal være like strenge for "dem" som for "oss"?

''Ser du noen som mener at lovene ikke skal være like strenge for "dem" som for "oss"?''

De er her fordi de kan komme inn pga. EØS. Her har de brutt reglene for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ser du noen som mener at lovene ikke skal være like strenge for "dem" som for "oss"?''

De er her fordi de kan komme inn pga. EØS. Her har de brutt reglene for lengst.

Ser du noen som mener at lovene ikke skal være like strenge for "dem" som for "oss"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er bare å fortsette med typer jobber som passer.''

Kan du nevne noen jobber som passer, og firmaer/arbeidsgivere som du synes skal ta sjansen og gi dem jobb?

''Kan du nevne noen jobber som passer, og firmaer/arbeidsgivere som du synes skal ta sjansen og gi dem jobb?''

Dette med jobbmuligheter er et vesentlig poeng.

Slik jeg ser det er hovedproblemet for tilreisende EØS-borgere mangelen på norskkunnskaper. Behersker de heller ikke et minimum av engelsk, er det nesten håpløst.

De ufaglærte jobbene i Norge er på vikende front. De finnes innen primærnæringene, men språk er viktig også her.

Det samme gjelder jobb innen industri og bygg- og anleggsbransjen.

Heller ikke gode gammeldagse vaskejobber det de engang var, nå kreves ofte fagbrev i renhold.

"Sjauejobber" gir sjelden et stabilt arbeidsforhold og er heller ikke så lette å oppdrive lenger. Jfr f.eks:

http://www.osloby.no/nyheter/40-arbeidere---seks-oppdrag-6935071.html

Private aktører rapporterer om det samme.

Manglende språkkunnskaper (for norske forhold) i kombinasjon med massive fordommer gjør det svært vanskelig å skaffe seg arbeid. Manglende fast bosted gjør det ikke lettere.

Så kan man si at det burde de ha tenkt før de kom, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du noen som mener at lovene ikke skal være like strenge for "dem" som for "oss"?

''Ser du noen som mener at lovene ikke skal være like strenge for "dem" som for "oss"?''

Ja, du, som mener de skal få bli. Det mente du med Maria Amelie også. Du er ikke for likhet for loven.

Og nå er det faktisk slik at nordmenn ikke kan kastes ut av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr lite for meg om det er staten, fylket eller kommunen som gjør noe.

''Det betyr lite for meg om det er staten, fylket eller kommunen som gjør noe.''

Og dét var det du greide å få ut av den linken?

Skikkelig imponert.

//sarkasme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...