Gå til innhold

NHD: Faren min trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret for pappa
Skrevet

Har en far, 60 år. Har slitt med endel fysisk sykdom siste året, bl.a. en livtruende tilstand, men denne er nå helbredet. Siden dette har han gått inn i en dyp depresjon, drikker veldig mye, spiser og drikker tilnærmet ingenting og bruker medisiner. Han tar ikke tak i dette selv, og jeg mistenker at det er depresjon som er hovedproblemet, han er ikke selv i stand til å se sin egen situasjon og gjøre noe med den.

Jeg innser at jeg må ta tak og hjelpe ham videre - men hvordan går man fram? Han er en voksen mann som har lov til å ta sine egne valg, og jeg er datteren hans som jeg tviler på at han ønsker å bli fortalt hva han skal gjøre av. Hva gjør jeg i en slik sitasjon, hvor begynner jeg nå som jeg ikke kommer noen vei med å snakke med ham og råde ham til tiltak?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Diu bør snakke med han. Si at du er bekymret for han. Si at du mener han har en sykdom som heter depresjon og at han bør gå til fastlegen.

Videre kan du ringe fastlegen og fortelle om din bekymring. Kanskje fastlegen kan ta kontakt med faren din.

Gjest Bekymret for pappa
Skrevet

Diu bør snakke med han. Si at du er bekymret for han. Si at du mener han har en sykdom som heter depresjon og at han bør gå til fastlegen.

Videre kan du ringe fastlegen og fortelle om din bekymring. Kanskje fastlegen kan ta kontakt med faren din.

Vi er gjennom å ha snakket med ham, _og_ fastlegen. Fastlegen gjorde ikke noe i forhold til mistanken om depresjon... så spørsmålet er; hva gjør man DA?

Skrevet

Vi er gjennom å ha snakket med ham, _og_ fastlegen. Fastlegen gjorde ikke noe i forhold til mistanken om depresjon... så spørsmålet er; hva gjør man DA?

Hva sier faren din når du tar opp temaet? Noen ganger kan det fungere å argumentere med at dersom en i familien ikke vil gjøre noe med sine helsemessige problemer, så går det ut over alle i familien fordi man bekymrer seg og ikke klarer å slappe av før vedkommende har vært villig til å få en profesjonell vurdering. Jeg ville også bedt om å få være med til fastlegen og der ville jeg sørget for å få sagt i klartekst hva du tenker om situasjonen. Etter det må han og fastlegen bli enige om hva de skal og ikke skal gjøre, men da vet du i det minste at fastlegen og faren din vet nøyaktig hva du mener.

Gjest Bekymret for pappa
Skrevet

Hva sier faren din når du tar opp temaet? Noen ganger kan det fungere å argumentere med at dersom en i familien ikke vil gjøre noe med sine helsemessige problemer, så går det ut over alle i familien fordi man bekymrer seg og ikke klarer å slappe av før vedkommende har vært villig til å få en profesjonell vurdering. Jeg ville også bedt om å få være med til fastlegen og der ville jeg sørget for å få sagt i klartekst hva du tenker om situasjonen. Etter det må han og fastlegen bli enige om hva de skal og ikke skal gjøre, men da vet du i det minste at fastlegen og faren din vet nøyaktig hva du mener.

Takk for en god tilbakemelding, det er kjempevanskelig siden det er pappa'n min - ikke lett for en datter å plutselig skulle gå inn og fortelle faren min hva jeg synes han skal gjøre. Det er liksom feil fordeling av roller... Men slik må det bare være. Nå er det jo selvfølgelig ferietid hos legene, men jeg skal ta en samtale med fastlegen hans, og ikke minst min i forhold til hva jeg kan gjøre. Jeg blir så sliten og lei meg av dette her...

Skrevet

Takk for en god tilbakemelding, det er kjempevanskelig siden det er pappa'n min - ikke lett for en datter å plutselig skulle gå inn og fortelle faren min hva jeg synes han skal gjøre. Det er liksom feil fordeling av roller... Men slik må det bare være. Nå er det jo selvfølgelig ferietid hos legene, men jeg skal ta en samtale med fastlegen hans, og ikke minst min i forhold til hva jeg kan gjøre. Jeg blir så sliten og lei meg av dette her...

Føler med deg :(

Jeg synes absolutt du skal snakke med fastlegen igjen. Skriv gjerne ned de problemene du opplever med faren din, og si at faren MÅ få hjelp.

Gjest Bekymret for pappa
Skrevet

Føler med deg :(

Jeg synes absolutt du skal snakke med fastlegen igjen. Skriv gjerne ned de problemene du opplever med faren din, og si at faren MÅ få hjelp.

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...