Gå til innhold

– Gi oss én million kroner, så reiser vi tilbake


Gjest yrps

Anbefalte innlegg

De fleste som kommer til Norge kommer jo som passasjerer i gamle minibusser, og ikke i Mercedeser.

Med vennlig hilsen

Men det er parkert bare Mercedes der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 163
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    67

  • Mandolaika

    38

  • Dorthe

    7

  • cathlin

    4

Mest aktive i denne tråden

De må stoppe opp. Slå seg ned et sted, og ta det derifra.

Men dette er ikke noe de ønsker. De vil kjøre_sin_kultur de.

Det har vært forsøkt mye når det gjelder sigøynerkulturen, men de må først og fremst tilpasse seg noen normer og regler der de holder til.

Du finner ikke et eneste land i europa som ønsker å ha de som innbyggere, slik de oppfører seg idag.

Forsvar de gjerne sør, men et helt europa tar ikke så feil.

Det er klart folk blir provoserte i denne saken. Ikke noe turister eller nordmenn har lov å oppføre seg slik de gjør nå.

En bobil har heller ikke lov til å overnatte der eieren vil.

Du er snar å forfekte at lover og regler gjelder for alle.

Loven sier at kommer de til Norge, så kan de oppholde seg her i 3 mnd.- hvis de er arbeidssøkende. OG de må sørge for å ha et sted å bo.

Jeg gav til 2 tiggere idag, men jeg hadde følelsev av at jeg burde ikke gjort et...

''De må stoppe opp. Slå seg ned et sted, og ta det derifra. ''

''Du finner ikke et eneste land i europa som ønsker å ha de som innbyggere, ''

Du ser problemet?

De kommer jo ikke ut av det, uansett om de ønsker det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er parkert bare Mercedes der nå.

Det er neppe deres, da.

Og om det var, man får ikke noe sted å bo for det man kan selge en rumensk-registrert bil.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord og ned

''1. Jeg ville tatt meg en utdannelse. Og likeså sørget for at mine barn fikk en utdannelse. ''

Hvordan da? Sånn rent økonomisk? Og rent praktisk?

Med vennlig hilsen

''Hvordan da? Sånn rent økonomisk? Og rent praktisk?''

Seriøst? Du vet vel at skolegang er gratis og obligatorisk både i Norge og Romania?

Du er heller ikke så fjern at du ikke vet at sigøynere er viden kjent for å nekte sine egne barn skolegang både Norge og Romania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De må stoppe opp. Slå seg ned et sted, og ta det derifra. ''

''Du finner ikke et eneste land i europa som ønsker å ha de som innbyggere, ''

Du ser problemet?

De kommer jo ikke ut av det, uansett om de ønsker det?

Med vennlig hilsen

Jeg ser problemet. Men de må ikke gi opp. De MÅ begynne et sted.

De har fått tips i generasjoner hvordan de bør gjøre det for å tilpasse seg.

De er ressusterke nok til å skjønne hva de har lov til og ikke lov til i de landene de farter rundt i.

De hadde en liste over forskjellige festivaler rundt i Norge også, så de kan å orientere seg.

Jeg såg en reportasje fra Romania i går. Ja, det var kummerlige hus de bodde i, MEN, de var ikke nødvendig at det såg ut som en svinesti inne i huset.

Reportasje fra Bergen. Arresterte for 3 året på rad. Selge sine egne barn. Sende hjem 800 000,- etter at sommersesongen er over....

Det er sånn ca. 3000,- kr pr.dag det.

Sånn kan en holde på.

Jeg vil ikke generalisere, men det_er_en_meget_spesiell gruppe dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Jeg ser problemet. Men de må ikke gi opp. De MÅ begynne et sted.

De har fått tips i generasjoner hvordan de bør gjøre det for å tilpasse seg.

De er ressusterke nok til å skjønne hva de har lov til og ikke lov til i de landene de farter rundt i.

De hadde en liste over forskjellige festivaler rundt i Norge også, så de kan å orientere seg.

Jeg såg en reportasje fra Romania i går. Ja, det var kummerlige hus de bodde i, MEN, de var ikke nødvendig at det såg ut som en svinesti inne i huset.

Reportasje fra Bergen. Arresterte for 3 året på rad. Selge sine egne barn. Sende hjem 800 000,- etter at sommersesongen er over....

Det er sånn ca. 3000,- kr pr.dag det.

Sånn kan en holde på.

Jeg vil ikke generalisere, men det_er_en_meget_spesiell gruppe dette her.

''Selge sine egne barn''

I en film som gikk på TV nylig fremkom at barna selges som kveg når de er 12-13, og prisen fastsettes etter hvor gode de er blitt til å stjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser problemet. Men de må ikke gi opp. De MÅ begynne et sted.

De har fått tips i generasjoner hvordan de bør gjøre det for å tilpasse seg.

De er ressusterke nok til å skjønne hva de har lov til og ikke lov til i de landene de farter rundt i.

De hadde en liste over forskjellige festivaler rundt i Norge også, så de kan å orientere seg.

Jeg såg en reportasje fra Romania i går. Ja, det var kummerlige hus de bodde i, MEN, de var ikke nødvendig at det såg ut som en svinesti inne i huset.

Reportasje fra Bergen. Arresterte for 3 året på rad. Selge sine egne barn. Sende hjem 800 000,- etter at sommersesongen er over....

Det er sånn ca. 3000,- kr pr.dag det.

Sånn kan en holde på.

Jeg vil ikke generalisere, men det_er_en_meget_spesiell gruppe dette her.

Jo, men det er jo slik at man kommer inn i en sirkel, spesielt når de rundt dem kanskje heller ikke har noen utdanning.

Jeg sier selvsagt ikke at "alle romfolk er snille og greie"; jeg sier at man må behandle dem som individer, ut fra de forutsetningene de har.

Og så må man fortsette den lange veien videre med å gjøre prøve og prøve å finne løsninger.

Et annet poeng: det er da nok av "håpløse tilfeller" blant etnisk norsk også; hvordan skal vi håndtere dem? Som en gruppe, eller som individer?

Selvsagt er det forskjeller (rettigheter, osv) men jeg tenker at man må bruke litt av samme "logikk" for å løse problemstillingene rundt mange av romfolket.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Prøvd å tilpasse meg bedre i mitt eget land. Soleklart at deres kultur ikke funker. – Mandolaika''

De blir diskriminert der, så du får ingen jobb.

Hvordan skulle du overlevd uten utdanning og jobb?

Kan ikke du gi noen av dem jobb og la noen av dem bo hjemme hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du gi noen av dem jobb og la noen av dem bo hjemme hos deg?

''Kan ikke du gi noen av dem jobb og la noen av dem bo hjemme hos deg? – Mandolaika''

Det er typisk at du ikke klarer å gi et seriøst svar.

Du kritiserer dem, men du skriver INTET om hva du ville gjort (av realistiske ting) hvis du var en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan ikke du gi noen av dem jobb og la noen av dem bo hjemme hos deg? – Mandolaika''

Det er typisk at du ikke klarer å gi et seriøst svar.

Du kritiserer dem, men du skriver INTET om hva du ville gjort (av realistiske ting) hvis du var en av dem.

''Det er typisk at du ikke klarer å gi et seriøst svar.''

Joda, det har jeg gjort. De må starte med seg selv og sin egen kultur, som ingen land i hele Europa vil ha noe med å gjøre, rett og slett.

''Du kritiserer dem, men du skriver INTET om hva du ville gjort (av realistiske ting) hvis du var en av dem.''

Joda, det har jeg gjort. Se over. Så du mener det er urealistisk at du skal ansette noen av dem og ha noen av dem boende hos deg? Interessant. Du vil at "noen" skal hjelpe dem, men du selv er ikke villig til å gjøre noe eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er typisk at du ikke klarer å gi et seriøst svar.''

Joda, det har jeg gjort. De må starte med seg selv og sin egen kultur, som ingen land i hele Europa vil ha noe med å gjøre, rett og slett.

''Du kritiserer dem, men du skriver INTET om hva du ville gjort (av realistiske ting) hvis du var en av dem.''

Joda, det har jeg gjort. Se over. Så du mener det er urealistisk at du skal ansette noen av dem og ha noen av dem boende hos deg? Interessant. Du vil at "noen" skal hjelpe dem, men du selv er ikke villig til å gjøre noe eller?

De (som individer) har så godt som null mulighet til å gjøre det du foreslår, og det vet du godt.

De får ikke jobb, de har ingen utdanning, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geitost

''Kan ikke du gi noen av dem jobb og la noen av dem bo hjemme hos deg? – Mandolaika''

Det er typisk at du ikke klarer å gi et seriøst svar.

Du kritiserer dem, men du skriver INTET om hva du ville gjort (av realistiske ting) hvis du var en av dem.

''Du kritiserer dem, men du skriver INTET om hva du ville gjort (av realistiske ting) hvis du var en av dem.''

Hva har ikke den norske stat tidligere gjort for sigøynerne? Totalt mislykket alt sammen. Da Sigøynerkontoret ble stengt i 1991 hadde det kostet det offentlige ca. 210 millioner kroner. Svært omfattende integreringstiltak hadde fått én person i arbeid. Boligene på Ekeberg var en skandale, de flotte husene ble rasert, tømt og forlatt. Og gud vet hvor mye penger som er brukt etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du kritiserer dem, men du skriver INTET om hva du ville gjort (av realistiske ting) hvis du var en av dem.''

Hva har ikke den norske stat tidligere gjort for sigøynerne? Totalt mislykket alt sammen. Da Sigøynerkontoret ble stengt i 1991 hadde det kostet det offentlige ca. 210 millioner kroner. Svært omfattende integreringstiltak hadde fått én person i arbeid. Boligene på Ekeberg var en skandale, de flotte husene ble rasert, tømt og forlatt. Og gud vet hvor mye penger som er brukt etter dette.

Og hvordan er de individene som i dag er i Sofienbergparken "ansvarlige" for det?

Hva har det med dem å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest geitost

De (som individer) har så godt som null mulighet til å gjøre det du foreslår, og det vet du godt.

De får ikke jobb, de har ingen utdanning, osv.

De har ikke utdanning fordi foreldrene ikke vil sende barna på skole. (Det er selvfølgelig vanskelig å kombinere dette med utstrakt reisevirksomeht året rundt). Hovedsakelig er dette sigøynernes egen skyld da de plent nekter å tilpasse seg resten av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke utdanning fordi foreldrene ikke vil sende barna på skole. (Det er selvfølgelig vanskelig å kombinere dette med utstrakt reisevirksomeht året rundt). Hovedsakelig er dette sigøynernes egen skyld da de plent nekter å tilpasse seg resten av samfunnet.

Det løser jo ikke noe som helst for et individ at du konstaterer at de ikke fikk en utdanning som liten. De vet det.

Det er fint lite de kan gjøre med det alene, med mindre de får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (som individer) har så godt som null mulighet til å gjøre det du foreslår, og det vet du godt.

De får ikke jobb, de har ingen utdanning, osv.

''De (som individer) har så godt som null mulighet til å gjøre det du foreslår, og det vet du godt.

De får ikke jobb, de har ingen utdanning, osv.''

Hvorfor det tror du?

Igjen spør jeg deg: Hva kan DU bidra med? Hvilke jobber mener du de er kvalifisert for? Hvilke type arbeidsgivere mener du burde ansette dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (som individer) har så godt som null mulighet til å gjøre det du foreslår, og det vet du godt.

De får ikke jobb, de har ingen utdanning, osv.

''De (som individer) har så godt som null mulighet til å gjøre det du foreslår, og det vet du godt.''

Nei, men som gruppe tror jeg faktisk de har en mulighet til å snu dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan er de individene som i dag er i Sofienbergparken "ansvarlige" for det?

Hva har det med dem å gjøre?

''Og hvordan er de individene som i dag er i Sofienbergparken "ansvarlige" for det?

Hva har det med dem å gjøre?''

Haha! Mener du vi skal kjøre forsøk på nytt og på nytt hver gang er det noen nye som kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De (som individer) har så godt som null mulighet til å gjøre det du foreslår, og det vet du godt.

De får ikke jobb, de har ingen utdanning, osv.''

Hvorfor det tror du?

Igjen spør jeg deg: Hva kan DU bidra med? Hvilke jobber mener du de er kvalifisert for? Hvilke type arbeidsgivere mener du burde ansette dem?

''Igjen spør jeg deg: Hva kan DU bidra med? Hvilke jobber mener du de er kvalifisert for? Hvilke type arbeidsgivere mener du burde ansette dem? – Mandolaika''

Jeg bidrar til en annen gruppe.

Hvem som kan gi henne en jobb? Les dette:

http://www.osloby.no/nyheter/Rumenske-tiggere-fikk-jobb--6835123.html

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Igjen spør jeg deg: Hva kan DU bidra med? Hvilke jobber mener du de er kvalifisert for? Hvilke type arbeidsgivere mener du burde ansette dem? – Mandolaika''

Jeg bidrar til en annen gruppe.

Hvem som kan gi henne en jobb? Les dette:

http://www.osloby.no/nyheter/Rumenske-tiggere-fikk-jobb--6835123.html

Med vennlig hilsen

Det var 2 stk. Det monner jo ikke. Kom med flere forslag, hvilke arbeidsgivere kan gi dem jobb og hvilke jobber kvalifiserer de for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...