WaTfM? Skrevet 14. juli 2012 Skrevet 14. juli 2012 Har dette, "halvhallusinasjoner", et bedre, mer faglig navn? Tenker på slike "fordreininger" av sanseinntrykkene... der det er noe reellt som foregår, men som tolkes helt gærnt. F.eks. når folk rundt deg snakker høyt og ler. Du kan liksom skimte hva som blir sagt, selv om det egentlig ikke er mulig. "Hviskning og tisking" bak ens rygg; tegn på grensepsykose. Snakker ikke om helt "full blown" hallusinasjoner, der sanseinntrykkene ikke har noen som helst rot i virkeligheten, men dette grensetilfellet. Som jeg antar finnes... Snakker heller ikke om paranoia. Dette er noe som oppleves, selv om man vet det ikke er sant... 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. juli 2012 Skrevet 14. juli 2012 Det er vel som du nevner; grensepsykotisk. 0 Siter
WaTfM? Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Skrevet 14. juli 2012 Det er vel som du nevner; grensepsykotisk. Ja, man er jo det. Men jeg lurte på navnet på dette "fenomenet". Er man psykotisk er det vel hallusinasjoner? Hva er det da om man bare er grensepsykotisk...? 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 14. juli 2012 Skrevet 14. juli 2012 Ja, man er jo det. Men jeg lurte på navnet på dette "fenomenet". Er man psykotisk er det vel hallusinasjoner? Hva er det da om man bare er grensepsykotisk...? Hvis man er psykotisk så er man sikker på at vrangforestillingene er sanne. Om man er grensepsykotisk har man vrangforestillinger, men vet at det er det det er, at det ikke "sant". Veldig enkelt forklart. 0 Siter
WaTfM? Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Skrevet 14. juli 2012 Hvis man er psykotisk så er man sikker på at vrangforestillingene er sanne. Om man er grensepsykotisk har man vrangforestillinger, men vet at det er det det er, at det ikke "sant". Veldig enkelt forklart. Hm. Ok. :-) Trodde det var tvangstanker da, jeg... Ikke rart man blir forvirret! ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.