florista Skrevet 14. juli 2012 Skrevet 14. juli 2012 Jeg prøver med hele meg å holde ut. Jeg prøver med hele meg å være tilstede, både mentalt og fysisk. Men kreftene er i ferd med å ta slutt. Men jeg har lovet meg selv å ikke gi opp enda. Men jeg lurer på om PTSD kan gi stor kognitiv svikt? Å være i mellommenneskelige forhold gjør det enda verre, når jeg ikke "henger med i svingene". Det er utrolig mye kunnskap som er forsvunnet for meg, jeg som på ungdomsskolen og videregående nærmest kunne ramse opp et helt kapittel i en bok. Eksempler på hva som er skjedd er at jeg har mistet vanlig kunnskap. Hva kongen heter, jeg blander Olav og Harald, hvor de forskjellige byene i Norge er, om København er i Sverige eller Danmark, hovedstader hos nære land, jeg kan ikke regne lenger og må bruke fingrene for å legge sammen 6 pluss 7 feks. Jeg har mistet all kunnskap om historien i Norge. Jeg føler meg rett og slett forferdelig dum. Jeg prøver å skjule det så godt som mulig, men det er vanskelig. Mennesker er vant til at jeg er kunnskapsrik og forholder seg deretter, mens jeg egentlig nå bare er dum. Skyldes dette PTSD`en? Vil jeg noengang få tilbake kunnskapen? Jeg klarer ikke engang å lære nye ting. Min mann "elsker" å spørre meg om de samme tingene, for å se om jeg har lært det fra sist, men jeg har jo ikke det. Han smiler mens jeg bryter sammen inni meg. Mvh 0 Siter
XbellaX Skrevet 14. juli 2012 Skrevet 14. juli 2012 Depresjoner gir veldig ofte kognitiv svikt. Noen medisiner svekker også de kognitive funksjonene mens man går på dem. Jeg hverken våger eller kan svare på om du vil oppleve bedring. Jeg synes forøvrig du bør snakke med din mann om hva hans spørsmål gjør med deg. 0 Siter
florista Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Skrevet 14. juli 2012 Depresjoner gir veldig ofte kognitiv svikt. Noen medisiner svekker også de kognitive funksjonene mens man går på dem. Jeg hverken våger eller kan svare på om du vil oppleve bedring. Jeg synes forøvrig du bør snakke med din mann om hva hans spørsmål gjør med deg. Tusen takk for svar. Hvilke medisiner kan gi kognitiv svikt, vet du det? Akkurat nå tar jeg wellbutrin, cipralex, truxal, seroquel og imovane. Jeg tar bare 50 mg truxal og 50mg depot seroquel og 50mg vanlig seroquel. Jeg vet at jeg må involvere min mann mer. Jeg er bare så fryktelig redd for hans reaksjoner, selv om han er verdens snilleste mann. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare for omverdenen hvorfor jeg ikke forstår så mye lenger. Hvorfor jeg vet så lite. Mvh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. juli 2012 Skrevet 14. juli 2012 Kognitiv svikt handler om hvordan prosessoren fungerer i dag. Om du har mistet data på harddisken, handler det om noe annet enn kognitiv svikt. Tap av tidligere innlært kunnskap skyldes de stressreaksjoner som kommer under og etter de traumer som var årsaken til PTSD. Under stort stress har vi også dårligere evne til å lære nytt. 0 Siter
florista Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Skrevet 14. juli 2012 Kognitiv svikt handler om hvordan prosessoren fungerer i dag. Om du har mistet data på harddisken, handler det om noe annet enn kognitiv svikt. Tap av tidligere innlært kunnskap skyldes de stressreaksjoner som kommer under og etter de traumer som var årsaken til PTSD. Under stort stress har vi også dårligere evne til å lære nytt. Vil dette si at denne kunnskapen kan komme tilbake når PTSD`en blir mindre fremtredene? 0 Siter
XbellaX Skrevet 14. juli 2012 Skrevet 14. juli 2012 Tusen takk for svar. Hvilke medisiner kan gi kognitiv svikt, vet du det? Akkurat nå tar jeg wellbutrin, cipralex, truxal, seroquel og imovane. Jeg tar bare 50 mg truxal og 50mg depot seroquel og 50mg vanlig seroquel. Jeg vet at jeg må involvere min mann mer. Jeg er bare så fryktelig redd for hans reaksjoner, selv om han er verdens snilleste mann. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare for omverdenen hvorfor jeg ikke forstår så mye lenger. Hvorfor jeg vet så lite. Mvh Nei beklager jeg vet ikke hvilke. Du må bli bedre på å dra din mann inn i dette florista, kanskje din behandler kan gi deg noen gode råd på hvordan du skal gå frem? Går spisingen bedre for deg nå? 0 Siter
florista Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Skrevet 15. juli 2012 Nei beklager jeg vet ikke hvilke. Du må bli bedre på å dra din mann inn i dette florista, kanskje din behandler kan gi deg noen gode råd på hvordan du skal gå frem? Går spisingen bedre for deg nå? En ny dag med vonde minner. Igjen tuller min mann. Jeg skubber vekk armene hans som prøver å kose med meg. Jeg skyver meg unna så jeg nesten faller i gulvet utenfor sengen. "Det er ikke noe gøy å leke med deg, du er så kjedelig". Jeg prøver å smile, men klarer det ikke. Han gir seg likevel ikke og det blir nærhet,mens jeg selv er på gråten etterpå. Jeg vet at han må involveres mer. Og skal få hjelp til det etter ferien. Nå må jeg bare holde ut ferien. Med maten går det bedre, i den forstand at jeg ikke går så veldig mye mer ned i vekt lenger. Jeg drikker fortsatt litt næringsdrikk, foruten så prøver jeg å spise mat med litt kalorier i. Så jeg ikke trenger å spise så mye. Jeg er bare så fryktelig sliten. Mvh 0 Siter
Gjest C-PTSD Skrevet 15. juli 2012 Skrevet 15. juli 2012 Off dette høres dessverre altfor velkjent ut. Heldigvis har jeg en mann som støtter meg, noe du kanskje ikke har (ut fra det lille du har skrevet). Jeg ønsker deg uansett alt godt. Ville bare si at du ikke er alene. 0 Siter
florista Skrevet 15. juli 2012 Forfatter Skrevet 15. juli 2012 Off dette høres dessverre altfor velkjent ut. Heldigvis har jeg en mann som støtter meg, noe du kanskje ikke har (ut fra det lille du har skrevet). Jeg ønsker deg uansett alt godt. Ville bare si at du ikke er alene. Tusen takk for svar C-PTSD. Jeg tror jeg i utgangspunktet har en veldig snill mann som støtter meg. Det er nok "bare" kunnskapen det mangler på. Jeg er en altfor stille person til at jeg klarer å si noe imot og vise virkelig hvor vanskelig jeg har det. At jeg gråter stille etterpå, merker ikke han, for da sover han. Men skal få hjelp etter sommeren til at han skal få være mer delaktig... jeg håper det vil gå bra. Mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.