Gå til innhold

Angst for symptomer fra magen

Anbefalte innlegg

Gjest germinate
Skrevet

Angst for symptomer fra magensmerter at jeg besvimer. Jeg antar at det som skjer er at jeg hyperventilerer.

Det har blitt en ond sirkel, for det som skjer er at jeg tenker på dette når jeg kjenner selv små symptomer fra magen.

Hadde svært vondt i magen på jobb idag og jeg gikk og bekymret meg for at jeg skulle begynne å hyperventilere og besvime igjen. Jeg gjorde det ikke. Men jeg lurer på om det finnes noen råd for hvordan jeg skal håndtere dette neste gang?

Det har ellers vært til god hjelp å fokusere på pusten når disse "anfallene" med sterke smerter som fører til at jeg hyperventilerer er der.

Skrevet

Det hjelper kanskje å ikke trykke så mange ganger? :-O

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Du får angstsymptomer når du kjenner smerter i magen, forstår jeg deg riktig? Hvorfor akkurat magen, har du hatt mageproblemer?

Pusten er viktig, som du selv skriver, sjekk gjerne ut flere pusteteknikker osm krever mer konsetrasjon og tilstedeværelse. Noe annet som kan hjelpe er å ha en indre dialog og "dra" deg selv ned på jorden( aka. realitetsorientering) ; -magesmerter er noe vi alle har og noe vi vil oppleve flere ganger i løpet av livet uten at det betyr noe er alvorlig -mao altså stoppe tankene før de raser avsted. Dette gjerne kombinert med iskaldt vann i ansiktet (jeg tuller ikke), det kan være med på å sjokke deg ut av den tankebanen du er inne i.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Du får angstsymptomer når du kjenner smerter i magen, forstår jeg deg riktig? Hvorfor akkurat magen, har du hatt mageproblemer?

Pusten er viktig, som du selv skriver, sjekk gjerne ut flere pusteteknikker osm krever mer konsetrasjon og tilstedeværelse. Noe annet som kan hjelpe er å ha en indre dialog og "dra" deg selv ned på jorden( aka. realitetsorientering) ; -magesmerter er noe vi alle har og noe vi vil oppleve flere ganger i løpet av livet uten at det betyr noe er alvorlig -mao altså stoppe tankene før de raser avsted. Dette gjerne kombinert med iskaldt vann i ansiktet (jeg tuller ikke), det kan være med på å sjokke deg ut av den tankebanen du er inne i.

Jeg har en sjelden gang hatt så sterke mage smerter at jeg har besvimt. Det har vært noen slike episoder den senere tiden, og det kan ha skyldtes stress.

Det er ekstremt smertefullt og jeg har hyperventilert inkl besvimt. Åfokusere på pusten under slike anfall har vært til hjelp og det eneste som hjelper.

Når har dette utviklet seg til å bli et problem ; for hver gang jeg opplever symptomer fra magen får jeg tanker om at nå kommer jeg kanskje til å bli skikkelig dårlig igjen" og slike tanker.

Det er i hvert fall dette som er problemet og som har kommet over tid.

Gjest germinate
Skrevet

Det hjelper kanskje å ikke trykke så mange ganger? :-O

Jeg kan faktisk ikke noen råd for at det skjer :( jeg trykker ikke flere ganger på send.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg har en sjelden gang hatt så sterke mage smerter at jeg har besvimt. Det har vært noen slike episoder den senere tiden, og det kan ha skyldtes stress.

Det er ekstremt smertefullt og jeg har hyperventilert inkl besvimt. Åfokusere på pusten under slike anfall har vært til hjelp og det eneste som hjelper.

Når har dette utviklet seg til å bli et problem ; for hver gang jeg opplever symptomer fra magen får jeg tanker om at nå kommer jeg kanskje til å bli skikkelig dårlig igjen" og slike tanker.

Onsdag1365380628
Skrevet

Du bør kanskje få undersøkt magen din. Hvis du får bekreftet at ikke noe er i veien blir du kanskje roligere. Luftsmerter, eller kolikk som man også kan kalle det, er meget smertefullt. Kanskje det er det du har?

Gjest germinate
Skrevet

Du bør kanskje få undersøkt magen din. Hvis du får bekreftet at ikke noe er i veien blir du kanskje roligere. Luftsmerter, eller kolikk som man også kan kalle det, er meget smertefullt. Kanskje det er det du har?

Det er ikke noe i veien med magen, jeg har snakket med legen om det. Mine bekymringer går på at jeg får så vondt at jeg besvimer.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg fortsetter svaret mitt til deg. Du skriver:

''Noe annet som kan hjelpe er å ha en indre dialog og "dra" deg selv ned på jorden( aka. realitetsorientering) ; -magesmerter er noe vi alle har og noe vi vil oppleve flere ganger i løpet av livet uten at det betyr noe er alvorlig -mao altså stoppe tankene før de raser avsted. ''

Dette hjelper meg ikke, dessverre.

Men jeg skal snakke med legen om det. Kanskje må jeg ha noe beroligende eller noe under slike "anfall".. jeg vet ikke, men uansett skal jeg snakke med han om det og om han kan hjelpe meg.

Jeg synes for øvrig at pusteteknikken jeg bruker, er til hjelp. Hvis ikke vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.

Skrevet

Jeg tror likevel du skal forsøke flere ganger. Det som skjer nå er at du setter deg til siden og lar tankene ta overhånd, gi dem motstand, forsøk å utfordre dem. Minn deg selv på at det er du som har kontrollen her. Følg den automatiske tanken som slår deg når du merker noe i magen, minn deg selv på at dette "kun" er bekymringer og at magen din (slik jeg forstår det) er sjekket, dette er angst og dette skal du ta kontroll over.

Pustingen er det flott at du får til. Det er en stor sannsynlighet, slik du selv sier, at dette skyldes stress og stress er noe vi ofte kan gjøre noe med.

Gjest germinate
Skrevet

Jeg tror likevel du skal forsøke flere ganger. Det som skjer nå er at du setter deg til siden og lar tankene ta overhånd, gi dem motstand, forsøk å utfordre dem. Minn deg selv på at det er du som har kontrollen her. Følg den automatiske tanken som slår deg når du merker noe i magen, minn deg selv på at dette "kun" er bekymringer og at magen din (slik jeg forstår det) er sjekket, dette er angst og dette skal du ta kontroll over.

Pustingen er det flott at du får til. Det er en stor sannsynlighet, slik du selv sier, at dette skyldes stress og stress er noe vi ofte kan gjøre noe med.

Tusen, tusen takk for svar! Kanskje trenger jeg ikke hjelp fra legen min. For du skriver noe her som jeg ikke har tenkt på, og som jeg tror kan hjelpe meg (iallefall skal jeg prøve det):

''Det som skjer nå er at du setter deg til siden og lar tankene ta overhånd''

Og som du også skriver noe om: jeg skal ta kontroll over tankene, og ikke omvendt. Det var faktisk slik jeg overvant en fobi som jeg hadde også, og som var ekstrem :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...